Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Starten met een nano (superfish panorama 60l)

Inderdaad had ik dat mss beter gedaan ;)
Kan ik ook 60l vers zeewater kopen om de bak te vullen en verder voor verversingen zelf maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi ik ben Kevin en nieuw in het zeewater aquarium gebeuren. Niet nieuw in het aquaria gebeuren. heb met succes vele en grote aquaria gehad en heb momenteel een rio 240 malawi draaien.
Deze moet helaas plaats maken ivm de kinderen.

Dus wil ik een kleinder aquarium en ineens zoutwater proberen.

De reden waarom ik een nano wil is de grootte (of moet ik kleinte zeggen?)
En dat het relatief goedkoper is als het eens moest misgaan of het niet mijn ding moest zijn.

Het is een superfish panorama 60l bak dat ik heb, daar wil ik 6kilo levend steen in koraal en een paar diertjes.
vraag 1: kan dit?
Ik was van plan om enkel een heater en afschuimer erin te doen.

Verder weet ik dat ik nog veel te leren heb maar daar ben ik ook hier voor.
Leuk dat je ook zeewater gaat proberen!
Alleen een eiwitafschuimer en verwarming kan niet. Een stromingspomp (of 2) en zeewater verlichting zijn toch echt vereisten.
Ook moet je bedenken dat een nano veel moeilijker is dan een grote(re) bak, maar dat heb je waarschijnlijk hier op het forum al vaker gelezen.
Als je dan toch een nano neemt is een zeewater nano beter om te kiezen (AM Yasha/Blenny, Dennerle Nano)
 
Leuk dat je ook zeewater gaat proberen!
Alleen een eiwitafschuimer en verwarming kan niet. Een stromingspomp (of 2) en zeewater verlichting zijn toch echt vereisten.
Ook moet je bedenken dat een nano veel moeilijker is dan een grote(re) bak, maar dat heb je waarschijnlijk hier op het forum al vaker gelezen.
Als je dan toch een nano neemt is een zeewater nano beter om te kiezen (AM Yasha/Blenny, Dennerle Nano)
Oh, ik zie nu dat er al veel meer mensen antwoord hebben gegeven. Dat had ik niet door.
 
Wat is het simpelste en voordeligste? zeewater en osmose water (hebben ze ook osmose bij cfs?) kopen of zelf aanmaken? Anders stuur ik het osmose apparaat terug en heb ik toch weer wat centen die ik in de hobby zelf kan pompen. heb ik als ik flessen water neem een refractometer nodig?
 
Wat is het simpelste en voordeligste? zeewater en osmose water (hebben ze ook osmose bij cfs?) kopen of zelf aanmaken? Anders stuur ik het osmose apparaat terug en heb ik toch weer wat centen die ik in de hobby zelf kan pompen. heb ik als ik flessen water neem een refractometer nodig?

Het natuurlijk zeewater heeft niet de juiste zoutheid en bij mij zijn de kh, mg en ca meestal ook aan de lage kant.
Dus een refractometer is wel nodig en het is dus ook slim om een kh, mg en ca test te hebben.
 
Het natuurlijk zeewater heeft niet de juiste zoutheid en bij mij zijn de kh, mg en ca meestal ook aan de lage kant.
Dus een refractometer is wel nodig en het is dus ook slim om een kh, mg en ca test te hebben.

Mss dan toch een osmose apparaat. En dan 60 liter vers water om te starten. Ik heb nog een compleet test koffertje van jbl. Dit is toch nog bruikbaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mss dan toch een osmose apparaat. En dan 60 liter vers water om te starten. Ik heb nog een compleet test koffertje van jbl. Dit is toch nog bruikbaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeker in het begin zul je prima uit de voeten kunnen met de jbl testen.
Als de testen vervangen moeten worden zou je eens naar een ander merk kunnen kijken.

Bedoel je met "vers water" zelf water aanmaken met zout ?
 
Met vers bedoelde ik eigenlijk uit bussen. Het probleem is dat ik een uurtje moet rijden naar cfs. Natuurlijk neem je dan graag al wat mee om heen en weer rijden te voorkomen. Als ik dan steen koop en zout dan moet ik thuis water nog aanmaken en ik weet niet of steen zolang zonder water kan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je zou idd je steen zo kort mogelijk Moeten vervoeren. Alles thuis klaar hebben zou ook mijn voorkeur hebben.
Maar je kan me toch niet vertellen dat de dichtstbijzijnde lfs een uur rijden is? Ik heb binnen een straal van een uur een 5tal winkels zitten.

Maar als dit dus wel zo is zou ik eerst zout bestellen.
 
Toch wel cfs in Breda is de dichtste en is 48 min rijden zonder verkeer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Toch wel cfs in Breda is de dichtste en is 48 min rijden zonder verkeer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pff wat een eind. Zou zelf dan eerst maar zout online bestellen en pas later je steen gaan ophalen.
Anders moet je zoals je zegt eerst water aanmaken en opwarmen.
Dan heb je dus alweer vulsteen een ipv levend steen.
 
En een bak in de auto met een laag zeewater om de stenen in te vervoeren? Hoe hebben anderen hier ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gewoon aangemaakt zeewater van cfs meenemen in je bak gieten en direct het levend steen erin is het makkelijkst. Levend steen kan best een uurtje zonder water, er zit altijd een waterfilm rond de steen. Het wordt ook zonder water geïmporteerd, uiteraard zit er altijd wat water in en om de steen heen, de waterfilm.
 
En een bak in de auto met een laag zeewater om de stenen in te vervoeren? Hoe hebben anderen hier ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En een bak in de auto met een laag zeewater om de stenen in te vervoeren? Hoe hebben anderen hier ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heb net met cfs gebeld en ze zijdens at ze "isomo" bakken meegeven en dat de stenen normaal hierin de trip overleven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Alles dat de 12 uur in een vliegtuig heeft overleefd, zal het extra uurtje in je auto ook wel overleven ;)
Bij CFS liggen de stenen trouwens ook niet in het water, daar houden ze het steen nat d.m.v. sprinklers die er boven hangen.
Dus ik zou zeggen, gewoon ophalen en thuis in het aquarium gooien.
 
Alles dat de 12 uur in een vliegtuig heeft overleefd, zal het extra uurtje in je auto ook wel overleven ;)
Bij CFS liggen de stenen trouwens ook niet in het water, daar houden ze het steen nat d.m.v. sprinklers die er boven hangen.
Dus ik zou zeggen, gewoon ophalen en thuis in het aquarium gooien.

Ja ik heb gezien dat daar de stenen alleen nat houden maar Ik ben erg benieuwd wat dat met de kwaliteit van het steen doet. De winkels waar ik het koop ligt het allemaal in het water.
 
Heb net een reverse osmose systeem bevestigd. Alles aangesloten zoals ik dacht dat het moest ( geen aanwijzingen bij) flow gerespecteerd zoals op de kokers aangegeven en een flow restrictor op de drain. Nu komt er meer water uit de drain dan uit de gefilterd water uitgang. Klopt dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb net een reverse osmose systeem bevestigd. Alles aangesloten zoals ik dacht dat het moest ( geen aanwijzingen bij) flow gerespecteerd zoals op de kokers aangegeven en een flow restrictor op de drain. Nu komt er meer water uit de drain dan uit de gefilterd water uitgang. Klopt dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jazeker je afvalwater zal eigenlijk altijd meer zijn dan je gezuiverde water.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Bovenaan