Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Starten met een nano (superfish panorama 60l)

seelsk

ZeewaterForum lid
Hoi ik ben Kevin en nieuw in het zeewater aquarium gebeuren. Niet nieuw in het aquaria gebeuren. heb met succes vele en grote aquaria gehad en heb momenteel een rio 240 malawi draaien.
Deze moet helaas plaats maken ivm de kinderen.

Dus wil ik een kleinder aquarium en ineens zoutwater proberen.

De reden waarom ik een nano wil is de grootte (of moet ik kleinte zeggen?)
En dat het relatief goedkoper is als het eens moest misgaan of het niet mijn ding moest zijn.

Het is een superfish panorama 60l bak dat ik heb, daar wil ik 6kilo levend steen in koraal en een paar diertjes.
vraag 1: kan dit?
Ik was van plan om enkel een heater en afschuimer erin te doen.

Verder weet ik dat ik nog veel te leren heb maar daar ben ik ook hier voor.
 
Hoi.
Een 60L bak kan wel, maar als ik jou was dan zou ik voor 80L gaan. Dat maakt voor de footprint niet een heel groot verschil, maar voor je aquariuminhoud wel. Als je een externe sump neemt, die je dan in de kast eronder kan zetten, kan je ook je inhoud vergroten. Ook kan je dan veel apparatuur in wegstoppen.
Je kan ook gewoon wel de 60L houden, maar dan moet je er nog beter op letten en verzorgen, en aangezien dit toch een heel verslavend hobby is,, zal je dat toch wel doen.
Je kan ook niet veel diertjes in doen als je zo'n kleintje neemt. Je wilt straks wel een paar slakjes, kreeftjes en zandhappers halen voor je aquarium onderhoud, en die produceren ook wel wat afval in je water.
 
oja ook een stromings pomp natuurlijk

voor zo'n kleine bak heb je niet heel veel stroming nodig. mijn ervaring is dat niet alle koralen dat zo leuk vinden, vooral de beginners koraaltjes. vraag dat even na voor je er een aanschaft
 
In mijn 60l (zie het begin van mijn dagboek) kon ik toe met de filterpomp (ik had een ingebouwde sump), die deed 600 l/u, en een stromingspompje van 1000 l/u. Sterker was niet nodig, en vonden de koralen ook niet leuk.

Als je zonder al te grote investeringen wilt instappen, zou ik aanraden om te kijken naar een 2e hands Blenny, Blue Marine of Yasha of iets dergelijks. Dat zijn zeewaterbakken met de sump ingebouwd, en daar kan je heel aardig mee uit de voeten. Beter, en handiger, is een bak natuurlijk met een sump eronder, maar in deze "formaatsklasse" kom je die eigenlijk niet tegen (tenzij zelfbouw).


Edit: Ohja, en koop het boekje van Tanne! Daar staat een heel stappenplan is hoe een bakje te starten, en staat verder nog bomvol handige opstart tips!
 
Zeggen jullie dan dat het met de superfish niet lukt? Of het moeilijker zal zijn? Of gewoon noet ideaal?
en een sump in de kast bouwen ?
 
Het is nu een blue marine 60 geworden. Is 65 liter geloof ik met ingebouwde sump


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is een leuk bakje om mee te beginnen! Zie het begin van mijn dagboek ;)

Ik lees je dagboek met interesse. ;) ook bij mijn start met zoetwater was je een inspiratie. ;)
Veel dingen die ik lees lijken nog wel chinees, zoals het gebruik van een sump ondermeer. maar morgen wordt het boekje van tanne geleverd, maakt dit veel duidelijk?
 
Veel succes met je nieuwe aquarium en de eerste stappen in het zeewater-gebeuren.
Het allerbelangrijkste is geduld.
 
65 liter is een heel leuke maat om mee te starten en daar kun je zeker wel iets moois van maken.
Groter is beter wordt vaak geroepen, maar klein heeft ook voordelen ;)
 
Let er bij het DI filter ook even op dat het ding navulbaar is, scheelt een hoop geld :)
 
Er is er een onderweg met di filter aan. ik heb nog geen tds meter mee besteld maar deze heb je toch pas echt nodig na een tijdje om te meten of de filters nog niet vervangen moeten worden, of niet?

Ik heb dus ook een curver bak voor 1x 65 liter zeewater in aan te maken, voor de verversingen zal ik het aanmaken in een emmer.
Vanavond het aquarium ophalen en zo dadelijk een kastje in elkaar zetten.

Dus begin ik stilletjes aan uit te kijken naar nog benodigdheden, zoals:
- levend steen
- Zout
- Wat doe ik in de sump? ik lees ook wieren?

Heb ik al onmiddellijk een stromingspomp nodig bij opstart?

Als het aquarium staat zal ik een dagboek opstarten.
 
Zonder stroming gaat het niet goedkomen, dus ja, een stromingspomp is wel echt nodig ;)
 
Is vers zeewater geen mogelijkheid voor je?Zie dat je vlakbij Breda woont. Coral and Fishstore verkoop voor 0,22cnt p/l vers zeewater.Ik gebruik het zelf ook in mijn 60ltr bakje.1x per maand haal ik 70-80ltr water daar.
 
Bovenaan