Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Groene Alg

Martijn88

ZeewaterForum lid
Sinds enige tijd heb ik last van een groene alg in mijn aquarium,(40 liter nano) het zit op het zand, en op levend steen.
nu heb ik van een bekende vernomen dat het kwaad kan en het alleen maar helpt om het water te filteren.
alleen het ziet er niet mooi uit (mijn mening)
hoe kan ik dit het beste verwijderen? ik heb al hele plukken van het steen afgehaald met de hand en het zit ook niet heel vast.

is er een lagere diersoort die dit eet en in mijn 40 liter nano past?

op de foto is de alg te zien, de foto is wel net na dat ik in de bak bezig ben geweest.
 

Bijlagen

  • IMG_1337.jpg
    IMG_1337.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 76
Sinds enige tijd heb ik last van een groene alg in mijn aquarium,(40 liter nano) het zit op het zand, en op levend steen.
nu heb ik van een bekende vernomen dat het kwaad kan en het alleen maar helpt om het water te filteren.
alleen het ziet er niet mooi uit (mijn mening)
hoe kan ik dit het beste verwijderen? ik heb al hele plukken van het steen afgehaald met de hand en het zit ook niet heel vast.

is er een lagere diersoort die dit eet en in mijn 40 liter nano past?

op de foto is de alg te zien, de foto is wel net na dat ik in de bak bezig ben geweest.

Wat heb je er voor clean up crew in zitten?
Om het bij te houden werken slakken erg goed maar die gaan dit nu ook niet eten.

Ook zie ik wat grote glasannemonen zaak is om die wel weg te halen. Dit kan je het gemakkelijkste doen met wat natronloog. Wel even inlezen voor je het gebruikt.
 
de glasannemonen zijn inmiddels weg door mijn pepermuntgarnaal, verder had ik er een heremietkreeft in maar deze heeft het niet overleefd (te weinig huisjes) en verder heb ik er niks in, ik zoek iets wat in mijn 40l nano kan.
heb jij een idee? zee-egel misschien?

Wat heb je er voor clean up crew in zitten?
Om het bij te houden werken slakken erg goed maar die gaan dit nu ook niet eten.

Ook zie ik wat grote glasannemonen zaak is om die wel weg te halen. Dit kan je het gemakkelijkste doen met wat natronloog. Wel even inlezen voor je het gebruikt.
 
De vraag is of je de oorzaak (waterwaarden) of het gevolg (alg) aan wilt pakken. Persoonlijk zou ik altijd bij de oorzaak beginnen. Als de waterwaarden niet op orde zijn, gaat een clean-up-crew de groei nooit bij kunnen houden.

Wat zijn je waterwaarden momenteel (NO3 en PO4)?

Zodra het groen op is sterven de algeneters van de honger, of ze eten zo weinig dat je het verschil in de huidige groene weide niet gaat zien.
 
Als ik een bak met water neerzet en dat goed belicht komt er vanzelf wel alg in. Je moet wel iets hebben dat t onder controle houd. Begin is met een berg slakken. Deze gaan je al een eind op weg helpen. Tevens zullen er zat voedingsstoffen in het water zitten dwz nitraat en fosfaat. Dit zal je ook onder controle moeten houden, hier zijn div manieren voor.

Wat zijn je laatste waterwaardes?

Voor nu kan je even blijven plukken. Powerfilter inzetten. En evt als je waardes heel slecht zijn een ww toepassen. Geen van alle is een oplossing voor het probleem maar zorgt wel dat t nu weg is.
 
heb gisteravond alleen mijn nitraat gemeten met een colombo set en dat was 5/mgl volgens de bijgeleverde kaart, hier zit ik al op vanaf het begin (bak draait een dik jaar)
de rest zal ik vanavond even meten.

ik wil graag de oorzaak aanpakken:biggrin: maar ook graag een goede opruimploeg
 
Een twee of drie slakken gaat zeker helpen (niet teveel nemen! Je bakje is maar klein!)

Mespilia globules kan je ook nog overwegen, deze blijft klein en hoewel ze nog wel wat om kan gooien, verder niet heel lastig.
 
Een twee of drie slakken gaat zeker helpen (niet teveel nemen! Je bakje is maar klein!)

Mespilia globules kan je ook nog overwegen, deze blijft klein en hoewel ze nog wel wat om kan gooien, verder niet heel lastig.

Ik zou er div slakken in zetten en van alles 2 ofzo. Denk aan strombus en turbo slakken.
Zeeegel is leuk en een goed formaat voor je bak.
 
heb gisteravond alleen mijn nitraat gemeten met een colombo set en dat was 5/mgl volgens de bijgeleverde kaart, hier zit ik al op vanaf het begin (bak draait een dik jaar)
de rest zal ik vanavond even meten.

ik wil graag de oorzaak aanpakken:biggrin: maar ook graag een goede opruimploeg

Nitraat is iig goed dus.
Denk dat het gewoon een kwestie van wat diertjes dr in en dat dan ook heel je probleem is opgelost.
Wel zal je het nu even handmatig moeten verwijderen
 
Nitraat is iig goed dus.
Denk dat het gewoon een kwestie van wat diertjes dr in en dat dan ook heel je probleem is opgelost.
Wel zal je het nu even handmatig moeten verwijderen

ja dat moet zeker met hand haha, maar goed even opzoek naar wat leuke diertjes is altijd leuk!
 
Prima waardes, daar komt de alg niet vandaan. (Of de nitraat/fosfaat zijn opgenomen door het alg).

Als opruimers zou ik kijken naar (turbo)slakken of bijv een heremietkreeft (wel lege huisjes op het zand leggen!)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
net even de waterwaarden gemeten

Po4 0
No3 5 mg/l
Kh 11,6
ca 450 mg/l
Ph 8
Zout 1024

Een goede test set om ook te hebben is je magnesium. Voor nu niet interessant maar als je straks koralen heb een noodzakelijke.

Rest ziet dr goed uit. Alleen hou je je kh met opzet zo hoog?
 
De nitraat en fosfaatwaarden zijn al tijden hetzelfde (ook al voor de groene alg op kwam zetten) dus ik denk niet dat de groene alg daar iets mee te maken heeft maar nu ben ik geen ervaren zeewater aquariaan.

een magnesiumtest heb ik nog niet aangeschaft maar ga ik morgen denk ik maar even doen.
nu las ik wel dat als ik de magenisumwaarde omhoog schroef het groene alg verdwijnt.

mijn kh hou ik niet met opzet zo hoog, moet dit naar beneden?
 
Prima waardes, daar komt de alg niet vandaan. (Of de nitraat/fosfaat zijn opgenomen door het alg).

Als opruimers zou ik kijken naar (turbo)slakken of bijv een heremietkreeft (wel lege huisjes op het zand leggen!)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ben ik het niet mee eens. Je moet waterwaardes niet als absoluut feit zien om op te sturen. Je moet ook naar de omstandigheden kijken. Algen hebben fosfaat en nitraat nodig en de meeste soorten consumeren in verhouding meer nitraat. Wat je meet in je waterkolom is altijd het restant van productie minus consumptie. Als je dus last hebt van ongewenste consumenten van nitraat en je meet als restwaarde 5ppm, hoe hoog is dan de waarde als die ongewenste consumenten er niet zouden zijn? Zie daar het probleem er is een te hoog nitraat en dan zul je naar de bron moeten gaan zoeken. Teveel voer, teveel ophoping van detritus, slecht functionerende techniek (afschuimer), onzuiver water (bijvullen, waterwissels), slechte bacterie huishouding (nog in de opstart maar te zwaar belast), etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
een heremiet heb ik 1 van gehad maar de heremiet vond geen geschikt huisje terwijl er diverse maten in de bak lagen.
hij heeft eventjes zonder huisje op een verscholenplekje gelegen maar daarna helaas overleden.
nu hoef ik eerst ook geen nieuwe want hij gooide alles omver haha

De nitraat en fosfaatwaarden zijn al tijden hetzelfde (ook al voor de groene alg op kwam zetten) dus ik denk niet dat de groene alg daar iets mee te maken heeft maar nu ben ik geen ervaren zeewater aquariaan.

een magnesiumtest heb ik nog niet aangeschaft maar ga ik morgen denk ik maar even doen.
nu las ik wel dat als ik de magenisumwaarde omhoog schroef het groene alg verdwijnt.

mijn kh hou ik niet met opzet zo hoog, moet dit naar beneden?
 
een heremiet heb ik 1 van gehad maar de heremiet vond geen geschikt huisje terwijl er diverse maten in de bak lagen.
hij heeft eventjes zonder huisje op een verscholenplekje gelegen maar daarna helaas overleden.
nu hoef ik eerst ook geen nieuwe want hij gooide alles omver haha

Ja zijn idd lompe beestjes. Zitten bij mij ook de hele tijd vast tussen stenen enzo

Slakken zijn voor nu een goede aankoop. Wellicht dat iemand uit de buurt er een paar voor je heeft
 
zou een Mithrax sculptus (Smaragd Mithrax-krab) ook tot de opruimploeg kunnen behoren? en eet deze dan ook de soort alg waar ik last van heb?
 
de nitraat en fosfaatwaardes waren hetzelfde als voor dat de groene alg op kwam, maar wat jij zegt klinkt heel logisch, ik zal eens goed kijken in de bak of ik nog wat zie wat niet goed is.

Ben ik het niet mee eens. Je moet waterwaardes niet als absoluut feit zien om op te sturen. Je moet ook naar de omstandigheden kijken. Algen hebben fosfaat en nitraat nodig en de meeste soorten consumeren in verhouding meer nitraat. Wat je meet in je waterkolom is altijd het restant van productie minus consumptie. Als je dus last hebt van ongewenste consumenten van nitraat en je meet als restwaarde 5ppm, hoe hoog is dan de waarde als die ongewenste consumenten er niet zouden zijn? Zie daar het probleem er is een te hoog nitraat en dan zul je naar de bron moeten gaan zoeken. Teveel voer, teveel ophoping van detritus, slecht functionerende techniek (afschuimer), onzuiver water (bijvullen, waterwissels), slechte bacterie huishouding (nog in de opstart maar te zwaar belast), etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Mocht je niets opvallends kunnen vinden (controleer m.n. je zandbodem goed dat het kan lokaal een echte vuilvanger zijn). Zou ik een koolstofbron gaan gebruiken (wodka of keukenazijn of mix van beide) en daarmee je nitraat naar 2-3 sturen en kijken hoe de algen daar op reageren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan