Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is het? wie heeft raad?

ReDdiE

blub
Mijn bak draait nu 8 maand, maar is nog niet stabiel. Na een goede opstart heb ik sindskort weer bruine aanslag (en op twee plekken lichte rode flap). Op de kiezels en op het raam (per halve dag).

Nog even mijn bak. Reefer 350 met 2x ai 26 en 1x ai 52 aan verlichting. Deltec schuimer (nauwelijks schuim, staat redelijk nat afgesteld). Stroming 2x maxpect gyre 130 op half vermogen. Niets in het wervelbed.

Zout, kh en ph op orde
po4 0
no2 7
si 0
tds 0 op osmose

Voeg Microlift bacteriën toe.

Weinig vis. Voer 1x per dag vlokken. Soms groen en diepvries.

gr,
red

7f4274413a0b61b6141bbcde786f0750.jpg
 
Hoe is je silicaatgehalte in je bak en zie net dat die 0 is ��. En van je osmosewater? Ik heb dit ook gehad namelijk, na een 2de DI filter erop te hebben gezet trok het pas weg.
En uiteraard silicaatverwijderaar in je sump leggen.
 
Heb zowel de bak als osmose getest op si. Met twee verschillende Salifert testen.

Wat zijn goede verwijderaars btw?
 
Ik vermoed dat NO2, NO3 moet zijn?
Indien dit zo is, heb je ook geen evenwicht tussen de 2. Ik zou je fosfaat ook wat optrekken.
Verder weet ik niet hoe je de gyres hebt draaien, samen of alternerend? Maar sowieso mag er volgens mij wel wat meer stroming zijn.
 
Helemaal juist:
Dit is een silicaat alg, bij osmoseapparaat vind je goede silicaat verwijderaar met units.
Je no3 is aan de hoge kant en wordt het best geabsorbeerd door po4 dus deze zul je moeten verhogen of zelfs toe moeten gaan voegen.
 
Ik vermoed dat NO2, NO3 moet zijn?
Dank! NO2 moet inderdaad NO3 zijn, typo

Ik zou je fosfaat ook wat optrekken.
Ik ga eens wat PO4 toetevoegen.

Verder weet ik niet hoe je de gyres hebt draaien, samen of alternerend
Deze draaien op continue. Is alternating beter?

Maar sowieso mag er volgens mij wel wat meer stroming zijn
Ik heb een berekening gemaakt, wellicht nog voor aanscherping vatbaar, dat hoor ik dan graag.
De maxpects doen 8700lph * 2 stuks / 60% flow / 350L = 29,8 x aan stroming.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Dit is een silicaat alg, bij osmoseapparaat vind je goede silicaat verwijderaar met units
Dank! Ik heb nu DI filter er tussen zitten. Die zou toch ook silicaat moeten filteren?
Wat kan ik het beste in mijn wervelbed stoppen als silicaat verwijderaar?

Je no3 is aan de hoge kant
Vandaag nog even gemeten, hij staat nu op 5. Ik zal wat NP's in de wervelbed stoppen.

en wordt het best geabsorbeerd door po4 dus deze zul je moeten verhogen of zelfs toe moeten gaan voegen.
Ga ik doen.
 
Klopt, je DI filter haalt er ook silicaat uit.
Maar in sommige gebieden is het silicaat gehalte zo hoog, zoals bij mij, dat ik er ook nog een silicaat filter ertussen heb hangen.

Hou het goed in de gaten.
 
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Yves V
Verder weet ik niet hoe je de gyres hebt draaien, samen of alternerend



Deze draaien op continue. Is alternating beter?


quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Yves V
Maar sowieso mag er volgens mij wel wat meer stroming zijn



Ik heb een berekening gemaakt, wellicht nog voor aanscherping vatbaar, dat hoor ik dan graag.
De maxpects doen 8700lph * 2 stuks / 60% flow / 350L = 29,8 x aan stroming.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?


Stroming is natuurlijk erg afhankelijk van aquarium tot aquarium (positie pompen, inrichting aquarium, welke koralen, ...)
Naar mijn mening is een afwisselende stroming toch beter dan gewoon maar een continue (recht toe recht aan) stroming.
Qua sterkte stroming kan ik enkel maar vergelijken met mijn aquarium, vergelijkbaar in grootte met die van jou, maar bij mij zitten er 2 stuks xf250 pompen die op 70% draaien. Qua berekening mag je ze niet allebei rekenen op 70% want wanneer de één vooruit draait, draait de andere achteruit en in achteruit zijn ze zeker niet even sterk, maar is toch al aardig meer stroming dan in jou geval.
Maar nogmaals, het is zeer moeilijk te vergelijken.
 
Tnx voor het meedenken tot zover.

Eerste actie is nieuwe Di en Si filter ervoor gehangen.

Heb Phosguard besteld voor mijn wervelbed. Maar eerst ff PO4 oppeil brengen.
5e56e1a0b8d9a54b6f34ab29d0a9a635.jpg
 
Eerste actie is nieuwe Di en Si filter ervoor gehangen.

DI filter is normaal de laatste fase. Als je deze voor je membraan zet zal je hars zéér snel verzadigd zijn! Silicaat zou zowel voor als na je membraan kunnen afhankelijk van je ingaande water.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank. Zowel Si als Di zitten na het membraan (links). Andere is kool en Sediment (rechts) die zitten ervoor. Bovenop inline nog nitraat. zit er ook na.
 
Inmiddels weer een tijdje verder.

De 2x XF 130 vervangen door 2x Maxspect Gyre XF 250. Kleven horizontaal tegen de achterkant.
Draaien nu op 20%. Daarboven vagen ze mijn complete bodem weg.

De alg is wat verder gegroeid. Door de draadjes vermoed ik meer Dino's of Goudalg dan Kiezelalg.
Door toevoegen van de bacteriën is het al drastisch verminderd. Nog geen chemisch spul in gegooid. Eerst maar eens feitelijk vaststellen was het nu is. Microscoop is onderweg.

no2 inmiddels op 5
po4 inmiddels op 0,04

bij mij zitten er 2 stuks xf250 pompen die op 70% draaien
: Hoe heb je deze in de bak hangen en ingesteld als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
 
Inmiddels weer een tijdje verder.

De 2x XF 130 vervangen door 2x Maxspect Gyre XF 250. Kleven horizontaal tegen de achterkant.
Draaien nu op 20%. Daarboven vagen ze mijn complete bodem weg.

De alg is wat verder gegroeid. Door de draadjes vermoed ik meer Dino's of Goudalg dan Kiezelalg.
Door toevoegen van de bacteriën is het al drastisch verminderd. Nog geen chemisch spul in gegooid. Eerst maar eens feitelijk vaststellen was het nu is. Microscoop is onderweg.

no2 inmiddels op 5
po4 inmiddels op 0,04

: Hoe heb je deze in de bak hangen en ingesteld als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?

Ik mag er toch vanuit gaan dat je bij NO2 (nitriet) NO3 (nitraat) bedoelt. Een nitrietwaarde van 5,0 is dodelijk voor veel dieren.
 
Haha zeker, hardnekkig fout die ik telkens maak. 5 = nitraat. Nitriet is 0. Tnx voor de oplettendheid.
 
Mijn Caliendrum, helemaal dicht met draaidjes eraan [emoji22]
81ae8683b2637ffbbfe3b1a2630f8ce1.jpg
 
Bij mij zitten ze ook horizontaal over elkaar maar op de zijwanden.
Pompen draaien allebei afwisselend voor en achterwaarts gedurende 6 seconden en tegengesteld aan mekaar, dus als de ene voorwaarts draait dan draait de andere achterwaarts.

Inmiddels weer een tijdje verder.

De 2x XF 130 vervangen door 2x Maxspect Gyre XF 250. Kleven horizontaal tegen de achterkant.
Draaien nu op 20%. Daarboven vagen ze mijn complete bodem weg.

De alg is wat verder gegroeid. Door de draadjes vermoed ik meer Dino's of Goudalg dan Kiezelalg.
Door toevoegen van de bacteriën is het al drastisch verminderd. Nog geen chemisch spul in gegooid. Eerst maar eens feitelijk vaststellen was het nu is. Microscoop is onderweg.

no2 inmiddels op 5
po4 inmiddels op 0,04

: Hoe heb je deze in de bak hangen en ingesteld als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
 
Tnx, ik zal eens overwegen om ze amders te zetten. Wegens het geluid is afwisselend nog niet echt een optie. Alles beweegt nu goed. No3 inmiddels op 0.
 
Tnx, ik zal eens overwegen om ze amders te zetten. Wegens het geluid is afwisselend nog niet echt een optie. Alles beweegt nu goed. No3 inmiddels op 0.
Nitraat op 0 is niet goed. Het water is dan waarschijnlijk te arm aan voeding. Als je lps in de bak hebt, vinden deze dat zeker niet geweldig. Doe je iets om deze waarde te krijgen?
 
Bovenaan