Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte stip escaleert volledig

Ik lees op vele fora de adviezen mbt medicatie zoals halt parasite, voer van dr bassleer, knoflook en noem maar op. Nergens lees ik succesverhalen....ik praat dan over gevallen zoals jij waarbij stip gewoon flink uitbreekt.
ik denk dat je niks verkeerd hebt gedaan, het zat in je bak, en de uitbraak kwam als gevolg van stress.
Die stress kan van alles zijn, waterwaarden maar veel meer verdenk ik andere stressfactoren zoals nieuwe bewoner, onrust, noem maar op....en dan gaat heet opeens heel fout.

Ik heb vorig jaar stip gehad, zelfde patroon als bij jou. Nieuwe doktorvis en toen ging het fout.
Ook van alles geprobeerd...niks hielp.
2 maanden geleden, zomaar zonder dat er iets nieuw bij was geplaatst was er wel een Scarus quoyi die erg agressief was geworden.
Hij jaagde de hele boel op, voedselnijd...terrotorium...geef het maar een naam.
En toen begon het ook bij mij, de koraalvlinders 3 stuks kregen het eerste stip.
doordat ze allemaal goed in het vel zaten, lees dik en rond zijn konden ze zichzeelf weren.
dr basleer voer zorgde voor een goede sijmhuid...maar toch.....
De een na de andere vis sneuvelde.
3 koraalvlinders, anemoonvis, 3 baarsjes, lipvis.
Alleen de vossekop heeft het overleefd, een halichroeres, en een goby....en de papageaai uiteraard.
Die heeft zelf never nooit een stipje gehad.
Ook de halichoeres en de goby niet.
Mijn idee..deze vissen zijn ook een soort die zich niks aantrekkeen van de rest van de bewoners, zeeg maar een eigen leveen hebben en hun ding doen...ze trekken zich niks aan van die papegaai, en hebben ook geen stress.

UVC licht, Ozon, goed voer...alles heb ik gedaan en dik in orde.
Als het in je aqaurium zit en het wordt geïnitieerd kun je weinig tot niets doen.

Ik ga nu eerst eens kijken hoe ik die onruststoker eruit krijg...tips zijn welkom !!!!!
Daarna ga ik veel meer kijken naar een harmonieuze samenstelling van bewoners ...ik denk dat ik daar veel meer winst ga behalen om dit niet nog eens mee te maken.



Bo balen Jan, hoop dat het gauw goed komt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bo balen Jan, hoop dat het gauw goed komt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
tijd zal het leren Joyce, de bak staat er goed bij, koralen groeien goed.
Nu eerst die onruststoker eruit krijgen, dan langzaam een rustig gebalanceerd visbestand zoeken.
 
haakje.......
mijn papegaai is algeneter nr 1....de beste die er is. En hij eet dus ook alleeen maar algen. Nog niet eens Nori.
Anders had ik Nori en haakje wel eens overwogeen...alhoewel hij met zijn bek geeen moiete zal heebben met dat haakje...of juist wel dat het er niet ingaat.
 
Wordt stip eigenlijk verspreid via het water of via contact? Heb nu naso met stip in de sump zitten. Moet ik haast maken om quarantaine tank in orde te plaatsen of heb ik wel nog wat tijd?
 
Stip wordt via het water overgebracht. Vandaar dat een uvc apparaat stip enigszins uit de bak kan houden. Deze gaan dood door de uvc lamp.
 
Stip wordt via het water overgebracht. Vandaar dat een uvc apparaat stip enigszins uit de bak kan houden. Deze gaan dood door de uvc lamp.

Ok, Thanks
Vreesde ik al

Naso nieuw gekocht. Vriendin zei dat stip er al op zat in winkel, ik natuurlijk niet gezien.

Vanavond dan maar eens werk maken vd quarantaine (alhoewel ik me nu bedenk dat ik op de quarantaine geen in heb....)
 
Zorg in ieder geval dat je andere vissen zo gezond mogelijk blijven. En uiteraard de naso ook flink voeren dat hij het overleefd.
Je zou er ook mee naar de winkel terug kunnen gaan, deze kunnen hem misschien met koper behandelen.
 
Zorg in ieder geval dat je andere vissen zo gezond mogelijk blijven. En uiteraard de naso ook flink voeren dat hij het overleefd.
Je zou er ook mee naar de winkel terug kunnen gaan, deze kunnen hem misschien met koper behandelen.

Tripje Gent-Breda is niet direct achter de hoek [emoji13]
Vanavond eens bekijken hoe & wat we doen & missch zelf eens naar apotheker gaan voor koper mengeling
 
Dat snap ik idd. Weet alleen niet als je de goede dosering bij een apotheek de goede spullen kan halen.
Succds in ieder geval.
 
Dat snap ik idd. Weet alleen niet als je de goede dosering bij een apotheek de goede spullen kan halen.
Succds in ieder geval.

Bij apotheker kopersulfaat & citroenzuur gaan halen.
Maar bij thuiskomst was de stip al verdwenen. Look, uv & rust waren blijkbaar genoeg (of 1 of 2 ervan toch).

Fan hem nog weekje in sump laten zitten, dan hebben de poetsgarnaal & egel ook wat gezelschap
 
Ik hoop dat je er vanaf bent. Kan ook zijn dat de stipcyclus voorbij is en binnenkort aan een nieuwe ronde gaat beginnen. Dan lijkt het dat de vis stipvrij is om vervolgens weer onder te zitten. Goed in de gaten houden dus.
En handig dat je deze ingrediënten bij de apotheek kunt halen.
 
Bij apotheker kopersulfaat & citroenzuur gaan halen.
Maar bij thuiskomst was de stip al verdwenen. Look, uv & rust waren blijkbaar genoeg (of 1 of 2 ervan toch).

Fan hem nog weekje in sump laten zitten, dan hebben de poetsgarnaal & egel ook wat gezelschap

Waarom heb je een poetsgarnaal en egel in de sump zitten ?
 
Waarom heb je een poetsgarnaal en egel in de sump zitten ?

Heb nogal grote sump (170*100)
Deel ervan is vakje als stekkenbak met dus verlichting boven & algengroei
 
Ah, was me nog niet opgevallen dat jouw sump groter is dan mijn alles bij elkaar ;)

Ik ben benieuwd of je stip echt weg is. Ik sukkel nu al weken met stip. Ik heb maar 3 vissen in een 130 liter bak. Een henkie en twee gramma loreto dr laatste twee hebben regelmatig stippen en schuren dan flink. Oodinex en nu het middel van easylife (halt parasite helpen niet. Daarnaast inderdaad knoflook in de tank en garlic toevoegen aan het droogviel en diepvriesgoederen. Het lijkt er eerder erger van te worden omdat de uv lamp uit moet bij gebruik van halt parasite Langzaamaan wordt het per cyclus erger. Ik ben nu op het punt dan maar dood. En een half jaar geen vissen of zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben benieuwd of je stip echt weg is. Ik sukkel nu al weken met stip. Ik heb maar 3 vissen in een 130 liter bak. Een henkie en twee gramma loreto dr laatste twee hebben regelmatig stippen en schuren dan flink. Oodinex en nu het middel van easylife (halt parasite helpen niet. Daarnaast inderdaad knoflook in de tank en garlic toevoegen aan het droogviel en diepvriesgoederen. Het lijkt er eerder erger van te worden omdat de uv lamp uit moet bij gebruik van halt parasite Langzaamaan wordt het per cyclus erger. Ik ben nu op het punt dan maar dood. En een half jaar geen vissen of zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Puur uit eigen ervaring en ik heb hier dan ook geen enkel bewijs voor, maar sinds ik black- en whiteworms ben gaan voeren voor mijn pincetvis heb ik ook op mijn vossenkop geen stipje meer gezien.
Op internet zijn meer mensen te vinden die hetzelfde melden, dus misschien heeft het iets met elkaar te maken :)
 
Puur uit eigen ervaring en ik heb hier dan ook geen enkel bewijs voor, maar sinds ik black- en whiteworms ben gaan voeren voor mijn pincetvis heb ik ook op mijn vossenkop geen stipje meer gezien.
Op internet zijn meer mensen te vinden die hetzelfde melden, dus misschien heeft het iets met elkaar te maken :)

Oke het proberen waard misschien. Bedankt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan