Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Water verversen nano

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Ik ga binnenkort beginnen met een am blenny (steen staat nu schoon te draaien on een emmer) en ik vroeg me af hoeveel water er wekenlikls vervangen moet worden in zoon bakje?
Ik hoor mensen 10% opnoemen en sommige zeggen 50%! ? Ik dacht zelf aan 20/25%.

Ik wil er een lps bak van maken met nog een gorgoon, 2 loreta's en wat turbo's.
Ik wil de koralen ook gericht gaan voeren wat in mijn 120l bak niet kan door de garnaal die ik er niet uit krijg :(
Het is de bedoeling dat de waterwaardes op pijl worden gehouden met alleen waterwissels en hooguit kalkwater bij osmosewater mocht het verbruik ooit te hoog worden.

Dus.. hoeveel verversen jullie?

Groeten Gertjan
 
Hier zul je enorme wisselende antwoorden op krijgen omdat vele een eigen interpretatie hebben en ervaring.
Ik zou in 1e instantie zo'n 3 tot 5% per week verversen en 2 x per jaar een wissel van 10 tot 20 % maar alles is afhankelijk van de waterwaardes die je meet en de ontwikkeling van je bak.
Zo nu en dan een triton test verteld je ook veel.
 
Ok dat is niet veel :eek:
Het hangt idd veel af van de waterwaardes en bezetting.
Hoop dat die 5% pw genoeg is maar het lijkt mij dat dit naarmate de bezetting groeit dit naar de 10-20% pw zal gaan.
Vooral omdat ik de koralen pellets en mysis wil gaan voeren.
En 10% is 8 liter dus dat is een niks :biggrin: maar 4 liter pw is idd nog mooier :p
 
Zoals je hierboven zelf aangeeft kijk hoeveel nodig is om alles op pijl te houden. Dit zal naarmate de tijd verstrijkt steeds meer worden.
 
Dat klopt, dat het qua liters niet veel is maar % wel.
Zeewater is voorkomen van teveel schommelingen, dus een laag %, mits het niet anders kan.

Succes.
 
Dat is idd wel iets om rekening mee te houden. Wellicht ga je er tzt niet onderuit komen om toch iets te moeten toevoegen.
 
Bovenaan