Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kalium verloop

T

timm

Guest
Bij deze vraag ik me af wat de ervaringen zijn met het kalium verbruik. (macro)algen verbruiken best wel veel (NPK), en zover ik heb gelezen wordt er vooral veel "verbruikt" met het corrigeren van de saliniteit als deze te hoog oploopt. In 1 liter zeewater zit rond de 399mg. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn hiermee. En of er iemand is die het verloop bijhoud en hier iets over kan vertellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik ben toevallig pas (2 weken geleden) begonnen met het meten van kalium.
Mijn test geeft aan dat er in de afgelopen 2 weken 0 verbruik is, maar ik vraag mij heel erg af of dat klopt.
Ben dus ook erg benieuwd naar mensen met ervaring :)
 
Mijn kh verbruik is ongeveer 3.5 dkH per dag. 25ppm/dag calcium. Kalium voeg ik 20 ppm per 3 weken toe. Met de 4 liter water die ik 1x per week eruit haal en afschuimen, hou ik mijn kalium rond de 400 ppm. Dit doe ik al 3 jaar met ieder half jaar een triton test ter conformatie. Ik heb bijna uitsluitend sps.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Geloof dat Red Sea uit gaat van een Ca/K verhouding in hun toevoeging van 20ppm/1,75ppm.
Toen ik zelf nog bezig was met Balling (draai zelf op een kalkreactor met een 'eigen' vulling), heb ik zelf geen wetenschappelijke artikelen kunnen vinden m.b.t Kalium verbruik door koralen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ik heb alleen ervaring met Salifert. Prima bruikbaar om te weten of de waarde rond de 400 ligt.
Schoonmaken van het testbuisje (hardnekkige aanslag) doe ik met HG antikalk.
 
Ik heb alleen ervaring met Salifert. Prima bruikbaar om te weten of de waarde rond de 400 ligt.
Schoonmaken van het testbuisje (hardnekkige aanslag) doe ik met HG antikalk.

Helemaal mee eens Michel,ik kan mij daar ook heel goed mee redden!!

Mvg,

Martin.
 
Ook hiet salifert alleen gebruik ik glazen testbuisjes. Minder aanslag en prima te reinigen met azijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ook hiet salifert alleen gebruik ik glazen testbuisjes. Minder aanslag en prima te reinigen met azijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dan zal ik eens een salifert test gaan halen, al is het alleen maar om mijn huidige testset te controleren :rolleyes:
 
Mijn kh verbruik is ongeveer 3.5 dkH per dag. 25ppm/dag calcium. Kalium voeg ik 20 ppm per 3 weken toe. Met de 4 liter water die ik 1x per week eruit haal en afschuimen, hou ik mijn kalium rond de 400 ppm. Dit doe ik al 3 jaar met ieder half jaar een triton test ter conformatie. Ik heb bijna uitsluitend sps.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dank voor je toevoeging, erg blij mee. Wat betreft de verhouding zit je ook boven Randy Holmes zijn bevinding en volgens mij (bijna) gelijk met jimmy54 zn berekening met wat er vervangen moet worden ter compensatie van het verwijderde water. De 1,75 van Red sea is echter het dubbele daarvan.. ik denk dat ik het dan liever hou op het compenseren van de hoeveelheid die wordt verwijderd
 
Geloof dat Red Sea uit gaat van een Ca/K verhouding in hun toevoeging van 20ppm/1,75ppm.
Toen ik zelf nog bezig was met Balling (draai zelf op een kalkreactor met een 'eigen' vulling), heb ik zelf geen wetenschappelijke artikelen kunnen vinden m.b.t Kalium verbruik door koralen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dank voor de informatie; ik vond dit wel een leuk stukje. Helaas geen info over verhoudingen:
https://reefs.com/?s=potassium

Overigens heb ik nog niet verder gekeken maar volgens mij staan er nog veel meer leuke stukjes tussen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan