Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

silicaatfilter

jessicapilon

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb een DI filter achter mn osmoseapparaat en de uS was in beginsel 1-2 dacht ik. Nu meet ik al 5 uS en ik vraag me af wanneer ik het hars moet vervangen.
Dus hoeveel uS mag er eigenlijk in het verversingswater zitten dat ik aanmaak met het osmoseapparaat. Het osmoseapparaat is zelf nog maar een half jaar en dus vrij nieuw nog. Zonder de DI filter had ik een uS van rond de 20 en dat van het leidingwater is 550 uS.
 
Met een DI filter moet je in principe op 0TDS (of uS) uit kunnen komen. Spoel je altijd eerst een paar minuten? Opstarten levert altijd eerste paar minuten iets hogere waarden. Een osmoseapparaat moet als het ware elke keer even ‘indraaien’


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bij mij +- 3 maanden, en dat is bij mij ongeveer 500 liter.
Maar dat zal afhangen van de maat van het harsfilter, en de hoeveelheid deeltjes die erin gaan
bij mij komt er zo tussen de 5 en 7 tds uit het osmosefilter. Als dat omhoog gaat, doe ik hem even spoelen.
 
Bij mij +- 3 maanden, en dat is bij mij ongeveer 500 liter.
Maar dat zal afhangen van de maat van het harsfilter, en de hoeveelheid deeltjes die erin gaan
bij mij komt er zo tussen de 5 en 7 tds uit het osmosefilter. Als dat omhoog gaat, doe ik hem even spoelen.

Ok dus een uS van 5-7 is acceptabel. Ik ben nu wat water aan het meten en laat hem eerst even 10 minuten doorlopen.
 
Ik had al een tijdje de tds meter niet aan gehad bij het aanmaken van water en ik kwam er pas achter dat het "schone" water een waarde van 37 had.
Tot op heden heb ik nog geen kiezelalg in het aquarium gezien, dus blijkbaar is deze waarde niet echt een probleem.
Normaal vervang ik het membraan en/of de DI hars als de waarde boven de 10 komt.
 
Ik kom uit op een uS van 3 op dit moment dus dat valt nog mee dacht ik.

Ik heb mijn bak onlangs gevuld met een waarde van 2,5 en de gevolgen heb ik een dikke week kunnen aanschouwen ;)
Tis efkens wat bruiner , maar op zich gaat het vrij snel verbruikt zijn .
In een ingedraaid systeem geeft dit geen probleem omdat je dan steeds maar kleine hoeveelheden toevoegt die ook verbruikt worden zonder dat je het echt merkt (zichtbaar) .
Bij een microsiemens van 2 a 3 kan aardig wat silicaat opgelost zitten .
 
Ik Gebruik geen DI hard, meet geen tds’s waarden.
Heb dus geen idee van de kwaliteit van mijn osmose water.
Koralen staan er top bij. Geen kiezelalgen enzo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bak onlangs gevuld met een waarde van 2,5 en de gevolgen heb ik een dikke week kunnen aanschouwen ;)
Tis efkens wat bruiner , maar op zich gaat het vrij snel verbruikt zijn .
In een ingedraaid systeem geeft dit geen probleem omdat je dan steeds maar kleine hoeveelheden toevoegt die ook verbruikt worden zonder dat je het echt merkt (zichtbaar) .
Bij een microsiemens van 2 a 3 kan aardig wat silicaat opgelost zitten .

Dan toch maar nieuw hars bestellen dus. Thanks.

Nu ik dit lees snap ik waarom ik de laatste weken op enkele plekken een hele lichte bruinige waas zie.
Wat ik me wel afvraag is waarom je dit bij zeewater zo snel ziet optreden terwijl je bij zoetwaterbakken met een hogere Si geen last krijgt van de bruinalg. Ik ververs in de zoetwaterbakken met leidingwater en daar zie je geen bruine aanslag namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan