Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ARTIKEL: Licht geïnduceerde intraspecifieke variatie in warmte tolerantie

ArjenT

Papierterug Schrijver
Onze paper is eindelijk gepubliceerd. Het is een hele bevalling geweest, veel bloed, zweet en tranen, maar 4 jaar na het experiment zijn de resultaten eindelijk te lezen voor jullie.

In een notendop hebben we de volgende hypothese getest en de volgende resultaten behaald:

"Zijn koralen die zijn blootgesteld aan hogere licht intensiteit beter in staat om met warmte stress om te gaan?"

Dit hoopte we te kunnen testen met Stylophora pistillata. 3 kolonies zijn blootgesteld aan hoge licht intensiteit (experimenteel) en ter controle zijn klonen van dezelfde kolonies aan "normale" lichtintensiteit (controle). Na een periode van 31 dagen zijn de koralen blootgesteld aan warmtestress. Hierbij zagen we dat alle 3 kolonies anders reageerden. In kolonie 1 vonden we geen/nauwelijks (niet significant) verschil tussen de experimentele en controle kolonies. In kolonie 2 vonden we dat de controle eerder weefsel losliet dan de experimentele. De controle koralen waren aan het eind van het experiment allemaal dood, terwijl de experimentele na initieel weefsel verlies de warmte toch overleefden. Kolonie 3 was wederom anders, de controle koralen verloren weefsel, terwijl de experimentele koralen allen volledig intact bleven (geen weefselverlies). M.a.w. een eenduidig antwoord op de vraag konden we niet geven, vandaar intraspecifieke variatie (= variatie binnen een soort). Wel tonen we dus aan dat sommige kolonies S. pistillata die vooraf aan warmtestress zijn blootgesteld aan hoge lichtintensiteit, sterker zijn en een hogere kans hebben om de warmtestress te overleven.

Door diverse redenen kunnen we niks zeggen over bleking (redenen worden bediscussieerd in de "Discussion") slechts over warmtetolerantie met betrekking tot necrose/weefselverlies. Ook blijft het moeilijk om dergelijke resultaten te extrapoleren naar andere soorten koraal maar er is een kans dat dit voor veel meer soorten het geval is.

De publicatie is hier te vinden: https://doi.org/10.7717/peerj.3802
Hier kun je ook de pdf downloaden middels de blauwe knop "Download".

N.B. Deze publicatie is niet geschreven voor Aquacultuur of andere aquarium gerelateerde zaken. M.a.w. het is science heavy! Ik zit momenteel in Saudi Arabie voor veldwerk en ben dus druk met andere zaken maar ik hoop zsm een Nederlands herschreven artikel te hebben voor jullie om te lezen (voor Ons Zeeaquarium).

Hebben jullie vragen dan wil ik die met alle plezier beantwoorden. :)
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2017-10-11 at 11.37.57 AM.jpg
    Screen Shot 2017-10-11 at 11.37.57 AM.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 21
Helaas was ik in de publicatie niet in staat om iedereen te bedanken dus hier alsnog een lijst van mensen en bedrijven die ik wil bedanken:

Klemens Eriksson, Tim Wijgerde, Joana Falcao Salles, Francisco Dini-Andreote, Karin de Boer, Dennis Worst, Ido Pen, Christian Wild, Ronald Osinga, Valentijn Venus, Willem van de Poll, Peter Boelen, Maria van Leeuwe, Jeanine Olsen, Serena Donadi, Stella Boele, Jan Veldsink, Diego Jimenez, Emmet Duffy, Roy te Vruchte, Tanne Hoff, Madeleine van Oppen, Arie de Jong, René & Marianne Tilstra, Pablo de Vries en Sytze Terpstra.

En alle sponsors: Universiteit van Groningen, Universiteit van Twente, Orphek verlichting, Reef Center, Jan Harbers, Ons Zeeaquarium, het Zeewaterforum, Stunning Corals, Marinelife de Jong, Dabrowski Aquaria, Veldhuis Aquaria, Frode, Jeroen en Isja en ook speciale dank aan Arie van Leerdam (AquaCompleet) en Dennis van Houten (DvH Import) omdat zij altijd voor me klaarstonden als ik iets nodig had voor het onderzoek.

Ik hoop dat ik niemand vergeten ben! :)
 
Bovenaan