Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart Red Sea Reefer 250 met modified sump

Ah oke dankjewel! Want ik ben van plan iets soortgelijks te gaan doen met mijn reefer. Dus ook op zoek

Ha julian, de bak heb ik online gekocht bij zooster. Hij is 45x28x28, zwarte kit en past precies naast de sump van de reefer. Het glas is de dikte van het glas van het teservoir, dat vind ik mager, had hem liever twee keer zo dik.
Hopelijk gaat het goed met boren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weer een stapje verder en de overloop naar de mainsump gemaakt


IMG_2103.jpg
6d06650f50d38d013e5bfc17fadd881e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Helemaal top.
Wellicht kun je ook het een en ander afdekken met plaatjes en hier en daar een opening om het lucht te verversen tussen het wateroppervlak en de afdek ruit.
 
Ik ben benieuwd of de enkele zijoverloop geen extra geluid gaat opleveren. Heb ooit een nano voorzien van overloop in de achterwand en werd gek van het gekletter. Pas bij minimale watertoevoer werd dat minder. Ik neem aan dat je de Main drain gaat aftakken als toevoer?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Bedenk wel dat wanneer de zijdoorvoer verstopt raakt door wieren of iets anders, dat de boel flink gaat overstromen, je main sump zal leeg gepompt worden in je aqaurium en vervolgens je wierenbak in (over) stromen. Ik had persoonlijk de zijdoorvoer toch een stuk lager gemaakt.



Weer een stapje verder en de overloop naar de mainsump gemaakt


Bekijk bijlage 482690
6d06650f50d38d013e5bfc17fadd881e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hi, dankzij jullie adviezen weer wat meerwerk in de planning [emoji4]

- dubbele fan bovenin aan de achterkant installeren zodat hij de warme lucht wegzuigt
- overloop met kam in refugium bouwen zodat er een extra beveiliging in zit
- dorso inbouwen (loopt idd over vanuit de main) voor ontluchting en geluidsreductie

Voor er water in deze bak zit zijn we weer een paar weken verder [emoji33]





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Update:

Op jullie advies heb ik een overloop gemaakt en een fan geplaatst, er volgt ook nog een afdekplaatje voor boven het refugium. Volgende week wil ik met zoetwater gaan test draaien.
Ik moet nog wat vastlijmen en wacht op bakjes voor de elementen, maar we kunnen bijna los! [emoji16]

In welke volgorde zouden jullie de opstart doen? Curen jullie bijvoorbeeld levend steen? Of starten jullie direct met levend steen, en hoeveel verlichting hanteer je tijdens de eerste cyclus?

Ik ben relatief nieuw, alle hulp is welkom!



fee33c859a590a4209a18dcda878d333.jpg
cb39e711b85dde0ec853e0d4ab5f0c8a.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er inderdaad netjes uit, wanneer ga je deze opstarten ?
Wat ga je in de wervelbed filter steken ? Ik heb er jaren geleden NP reducing bio pellets in gehad en had toen een hele grote sump waar ik ook een refugium in had met chaeto en levend zand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou zeker opstarten met levend steen. Zelf heb ik dan altijd gewoon de verlichting branden als normaal. Levend steen heeft ook licht nodig om zich mooi te ontwikkelen. Bovendien ben je bij normale verlichting het snelste door de algenfases heen.
Het filter ziet er perfect uit.
 
Dank! Ik ga inderdaad voor levend steen met licht. Ik ben nog even in afwachting van een glasboortje, ga in het refugium toch een noodoverloop maken. Volgende week/de week erna is hij test gedraaid een paar dagen. Ik denk dat hij met een week of 3-4 staat staat te draaien.
De wervelbed ga ik afhankelijk van mijn waterwaarden vullen (anti nitraat, nitraat, phosfaat etc.) of zijn er betere suggesties?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
In het begin zou ik gewoon beginnen zonder wervelbedfilter. Laat het aquarium gewoon rustig indraaien. De belangrijkste waardes bij de start zijn de pH, kH, NO2 en NH4.
Na een maandje indraaien zou ik de overige waardes (NO3, PO4, Ca en Mg) gaan meten en indien nodig al gaan corrigeren indien noodzakelijk. Je kunt dan gemakkelijk bijsturen daar er nog weinig dieren in het aquarium zullen zitten.
Veel succes met de voorbereidingen.
 
De sump is af en succesvol testgedraaid. Morgen ga ik dan eindelijk starten en vanaf dan zal ik een dagboek bijhouden. Bedankt voor jullie tips, de sump is helemaal klaar zo!

ca3b86656d318b4432b26e3b4cf4961d.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Erg mooi! Jaloers :D

Zie ik trouwens goed dat je nog een extra doorvoer in het refugium hebt gemaakt? Verstandig! Ik ben erg benieuwd hoe dit straks draait.
 
Erg mooi! Jaloers :D

Zie ik trouwens goed dat je nog een extra doorvoer in het refugium hebt gemaakt? Verstandig! Ik ben erg benieuwd hoe dit straks draait.


Ja klopt! Voor de veiligheid, maar ook om te kunnen knijpen. Zo kan ik hem namelijk precies zo afstellen dat de eerste buis helemaal onder water komt er er een beetje door de noodafvoer sijpelt . Dan maakt hem muisstil [emoji51].
Als het goed is vanavond of morgen een filmpje van een draaiend systeem.
Spannend [emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja klopt! Voor de veiligheid, maar ook om te kunnen knijpen. Zo kan ik hem namelijk precies zo afstellen dat de eerste buis helemaal onder water komt er er een beetje door de noodafvoer sijpelt . Dan maakt hem muisstil [emoji51].
Als het goed is vanavond of morgen een filmpje van een draaiend systeem.
Spannend [emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben benieuwd naar het filmpje :)
Zelf zou ik ook wel weer een refugium willen hebben maar ik denk dat ik het gedeelte in de kast ga gebruiken voor een jerry can zodat ik meer wat kwijt kan omdat ik eigenlijk dagelijks het osmose reservoir moet bijvullen.

Bij mij zijn er sinds donderdag bruine algen te vinden .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan