Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Little Blue One (Blue Marine 60)

Manfred

Just a rookie...
Nadat mijn RSM 130, alweer een paar jaartjes geleden is gecrashed, hetgeen zich uitte in een heus waterballet, durf ik het eindelijk weer aan om een nieuw bakje te starten.

Dit keer iets kleiner en wel een Blue Marine 60. Ik heb de kleine over kunnen nemen voor een mooi prijsje en ze (of is het hij ;)) was nog geen maand oud.

IMG_3978.jpg
 
IMG_3980.jpg


Vooralsnog zit er de volgende standaard techniek in:

Pomp: Blue Marine Reefpower 600 / pompcapaciteit 660 l/h
Skimmer: Blue Marine Skim 130Water
Verlichting: Nano LED 11
Verwarming: Fluval Edge

Plannen betreft techniek:
- Pomp vervangen door een sterkere, er ontstaat een laag op het water in het het laatste vak waarin de pomp staat.

- De afschuimer is een onding, die wil ik gaan vervangen door een Mame Skimmer of een Reef Glass Skimmer, dit zijn resp. glazen en plexi afschuimers, die werken op een luchtpomje en een houten bruissteentje. Voordeel klein en geven geen warmte af.

- Stromingspomp Jecod SW2 + controller (MP10 is ook een mooie optie, maar die vind ik iets te prijzig.

- Verlichting AI Prime HD of AI Hydra 26 (Ik denk de 26 met het oog op, dat ik misschien ooit groter ga:eek:)
,
- In het eerste instroom vak wil ik een media basket / rack. Er zijn mooie baskets te koop bij InTank, maar ze hebben geen passend model (het vak is maar 6,5 bij x 9 ) dus zelf maar iets fabriceren van plexiglas (zei de onhandige kluns:confused:).

- ATO: Tunze Osmolater 3152.

IMG_3982.jpg

Ik ben gestart met natuurlijk zeewater, reel reaf rock en biodigest. Voorlopig laat ik de bak maar is een paar maandjes indraaien en ververs ik wekelijks 10 % met natuurlijk zeewater, gekocht bij Ocean en Lake. Dit geeft me de tijd, om ondertussen na te denken over welke bewoners de The Little Blue One zullen gaan bevolken.
 
Laatst bewerkt:
Re: The Little Blue One (Blue Marine 60) dag 10

Tien dagen geleden opgestart en de eerste bruine alg plekjes zijn een feit... Starten met real reef rock is wel een stuk saaier....!!!
 
Weer even een update;

De afschuimer gewisseld voor een Tunze 2001, moet zeggen schuimt perfect.

Stromingspomp toegevoegd Jebao SW2

En aangezien er geen vuil is en er practisch geen alg verschijnt, heb ik er voor gekozen levend zand, Red Sea Pink live Sand, toe te voegen.

Oh jah en de eerste bewoners zijn ook een feit, twee Trochus slakken :cool:. Ben benieuwd wat jullie van de steenopbouw vinden?

IMG_3990.JPG

Vooraanzicht:

IMG_4002.jpg

Zijaanzicht:

IMG_4003.jpg
 
Leuk hoor, ben benieuwd wat er allemaal in komt. Voor wat betreft je mediarack.. past de multireactor S van aquamedic niet? Anders zelf inderdaad een klein dingetje maken.. mini pomp, stuk pvc buis met een eindkapje erop, gat erin boren en de pomp erin steken en je hebt een reactor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Leuk hoor, ben benieuwd wat er allemaal in komt. Voor wat betreft je mediarack.. past de multireactor S van aquamedic niet? Anders zelf inderdaad een klein dingetje maken.. mini pomp, stuk pvc buis met een eindkapje erop, gat erin boren en de pomp erin steken en je hebt een reactor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hey thnx...

Ik zal eens kijken naar die reactor...

Ik wil er vooral Acanthastrea, Ricordea en Mini en Maxi annemonen in zetten. Wat ik mooi vind, is om dit te combineren met wat minder hard groeiende macro algen, maar daar moet ik me eerst nog even in verdiepen...
 
Hoi Manfred,

Ziet er al goed uit de bak met steenopbouw.
Ik heb dezelfde bak als jij. Heb aan het begin de pomp gelijk vervangen door een eheim-pomp. De standaard eiwitafschuimer ben ik ook niet tevreden over, heb ook de tunze 9001 gekocht (komt morgen binnen).
Veel plezier met je bak.

Groet,
André
 
Hoi Manfred,

Ziet er al goed uit de bak met steenopbouw.
Ik heb dezelfde bak als jij. Heb aan het begin de pomp gelijk vervangen door een eheim-pomp. De standaard eiwitafschuimer ben ik ook niet tevreden over, heb ook de tunze 9001 gekocht (komt morgen binnen).
Veel plezier met je bak.

Groet,
André

Hey bedankt.... de opvoerpomp doet het bij mij vooralsnog prima. De Tunze schuimt super, daar zal je geen spijt van krijgen. Jij ook nog een Reefer wow...!

Succes met je dubbele opstart...!
 
Na de opstart van mijn Bue Marin 60, heb ik behalve vrij constant wekelijks een waterwisses, het voeren van de bewoners en schoonmaken van de ramen en toevoegen van bacterien, niet veel anders gedaan of toegevoegd.

Wel heb ik als afschuimer verwisseld voor een Tunze 9001 en draait de Reelfled 50 als verlichting. Nadat ik vorige week weer is wat metingen had gedaan omdat er bruine alg op het zand en het glas verscheen bleek dat de NO3 0 was en de PO4 0.11 was niet echt in balans. Een vis toegevoegd en meer voeren en zie of dit werkt om NO3 wat te verhogen.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn scape gewijzigd, waarbij ik nog wat oude stenen die ik er ooit uit had gehaald er weer terug in gedaan en nogal drastisch met DD aqua epoxy aan de gang ben geweest., met als gevolg dat mijn 2 clowns en mijn fridmani bijna gingen hemelen. Gelijk een bijna 40-50% waterwissel gedaan en zondag actieve kool gehaald en toegevoegd.

Ook bleek na deze actie dat NO4 naar +/- 0.23 ppm was gestegen (twee metingen gedaan met de Hanna, maar ik krijg nooit twee keer dezelfde uitslag). NO3 is ook licht gestegen van 0 naar 1-2 dus dat gaat de goede kant op.

Om PO4 te verlagen heb ik nu een zakje Phosbond in de eerste filterkamer meedraaien, dit zakje ligt op een stapel gebroken steen(tjes) waarmee ik de eerste filterkamer heb gevuld. Boven op het zakje heb ik filterwatten ligggen.

Vrijdag weer even meten wat de waarden dan weer zijn, morgen eerst even wat nieuwe testsetjes halen voor KH Mg en CA die van mij zijn niet meer goed. Verder ben ik mij aan het inlezen over ATI Nano Essentials en Reef Elixer. Ik wil 1 van beiden gaan doseren, maar ik heb nog geen keus gemaak, zowiezo eerst maar eens kijken of de waarden weer een beetje stabiel willen worden.

IMG_6261.jpg
 
PO4 is alweer gezakt van 0,23 naar 0,06 Phosbond werkt goed. Ik laat het goedje nog even zitten tot de PO4 0,04 is.

NO3 s nog steeds 1-2 dit moet omhoog, nog meer voeren is geen optie, misschien een visje erbij :LOL: of misschien een tijdschakelaar op de afschuimer.
 
Ik draai nu een half jaar op reef elixer, met twijfel ik doe na genoeg eens in de 3maand een wissel, sommige elementen moet ik bij sturen voornamelijk ca, mg, Fe, K, er gaat zo’n 3ml reef elixer per dag in mijn 130liter tank, om kh op 7,5dkh te houden.
Ca extra 1ml per dag 460mg/l colombo
Mg extra 4ml per dag 1350mg/l colombo
Fe 0,15 wekelijks bijsturen 2ml colombo
I2 0,08 stabiel
K 390 wekelijks bijsturen 4ml colombo
Zout gehalte 1026
Reef elixer gaat verdeelt over 5 doseringen p/d
Doseringen met doseerpomp, water bijvullen met de hand.

Ik houd de volgende koralen:
possilopora groen
Montipora digitata rood
Montipora digitata blauw
Montipora plaat rood 5cm
Montipora plaat groen 20cm
Stylopora paars
Acropora formosa groen
Calaustrea mint
Yellow tip torch 5koppen
Vinger leder
Groene Paddestoel leder
Alien buttons
Groene sterpoliepen
Xenia

vis bestand:

Blauwe juffer 7cm
Platinum anemoon vis 6cm
Bruine anemoon vis 12cm
Henkie 10cm
Zandhapper hectori 4cm
Manderijn pitvis 5cm
Diamantlipvis 7cm
Oogvlek koraalduivel 12cm

koralen groeien erg goed! nitraat, fosfaat draai ik op nul met 500liter afschuimer en reef fuel 1,5ml per dag, koraal voeding van red sea coral nutrition 7ml per dag, phytoplankton 5ml per dag, veel bijsturen van elementen zou ook kunnen komen omdat elixer een alles in 1 product is mijn verbruik van bepaalde elementen te groot en word dit niet aan gevuld, ik eind mei beginnen met mijn nieuwe 525liter red sea bak, dieren krijgen dan weer genoeg zwem ruimte, ik denk dat ik een overstap ga maken naar ati essentials pro lijkt mij goedkoper en proberen of het stabieler draait, zonder te veel hoeven bij te sturen 35C1207F-B169-4F12-A8B1-A1F9083720B8.jpeg20560A2A-6854-428F-A177-9D3111AE9000.jpeg
 
Ik draai nu een half jaar op reef elixer, met twijfel ik doe na genoeg eens in de 3maand een wissel, sommige elementen moet ik bij sturen voornamelijk ca, mg, Fe, K, er gaat zo’n 3ml reef elixer per dag in mijn 130liter tank, om kh op 7,5dkh te houden.
Ca extra 1ml per dag 460mg/l colombo
Mg extra 4ml per dag 1350mg/l colombo
Fe 0,15 wekelijks bijsturen 2ml colombo
I2 0,08 stabiel
K 390 wekelijks bijsturen 4ml colombo
Zout gehalte 1026
Reef elixer gaat verdeelt over 5 doseringen p/d
Doseringen met doseerpomp, water bijvullen met de hand.

Ik houd de volgende koralen:
possilopora groen
Montipora digitata rood
Montipora digitata blauw
Montipora plaat rood 5cm
Montipora plaat groen 20cm
Stylopora paars
Acropora formosa groen
Calaustrea mint
Yellow tip torch 5koppen
Vinger leder
Groene Paddestoel leder
Alien buttons
Groene sterpoliepen
Xenia

vis bestand:

Blauwe juffer 7cm
Platinum anemoon vis 6cm
Bruine anemoon vis 12cm
Henkie 10cm
Zandhapper hectori 4cm
Manderijn pitvis 5cm
Diamantlipvis 7cm
Oogvlek koraalduivel 12cm

koralen groeien erg goed! nitraat, fosfaat draai ik op nul met 500liter afschuimer en reef fuel 1,5ml per dag, koraal voeding van red sea coral nutrition 7ml per dag, phytoplankton 5ml per dag, veel bijsturen van elementen zou ook kunnen komen omdat elixer een alles in 1 product is mijn verbruik van bepaalde elementen te groot en word dit niet aan gevuld, ik eind mei beginnen met mijn nieuwe 525liter red sea bak, dieren krijgen dan weer genoeg zwem ruimte, ik denk dat ik een overstap ga maken naar ati essentials pro lijkt mij goedkoper en proberen of het stabieler draait, zonder te veel hoeven bij te sturen Bekijk bijlage 555841Bekijk bijlage 555842
 
Hey thanx voor je uitgebreide reactie. Dat is inderdaad veel bijsturen .... wel een mooie bak. Mijn voorkeur neigt ook meer naar ATI Essentials.... maar wil toch ook regelmatig een waterwissel blijven doen ...
 
Bovenaan