Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuwe vis erbij maar welke?

Chef Kampvuur

ZeewaterForum lid
Graag jullie advies en tips. Ik heb een Sera 130 liter. Huidig vissenbestand:

1 Salarias fasciatus
1 Chromis Viridis
1 Pseudochromis fridmani
Een paar garnalen en heremietjes, 2 zee egels en slakken

Ik had een Halichoeres Chrysus erbij. Maar ik denk erover een andere vis erbij te doen omdat deze eigenlijk te groot wordt voor mijn bak.

Ik ben op zoek naar 1-2 vissen erbij, liefst een beetje zichtbaar (dus felgekleurd of veel in het open water rondzwemmend). Mijn juffer zwemt nu in z'n eentje boven in de bak en het ziet er kaal uit. Als de vis ook wat nuttigs doet zou ik helemaal blij zijn.

Wat raad je me aan?
 
als je aquarium van boven dicht is kun je bv eens kijken naar een flasher lipvis

bv deze ....

lipvis temp.jpg
 
een geringde gobie is wel mooi en je hebt dat ook in verschillende kleuren + ze kuisen je zand dus dat is ook mooi meegenomen
 
of wat dacht je van kardinaal baarsjes?
 
Die flasher lipvis ziet er heel gaaf uit!

En een geringde gobie heeft ook wel wat.

Ik heb slechte ervaringen met 2 anemoonvissen (gehad en ze probeerde de rest van de vissen uit te moorden)

Kardinaalbaarsjes lijken me zeker erg leuk, maar ik dacht dan m'n bakje daarvoor te klein was?
 
Die flasher lipvis ziet er heel gaaf uit!

En een geringde gobie heeft ook wel wat.

Ik heb slechte ervaringen met 2 anemoonvissen (gehad en ze probeerde de rest van de vissen uit te moorden)

Kardinaalbaarsjes lijken me zeker erg leuk, maar ik dacht dan m'n bakje daarvoor te klein was?

goh ik heb er nooit problemen mee gehad het zijn 2 dikke vrienden en ze laten iedereen gerust enkel chillen rond hun anemoon :p

Sommige soorten zijn wel agressiever dan de andere. Ik denk dat de zwarte wel nog agressief zijn.
 
je mag wel twee pyjama kardinaaltjes uit mijn bak vissen. Maar heel kleurrijk zijn ze niet, en ze zwemmen voornamelijk 's nachts rond, of als je ze voert. Verder hangen ze als een soort dobber de hele dag in het aquarium :rolleyes:
 
Oh dan heb je fijnere vissen dan ik had. Mijne hebben als soldaatjes systematisch alle vissen opgejaagd naar gaten in het steen. Vrij snel 1 dode vis en daarna direct je uitgevangen en teruggebracht aan de winkel
 
Oh dan heb je fijnere vissen dan ik had. Mijne hebben als soldaatjes systematisch alle vissen opgejaagd naar gaten in het steen. Vrij snel 1 dode vis en daarna direct je uitgevangen en teruggebracht aan de winkel

Heb je een anemoon zitten en welke?

Waren het de oranje anemoonvisjes?
 
je mag wel twee pyjama kardinaaltjes uit mijn bak vissen. Maar heel kleurrijk zijn ze niet, en ze zwemmen voornamelijk 's nachts rond, of als je ze voert. Verder hangen ze als een soort dobber de hele dag in het aquarium :rolleyes:

Hmm misschien niet de meest kleurrijke vis, maar wel mooi. Ik stuur je een pm
 
Geen anemoon, ze zaten in m'n keniaboom. Andere fout: ze waren met m'n henkie als eerste in m'n bak dus territoriaal naar nieuwkomers maar niet naar Henk. En idd, t waren nemo's.

nemo's nemen maar een klein territorium in meestal waar ze erin geplaatst zijn of waar een anemoon staat.

Misschien lag daar het probleem want deze visjes leven samen met een anemoon, het is een beetje hun huisje.

Bij mij hebben ze er 3 dus keuze genoeg. Ze zijn wel 1x agressief geweest nu ik eraan denk maar dat was toen mijn spookkrab hun anemoon aan het "pesten" was maar anders de meest vredevolle visjes in het aquarium.

:)
 
Als je een dichte bak hebt: Nemateleotris magnifica. Pseudocheilinops ataenia is ook leuk en pikt plaagdiertjes van je koralen. Royal Gramma zou leuk zijn, maar je hebt al een fridmani. Een tweede fridmani is erg leuk.

Kauderni zou ik niet plaatsen: die worden te agressief naar de medebewoners. Pyjama kardinaalbaarsjes (tweetal) is een optie maar zelf vind ik die een beetje saai. Als je geen sps hebt: een tweetal Gobiodon okinawae. Ook leuk: twee Elacatinus evelynae.

Liopropoma swalesi is schuw, maar ook een leuke optie. Wel een wat duurder (circa 100 euro) visje.

Genoeg keus zonder grote/ruwe/agressieve vissen te hoeven plaatsen.
 
Hi Tanne, dank voor je input! Ik heb een Nemateleotris magnifica al in mijn bak gehad. Inderdaad een hele leuke vis! Al sprong de mijne heel graag in m'n overloop (achter m'n bak).
De Elacatinus evelynae is ook een mooie vis!
Maar ik heb ondertussen al mijn keuze gemaakt voor de misschien wat saaiere pyjama's. Ze 'dobberen' lekker rond in het open gedeelte van mijn bak, waar ik blij van wordt. Daarnaast noemde Jan-Willem ze Frankenstein vissen (vanwege de verschillende kleuren) wat ik zo z'n charme vind hebben [emoji6]
 
Bovenaan