Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SPS - Moeder koraal verwijderen

ozon

Senior Forumlid
Af en toe heb je zo'n luxe probleem dat je koralen de bak uit groeien.

Bij mij groeit een acro en een Stylo zo goed, dat ik na het veelvuldig stekken nu besloten heb om het moeder koraal te verwijderen.
Nu wil ik het liefst deze kolonies in zijn geheel verwijderen.

Echter, hoe kom ik door het skelet heen?
De basis is zo'n 4 cm doorsnee, dus een normaal knip tangetje werkt niet.
Heb er al een waterpomptang op gezet, maar het koraal geeft geen krimp om het zo te zeggen.

Iemand een suggestie?
 
Hamer en beitel? Steenhamer?

Het vraagt om een foto :)
 
Als het mogelijk is uit de bak halen en dan Tanne zijn techniek toepassen, als je hen niet uit de bak kunt krijgen dan met een nijptang of zelfs een waterpomptang aan de slag.
 
Als de ruimte het toelaat zou ik dit zelfs onder water durven...
 
Bij de bouwmarkten is ook een ‘draadzaag’ te koop. Hiermee kun je zelfs met 1mm ruimte uit de voeten... (wel aan 1 kant ruimte nodig om te kunnen bewegen)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Metaal draad zaag zoals hierboven.
Maar zit hij niet op een steen die ook weg kan/mag?
 
Ik heb dit ook . Haal het hele koraal uit het aquarium en met een takke schaar knip ik de takken eraf . Heb dit al 2x met succes gedaan .


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Allen bedankt voor de tips

Die zaagdraad heb ik net besteld, lijkt mij een goede optie.

Zal mijn bevindingen posten.


De hamer beitel optie had ik al eens in het verleden geprobeerd, maar op wat brekende zijtakken na, was het niet gelukt om het koraal los te krijgen.
Ook is mijn gehele rif basis middels "cement" onderling verlijmt en laat beide koralen nu juist op deze basis rif deze stenen gegroeid zijn.
Het er uit halen van een steen is dus geen optie.
 
Ik heb dit ook . Haal het hele koraal uit het aquarium en met een takke schaar knip ik de takken eraf.

Is helaas geen ruimte in de bak om met een takken schaar te werken. En steen met koraal vormt deel van het basis rif, wat met cement verlijmt is.

Ook gisteravond even gemeten en de basis van de Stylo is zo'n 7 x 5 cm doorsnee. (ter info, een volwassen Strigosus past met zijn lengte ruim 2x in de breedte van het koraal)

Ga dus voor het proberen met een zaagkoord
 
Bovenaan