Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mixbed / ionenwisselaar

Aron

Zeewaterfan
Ik heb een jaar geleden via het forum een ionenwisselaar gekocht . Dit omdat ik een vervanging zocht voor mijn osmoseapparaat (geen ' aval' water meer). Hierbij zat ook een TDS meter welke keurig nul aangaf.

Nu heb ik hier ruim een jaar uitstekend gebruik kunnen maken van dit systeem.
Nu zit ik ermee dat mijn TDS meter een te hoge waarde aangeeft wat resulteert dat ik de inhoud van mijn ionenwisselaar moet vervangen/regenereren.

Maar..... nu is de vraag; wat moet ik aanschaffen?
Mijn ionen wisselaar bestaan uit twee losse 10 liter buizen welke aan elkaar gekoppeld zijn, beide zijn gevuld met zo'n 5kg hars.

Echter, als ik op internet ga zoeken naar hars vind ik de meest uiteenlopende producten, van kationen hars tot anti siclaat hars.

De eerste vraag is: is het hars wat in beide reactorbuizen zit het zelfde, of zijn dit hoogstwaarschijnlijk 2 verschillende harsen? En wat is de werking hier dan van?
Wat moet ik aanschaffen en waar kan ik dit het beste kopen? Ook nog de vraag; heb ik wel echt 2 buizen nodig of kan ik ook met 1 overweg?

Alvast bedankt voor de aanvullende informatie:eek:
 
ionenwisselaar en regenereren.

Kati en Ani hars, plus en min geladen hars welke ook positieve en negatieve ionen aantrekken. en hierdoor gezuiverd water maakt.

Heb ze zelf jarenlang gebruikt voor een osmose toestel, regenereren is wel een apart stukje en let op met de chemische zuur en loog.

gr. Marcel even op de link klikken.
 
Bovenaan