Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Natriumsulfaat

T

timm

Guest
Beste,

Bij deze een vraag over natriumsuflaat. Ik wil "af" van het magnesiumsulfaat, aangezien ik dit niet in de kH noch Ca mix kan toevoegen. Ik had als idee magnesiumsulfaat via het bijvulwater toe te voegen ter compensatie voor de saliniteit correctie (water verwijderen)., wat in theorie prima kan. Mijn idee is 2-part te doseren waarin ook een deel sulfaat zit. Het aandeel magnesiumchloride in de Ca mix zal toenemen en het natriumsulfaat voeg ik dan toe aan de kH mix.
De herbrekeningen voor de saliniteit correctie en ionenbalans maak ik zelf.

De vraag is of iemand dit al eens heeft uitgeprobeerd. Als het goed is gebruik B-ionic dit in hun 2-part.




Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Heb je dan al inzichtelijk in welke mate magnesiumsulfaat toereikend is?
Meg een afschuimer is het interessant om het sulfaat verlies bij te vullen.
Met een scrubber geen idee wat dit doet met de ionenbalans[emoji17]
 
Heb je dan al inzichtelijk in welke mate magnesiumsulfaat toereikend is?
Meg een afschuimer is het interessant om het sulfaat verlies bij te vullen.
Met een scrubber geen idee wat dit doet met de ionenbalans[emoji17]

Jazeker, ik heb geen sulfaat verlies van de afschuimer, maar er zit een deel SO4 in het water wat ik moet verwijderen om de saliniteit te corrigeren. Met als nadeel dat ik extra natrium toe voeg. Zonder afschuimer zal er handmatig water verwijdert moeten worden. Ik ben nog bezig met het berekenen van de ionenbalans, het is even rekenen maar ik ben er bijna. Ik heb de verhouding tussen Na:Cl:SO4 bijna inzichtelijk en daarna ga ik kijken of ik kan schuiven. Kan dit niet, dan hou ik het op magnesiumsulfaat.

Update: de berekeningen gemaakt.. ik zou op 59,6% zitten t.o.v. de 55,2% van jimmy (Na van bromide eruit gelaten.. dit ga ik niet gebruiken denk ik). Het grootste verschil is het extra natrium wat geïntroduceerd wordt met natriumcarbonaat.. de verhouding zou nog verder afwijken met het gebruik van natriumsulfaat. Ik hoopte dat ik met calciumchloride anhydraat wellicht meer chloride toe zou voegen, maar ik had kunnen weten dat het enige verschil zit in de hoeveelheid kristalwater. Ik denk dat ik het dan maar hou op magnesiumsulfaat. het extra meegekomen natrium vanwege het gebruik van natriumcarbonaat neem ik dan voor lief (excuus voor het rommelige schema, is maar de klad versie)
Schermafbeelding 2017-09-28 om 22.21.20.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha, rekenfoutje met bicarbonaat werkt in mn voordeel..:biggrin:!!! Er is ruimte:cool: natriumsulfaat kan ik nu gebruiken!!
Schermafbeelding 2017-09-29 om 09.04.42.png
 
Ha, rekenfoutje met bicarbonaat werkt in mn voordeel..:biggrin:!!! Er is ruimte:cool: natriumsulfaat kan ik nu gebruiken!!
Bekijk bijlage 481962

Helaas, kleeft er een nadeel aan het gebruik van Na2SO4, hetzelfde nadeel als NaCl-vrij zout. Elke keer dat er water wordt verwijderd verandert de saliniteit van het water, omdat er extra natrium wordt toegevoegd tijdens de compensatie van het te verwijderen van water; de saliniteit kruipt omhoog en het aandeel Na wordt groter t.o.v. CI. De hoeveelheid water die verwijdert moet worden na elke sessie klopt dan ook niet meer. Het verschil is klein, maar toch. Ik hou het op magnesiumsulfaat heptahydraat
 
Bovenaan