Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ook Nieuw

Mrdutchfreak

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,

Wederom een nieuwe op het forum!

Ik ben 26 jaar en na heel veel jaar zoet water aquaria te hebben gehad heb ik nu toch de stap gemaakt om een klein zoutwater aquarium op te starten om kennis op te doen zodat ik hopelijk ooit een groot exemplaar kan gaan runnen.

Ik heb buiten zee aquaria nog steeds een passie voor zoet water en dan vooral Malawi cichliden(Mbuna).

Dit betreft een Trofis Colisa 1000. (100x42x65) met 230 liter water. Ik heb hier enkel Pseudotropheus saulosi inzitten met wat Synodontissen, genoeg gepraat hieronder wat foto's (mobiel kwaliteit + verkleint)

Overzicht
image-2017-10-15 (1).jpg

Blauw is man (de meeste blauwe de dominante) en geel zijn vrouw. De kleinste gelen kunnen altijd nog om kleuren als de rangorde veranderd! 1 van de kleintjes is een overblijfsel uit een nestje.
DSC_0187.jpg


Maar nu genoeg over het zoete verhaal daar is dit forum niet voor ;)

Ik heb sinds 2 dagen mijn eerste zoutwater bakje draaien (160 liter waarvan 30 intern filter)

Sera Marin 130
  • 51x66x58
  • Afschuimer: Tunze 9001 (waar ik erg veel ruzie mee heb maar begreep dat dit moet indraaien de komende dagen). De standaard afschuimer van Sera was volgens de kenner niet voldoende.
  • Zoutgehalte: 1024 (ik blijf dit komende dagen meten met een refractometer vond het best lastig de eerste keer)

ongeveer 13kg levend steen sinds gister en heb vandaag al het eerste leven gespot. Ik weet alleen nog niet goed welke gedierte wel of niet gewenst is dus ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen. Ik ben wel geschrokken van het vuil wat er van de stenen is gekomen en ben daarom ook zeer blij dat ik er nog geen zand in heb gedaan!

Overzicht:
Overzcht.jpg

Eerste leven(geen idee wat het is en of het goed is tips en informatie zeer welkom!)
Leven.jpg


Met vriendelijke groet
 
Welkom op het forum! Leuk dat je nu ook een zeebak heb draaien!:) leuk maatje om mee te beginnen.

Wat je op de foto ziet is een ganzevoetje. Ze zien dr leuk uit maar dat zijn ze niet voor je het weet zit heel je bak vol.
Mijn advies zsm verwijderen. Vanavond zal je er waarschijnlijk nog meer zien voor deze geld natuurlijk hetzelfde;)

Je ondervind nu zelf waarom er vaak pas later zand in gedaan word. Als je een ww uitvoert goed al dat vuil meezuigen, het kan maar weg zijn.

Je afschuimer heeft idd een tijdje nodig om in te draaien. Geef hem rustig de tijd hiervoor.
 
Dank voor de reacties! ik ga gelijk aan de slag met het verwijderen.

Raden jullie aan om nu al de waterwaardes te gaan testen of eerst een paar weken indraaien? En zo ja welke waardes zijn het belangrijkst om nu in de gaten te houden, ik neem aan nitriet en nitraat, KH, PH, CA en fosfaat? En hoe vaak dien je dit dan eventueel te meten.

Na wat speurwerk volgens mij nog wat leven tegen gekomen of zie ik dit verkeerd?

Dan bedoel ik dat groene gedeelte:
Groen.jpg

En deze 2 omcirkelde uitsteeksels:
_20171015_161713.jpg



Als ik trouwens hiervoor beter een dagboek oid moet aanmaken let me know!
 
Hoi Welkom,

Ik ben ook pas weer opnieuw begonnen. Met een Blue Marine 60 wat kleiner dan jouw bak. Maar het afschuimertje dat erin zet is dezelfde als die jij hebt. Als hij goed is afgesteld, schijnt hij goed te werken, maar ik vind het een onding. Over de Tunze 9001 heb ik niets dan goeds gelezen. Dus als hij eenmaal is ingedraaid, zal je vast een hoop plezier van hebben.

Ik ben opgestart, met natuurlijk zeewater, real reef rock en heb hieraan toegevoegd een bacteriecultuur (Biodigest). De opstart zal bij mee wel wat langer tijd nodig hebben. Ik begin pas over een paar weken met meten van de verschillende waarden.

Succes met de opstart.
 
Ik heb het idee dat de afschuimer te hoog is voor mijn bak. Als ik de klep dicht doe dan komt het schuim een beetje onder het opvangbakje terecht en loopt dus terug het water in. Ben hiervoor al terug geweest naar de winkel maar ik moest wat meer geduld hebben en kon eventueel het bakje wat inkorten. We gaan het deze week meemaken ik laat het weten!
 
Welkom!!

Mooie cichliden. Net als de meesten heb ik jaren zoetwater gehad, maar cichliden heb ik eigenlijk geen ervaring mee.


Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Welkom onder zeewater! Zal je zeker leuk vinden! Ik heb ook nog steeds een zoetwaterbak met een cihlide ( kan geen naam noemen want dit is een kruising die er hier geboren was) en enkele algeneters (3 ouders en enkele hun kinderen van verschillende generaties). Deze bak en de vissen zijn al ruim 10 jaar oud denk ik. Verder RSM 250 ruim 7 jaar en ruim 5 jaar een stekkenbak van ong 100l. geloof ik. Ik wens jou veel plezier en na ff proberen snel groter gaan met zee ;)
groeten, Lara
 
Bedankt allemaal!

@Tanne ik heb je boekje op aanraden van een bekende aquarium zaak ik Breda aangeschaft, deze gister in de zon uitgelezen en erg informatief! Ik zal hem nog vaak openslaan :)

@Lala Het blijven prachtige vissen en heb daarom ook gekozen voor een nieuw aquarium want kon geen afscheid nemen van deze vissen. Erg actief, soms om zenuwachtig van te worden maar ik kan er nog steeds uren naar kijken en heb hem inmiddels ook al 3 jaar staan.
Wel een keer heringericht omdat ik eerst maanstenen had, wat ik nog steeds mooier vind maar een bekende eigenschap van de Malawi's is het schuren langs zand/stenen en dit zorgde voor beschadigingen. Daardoor besloten deze stenen er in te doen en draait gelukkig stabiel. Het muilbroeden blijft een prachtig iets en hoe ze dan holletjes maken en het beschermen blijft fascinerend. Helaas laatste half jaar geen nestjes meer gehad kan er niet echt achter komen waarom de waterwaardes zijn perfect.

Ook meerder zuid-Amerika biotopen geprobeerd maar altijd ruzie met de planten die weer dood gingen of niet mooi kleurde. Ik moet zeggen dat ik wel een zwak heb voor Corydorassen maar goed wie weet ooit nog ;)

Ik ben wat beperkt in de aanschaf van een groter aquarium omdat ik nog thuis woon. Ze vonden me Malawi bak al groot genoeg ;) dus nu mooi ervaring op doen met me Sera 130 en als ik op me zelf ga gelijk een op maat gemaakt aquarium aanschaffen. Ik schrok ook best van de kosten voor een groot aquarium, vooral het levend steen en koraal gaat erg op lopen maar dat hoef ik jullie niet te vertellen ;)
 
Bovenaan