Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Triton sump

chiel_78

ZeewaterForum lid
Aangezien ik Joen zijn topic niet al te veel wil vervuilen en graag wil leren maar even een apart topic;

Het topic van Joen ging over hoe het beste je sump in te delen, Wierenvak voor Skimmer of, skimmer voor wieren.
De bedoeling van dit topic is dan ook dat andere hier ook hun lering uit kunnen trekken. En een weloverwogen keuzen kunnen maken voor het 1 of het ander.

Goh lees eens het topic de Triton Methode:)

Hoi Ray,

Nadat je me met deze opmerking toch aan het twijfelen gebracht hebt of ik er overheen gelezen had heb ik het topic van 37 pagina's voor de 2de keer in zijn geheel doorgelezen.
Helaas zullen mijn opmerkingen/vragen hetzelfde blijven, er wordt namelijk vrij weinig over de sump geschreven. Ik was dus op zoek naar de redenatie, en niet naar hoe het zou moeten zonder een goede onderbouwing. Ik heb me suf zitten zoeken naar wat in mijn mening ene goede onderbouwing zou zijn om voor het 1 of voor het ander te gaan. Zowel hier, op de engelse fora en duitse fora alhoewel ik er in het duits slecht uit kom :).

Even een korte samenvatting van de sump info uit het "De Triton Methode" topic.
Sump samenvatting van het betreffende topic;
#775 chrisb
ik zou juist het wierenfilter graag na de schuimer hebben.
Lijkt me dus geen probleem.

#794 NickNL
Wier is altijd verstandigst om als eerste te leggen in de sump zodat het nitraat en fosfaat opgenomen kan worden. Wervelbed met al99 en Carbon daarachter en in t opvoer vak de elementen op een doseer pomp of handmatig is wat je zelf het beste vind

#795 Tanne
Antwoorden op vragen:
- "officieel" hoort het wierenvak vóór de schuimer. Zelf heb ik het er na geplaatst, dat was praktischer voor mij. Ergens anders kan natuurlijk ook, maar zorg wel dat verstopping onmogelijk is en dat de wieren voldoende belicht kunnen worden. En zorg voor een voortdurend grote aanvoer van vers water. Een wattenfilter vervangt de wieren beslist niet.

Heb ik ergens overheen gelezen?

https://www.triton-learn.de/en/faq/faq-convert/
Yes, this is possible. There are some disadvantages,these might not bother and a complicated filter conversion can be avoided for the time being.

Dit is voor mij een opmerking dat iemand tegen me zegt, Spring en ik vraag hoe hoog? Helaas geen uitleg over wat de "disadvantages" dan zijn.

Ik hoop dat mijn post niet aanvallend overkomt of wat dan ook, want zo is hij absoluut niet bedoeld! Ik neem graag zo veel mogelijk informatie tot mij om hier vervolgens zelf een conclusie uit te trekken. Ik wil heel graag leren over deze mooie hobby/methode!


Hetgeen ik gelezen heb over waarom het wierenvak als eerste (voor de skimmer) zou moeten;
- De wieren krijgen zo first shot voor Nitraten en fosfaten.
Hetgeen ik gelezen heb over waarom het wierenvak na het skimmer vak zou moeten;
- Op deze manier hou je zoveel mogelijk in leven wat in je wierenvak gaat groeien en heeft dit de grootste kans om levend in je display te komen. Wat al het levende je display weer ten goede komt.

Ik vraag me dus hardop af hoeveel de skimmer nu echt af snoept van deze nitraten en fosfaten die de wieren nodig hebben. Zeker gezien de skimmer bij 1 pass niet alles voor de neus van de wieren weg kaapt en het grootste gedeelte alsnog bij de wieren terecht komt.
Sterker nog, de skimmer kaapt überhaupt geen nitraten weg, het haalt onafgebroken stoffen uit het water voordat het nitraat kan worden (geld dit eigenlijk ook voor fosfaat?).
Is het dan de bedoeling dat de wieren deze onafgebroken stoffen vast houden en het proces in de wieren zelf tot stand laten komen om zodoende zichzelf te voeden?

Ik snap dat als wieren als eerste zijn ze de meeste voedingsstoffen uit de bak krijgen. Echter vraag ik me dus tegelijkertijd af, in hoeverre de levende haven die vanuit het wierenvak komt niet minstens net zo belangrijk is. De laatste testen van BRStv laten namelijk al zien dat de waardes van Nitrate en fosfaat 0.0 zijn bij niet eens al te grote volumes wier. 0 is 0, dus waarom dan zorgen dat ze nog meer krijgen? Of mis ik hier iets?

Wat zijn volgens jullie de pro's en con's? Of maakt het echt niets uit?
Nogmaals ik wil hier gewoon echt graag meer over weten, en snappen waarom het op een bepaalde manier zou moeten of niet zou moeten.

/Michiel
 
Je zou Tim caldwell is een berichtje op fb kunnen sturen. Hij kan je precies uitleggen waarom triton ervoor kiest om de wieren voor de afschuimer te plaatsen. En of het echt veel verschil maakt als je het anders doet. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor antwoord hij geeft.

De redenen die je geeft zijn idd beide aannemelijk. En mijn inziens moet je gewoon doen wat haalbaar is.
Als je een nieuw sump zou laten maken zou ik gewoon aanhouden wat triton adviseert. Ik ga er maar vanuit dat ze er goed over nagedacht hebben.
 
Ik heb Tim inderdaad via Facebook gesproken en hij heeft zijn mening hierover gegeven. Ik denk ook dat het is wat Tanne zegt..... het kan soms praktischer zijn om je wierenfilter na je afschuimer te plaatsen maar dat is ieder voor zich. Beide theorien lijken te werken maar interessant topic om te volgen.

Mijn keuze staat op dit moment op onderstaande.
1. Wierenfiler.
2. Afschuimer (Eventueel werverlbed filter(s)).
3. Opvoer vak waarin ik de elementen ga doseren.

Ben benieuwd wat er verder uit dit topic gaat stromen.
 
Heb geen Facebook dus dat wordt lastig.
Ik zal eens kijken of ik ze op een andere manier kan benaderen.

Was natuurlijk het topic van RoelHG en niet van Joen, geen idee waar ik dat vandaan had :p
 
Daarom heb ik ook alleen voor deze hobby een fb account aangemaakt;)
Is wel heel handig.
Maar misschien kan Roel hier neer zetten wat tim precies gezegd heeft?
 
Heb geen Facebook dus dat wordt lastig.
Ik zal eens kijken of ik ze op een andere manier kan benaderen.

Was natuurlijk het topic van RoelHG en niet van Joen, geen idee waar ik dat vandaan had :p

Haha geen probleem! FB is zo aangemaakt.... ;)
 
Daarom heb ik ook alleen voor deze hobby een fb account aangemaakt;)
Is wel heel handig.
Maar misschien kan Roel hier neer zetten wat tim precies gezegd heeft?

Tuurlijk!!

Tim Caldwell:

It is not about the skimmer removing ALL the nutrients from the algae, it is about designing the most efficient filter possible within our method. Giving every component the best chance at performing at it's maximum potential, whether that be giving the algae the greatest access to system nutrients or keeping the proteins in the skimmer chamber for as long as possible (under baffle) etc...
 
Geen Fakebook account is een hele bewuste keuze :)

Ik heb de vraag ook gesteld op het Reef2Reef forum waar Trion representatives aanwezig zijn. Even kijken wat daar uit komt.

Als je zijn antwoord leest klinkt het heel logisch. Echter ligt de focus alleen op efficiëntie van het filter. Natuurlijk is dit heel belangrijk.
Maar ik ben dus vooral nieuwsgierig naar de balans en waar/onwaarheden over de levende haven in het algen vak en in hoeverre dat beïnvloed wordt door de skimmer die er dan tussen staat. Of dat dit dus in zijn geheel te verwaarlozen is.

/Michiel
 
Ja ben benieuwd wat er daar voor input gegeven word.

Qua efficiëntie zal het vast 'iets ' beter zijn. Maar de grote vraag is idd of dit verwaarloosbaar is of dat er wel degelijk duidelijke verschillen zijn.
(Wellicht iets voor brs om te testen)

Aan de andere kant hoe kan je zoiets echt meetbaar maken, qua groei kan je het wel observeren en meetbaar maken.
Maar al het leven is niet goed te meten als je het aan mij vraagt.
Tevens zal er ook veel afhangen van de grote van de afschuimer tov de inhoud van de bak.
 
Toen ik mijn systeem heb ontworpen heb ik gekozen om de wieren na de schuimer te plaatsen, in feite zelfs nog na de opvoerpomp. Vanuit mijn sump (met afschuimer) wordt het water in een bak (wierenfilter) gepompt die hoger staat dan de DT, en via overloop gaat het dan naar de DT.

De redenen:
1) Microleven kan zich ten volle ontwikkelen in het wierenfilter (geen roofdieren), wat meespoelt via de overloop is levend voer voor vissen en koralen.
2) Door de sump, DT en wierenbak boven elkaar te plaatsen kon ik dit alles op de voorziene plaats zetten door de kleiner footprint (100 x 75 cm), alles zit weggewerkt in een vloer-tot-plafond meubel.
3) De afschuimer haalt echt niet alle stoffen direct uit het water, er zal bijna altijd een gedeelte langs de schuimer passeren. Dit kunnen de wieren dus gebruiken. Indien er echt 0-waardes worden gemeten kan je de schuimer op een tijdsklok zetten en bijvoorbeeld maar enkele uren per dag laten werken, of zelfs helemaal weglaten.
4) Bij de Triton-elementen zitten ook stoffen die jouw wierenfilter in conditie helpen houden. Als je voor de afschuimer doseert gaat er al een groot deel rechtstreeks afgeschuimd worden. Als je na de schuimer doseert heb je m.i. meer kans dat je stoffen door de wieren kunnen worden opgenomen.
 
Toen ik mijn systeem heb ontworpen heb ik gekozen om de wieren na de schuimer te plaatsen, in feite zelfs nog na de opvoerpomp. Vanuit mijn sump (met afschuimer) wordt het water in een bak (wierenfilter) gepompt die hoger staat dan de DT, en via overloop gaat het dan naar de DT.

De redenen:
1) Microleven kan zich ten volle ontwikkelen in het wierenfilter (geen roofdieren), wat meespoelt via de overloop is levend voer voor vissen en koralen.
2) Door de sump, DT en wierenbak boven elkaar te plaatsen kon ik dit alles op de voorziene plaats zetten door de kleiner footprint (100 x 75 cm), alles zit weggewerkt in een vloer-tot-plafond meubel.
3) De afschuimer haalt echt niet alle stoffen direct uit het water, er zal bijna altijd een gedeelte langs de schuimer passeren. Dit kunnen de wieren dus gebruiken. Indien er echt 0-waardes worden gemeten kan je de schuimer op een tijdsklok zetten en bijvoorbeeld maar enkele uren per dag laten werken, of zelfs helemaal weglaten.
4) Bij de Triton-elementen zitten ook stoffen die jouw wierenfilter in conditie helpen houden. Als je voor de afschuimer doseert gaat er al een groot deel rechtstreeks afgeschuimd worden. Als je na de schuimer doseert heb je m.i. meer kans dat je stoffen door de wieren kunnen worden opgenomen.

DSCI0001.jpg20170109_185300.jpg
 
Zo! dat is slim bedacht.
0 kans dat het voer gemalen in de bak terecht komt, die ga ik onthouden :)
 
Haha thankx. Je moet wel durven om (in mijn geval) ongeveer 250kg aan het plafond te hangen ;)

Ach, in het ergste geval staat je bed ineens in de woonkamer ;)
Maar denk toch dat ik er eerst even een bouwkundige bij zou halen voor ik zo'n gewicht aan zou durven :eek:
 
Het maakt geen drol uit of je de afschuimer voor of na het wierenfilter plaatst. Een afschuimer verwijderd wat het wierenfilter niet kan verwijderen en het wierenfilter verwijderd wat de afschuimer niet kan verwijderen. Een wierenfilter produceert afschuimbare deeltjes en een afschuimer produceert nitraat/fosfaat (op basis deeltjes die langs/onder/door de afschuimer stromen en daar bacterieel worden afgebroken). Goed rondpompen van het water is dus de enige optie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan