Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

combinatie vissen 200 liter aquarium

emmanuelvhw

ZeewaterForum lid
Beste forumleden,

Ik ben van plan om binnen enkele weken/maanden mijn eerste zeeaquarium op te starten. De laatste tijd heb ik daarvoor reeds veel opzoekingwerk verricht op jullie forum en op enkele Engelstalige websites en Youtube. Ik blijf echter met een aantal onzekerheden zitten betreffende een correcte viskeuze. Zoals jullie wellicht zelf ondervonden hebben in jullie startperiode vind je nogal veel informatie over vissen/koralen/ technieken die elkaar tegenspreken. De ene website zegt “a is correct”, terwijl de tweede website “a afdoet als de grootste onzin”. Daarom hier mijn vraag betreffende de viskeuze voor mijn aquarium. Ik hoop dat de ervaren zeeaquariumhouders mij tips en goede raad kunnen geven.

Om te beginnen:

Dit zijn de specificaties van het aquarium dat ik zou willen plaatsen:
Aquarium met een inhoud van 200 liter (lxbxh = 75x55x50) voorzien van een overloop naar de sump. Een sump met een inhoud van 55 liter. De sump is voorzien van een filterkous, skimmer en een reactor (een eenvoudige reactor om over actieve kool of antiphos te filteren, dus geen calciumreactor), terugvoerpomp en osmosewaterreservoir om verdamp water aan te vullen. LED verlichting is ook voorzien. Wavemaker ook reeds voorzien.

In het aquarium zou ik een 20 a 25kg levend steen plaatsen. Het kan ook zijn dat ik ga opstarten met “gedroogd levend steen” om een kleinere kans te maken op ongewenste dieren/parasieten/koralen. Ik weet dat dit veel meer opstarttijd in beslag neemt, maar dat extra geduld zal ik wel kunnen opbrengen.

Verder komt er ook nog een zandbodem in van enkele cm dik.

Koralen zullen hoofdzakelijk lederkoralen en andere“gemakkelijkere” zachte koralen en buttons zijn. Misschien een enkele soort LPS na enkele maanden, maar geen SPS. Niet omdat ik SPS niet graag zie, maar enkel en alleen omdat ik een beginner ben en eerst enkele jaren ervaring wil opdoen vooraleer ik mij aan SPS begin te wagen.

En dan nu de eigenlijke vragen:

Ik zou graag enkele vreedzame vissen in mijn aquarium plaatsen. Ik heb reeds wat opzoekingswerk verricht en heb de volgende lijst met (beginner)vissen samengesteld. Ik weet ook wel dat alle vissen die op deze lijst staan niet allemaal samen in mijn aquarium kunnen omdat de belasting te groot zou zijn door het grote aantal vissen volgens de inhoud van het aquarium. Ik zou wel graag willen weten of deze vissen effectief allemaal samen gehouden kunnen worden zonder noemenswaardige problemen. Indien dit werkelijk zo is zou ik enkele van de vissen uit deze lijst kiezen en die vissen nog willen aanvullen met een iets grotere kleurrijke vis die onmiddellijk je blik vangt wanneer je naar het aquarium kijkt (jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel met een “blikvangersvis”: een beetje de koning, koningin van het aquarium).

Hier gaan we dan:

2x driebands anemoonvis (Amphiprionocellaris)
1x Chinese pijlvis (Nemateleotrismagnifica)
1x Koningsgramma (Gramma loreto)
2x Juweelkardinaalbaars (Pterapogonkauderni)
2x Oranjestreep kardinaalbaars (Apogon cyanosoma)
1x Gele symbiose grondel (Cryptocentruscinctus)
1x Rainford’s gobie (Koumansettarainfordi) - mag deze samen met gele symbiose grondel? Of zal er grote ruzie van komen?
2x groene juffer (Chromisviridis) - best per 2 heb ik reeds meermaals op dit forum gelezen, al ben ik nog niet 100% overtuigd of ik deze zal houden wegens volgens dit forum niet zogeschikt om in een aquarium te houden.
2x (Chromis vanderbilti) – zijn deze vergelijkbaar metchromis viridis? Dus ook liever per 2 houden? Of ook liever niet in een aquarium houden?

En dan nu misschien het moeilijkste: de “blikvangersvis”. Ik zat persoonlijk te denken aan een regenboog lipvis (Halichoeres melanurus). Echter, ik heb enkele bezorgdheden/bedenkingen: Volgens veel websites kan deze vis in een aquarium van 200 liter, maar volgens enkele websites kan dit echter niet. Volgens enkele websites is de vis reef safe,volgens andere websites dan weer niet.
Wat is jullie mening?
Kan de regenboog lipvis in een aquarium van 200 liter met enkele vissen uit bovenstaande lijst?
Is de regenboog lipvis reef safe of niet? Ik heb natuurlijk geen zin om een vis in mijn aquarium te plaatsen die al mijn koralen of slakken direct gaat opeten.

Indien de regenboog lipvis niet geschikt is voor mijn aquarium: hebben jullie een beter voorstel betreffende een “blikvangersvis”.
De voorwaarden zijn gekend:
Rustige vis die samen gehouden kan worden met enkele vissen uit bovenstaande lijst in een 200 liter aquarium. De vis moet reef safe zijn (of toch zo goed als zeker reef safe) en de vis moet opvallend zijn (opvallend qua vorm of qua kleurenpracht). Ik weet het: ik vraag niet veel …

Alvast bedankt voor jullie hulp.

PS: Ik heb een 15 tal jaar ervaring (gehad) in zoetwateraquaria, van guppy’s tot en met het kweken van discusvissen … . Ik weet dus dat men geduld moet opbrengen bij het opstarten van een aquarium en dat men slechts langzaamaan vissen mag toevoegen aan een opstartend systeem. Het is altijd mijn droom geweest om een zeewateraquarium te houden, alleen had ik er vroeger de middelen niet voor. Nu hoop ik ermee te starten en opnieuw vele jaren te mogen genieten van deze prachtige hobby.
 
Ik heb eenzelfde formaat aquarium. (blue marine 200).
mijn bestand tot nu toe
2 kardinaalbaarsjes
2 anemoonvisjes
1 azurjuffertje
1 gramma loretto
1 gele dokter*
1 zesstreeplipvis

Dan nog wat slakken, heremietkreeftjes etc.
hier trouwens gelijk met lps en sps gestart en geen makkelijke koralen.

Ik had ook lijstjes gemaakt maar je moet toch langzaam opbouwen en je zal zien dat je altijd wat tegen komt.
ik wil er trouwens nog een mandarijn pitvis bij en een pijlvis (decora).
voorlopig kan mijn bak het gemakkelijk aan want heb te weinig nitraat en fosfaat...
Moet bij doseren anders draait het echt te schraal...

De vissen zullen nog groeien dus dat komt vanzelf goed.
*De gele dokter heb ik lang over getwijfeld. In mijn bak gaat (na aftrek van 25kg steen) precies 200l netto.
is te klein voor een volwassen exemplaar.
Nu nog klein is het een uitstekende algemener en echt de blikvanger van het aquarium.
in de toekomst ga ik hem meer ruimte geven maar voor nu gaat alles prima.
 
Hoi, leuke plannen! Ik heb een bakje van +/- 220 liter.
Hieronder een lijstje van wat ik er op dit moment in rond heb zwemmen.

Ik heb de twee vanderbiltii's nu een jaar. Super leuke visjes! Prima als koppeltje te houden.
De viridis heb ik in het verleden ook gehad. Zijn totaal anders van temperament (minder vriendelijk) en worden ook beduidend groter.

Meerdere soorten grondels zijn prima samen te houden. De soorten die een holletje bouwen om zich in terug te kunnen trekken (zoals de gele die je noemt) hebben ieder de ruimte nodig om een holletje te maken en een territorium te vormen. Echt hard vechten heb ik hier nog niet gezien en ik heb er drie van dergelijke grondels, maar meer zal niet gaan denk ik.
Ander soortige grondels zoals de Rainford's (en mijn Callogobius) hebben een heel ander gedrag en zullen zeker prima naast elkaar leven.

Wat betreft de Halichoeres melanurus. Twijfel gevalletje... Wordt namelijk wel echt aan de maat, doorzwemmers en zijn vrij ruw (niet vijandig maar onhandig) qua gedrag. Er zijn best wel wat kleiner blijvende en zeer kleurrijke lipvissen te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens bij de geslachten Cirrhilabrus en Paracheillus. Ook kan je een dwergkeizer overwegen. Opties, opties en nog meer opties dus...

Succes!


1Tangaroai grondelCtenogobiops tangaroai
1Signaalvin grondelFusigobius sp.
2Draadvin lipvissenCirrhilabrus rubeus
2Vanderbilt juffersChromis vanderbiltii
2Roodvlek dwerggobyTrimma rubromaculatum
2Staartvlek blendeEcsenius stigmatura
1Blauwstreep dwerggobyTrimma tevegae
1Platkop grondelCallogobius hasseltii
1Grasmaaier blennySalarias ramosus
2Geelwitte lipvisHalichores leucoxanthus
1Gestreepte dwergkeizerCentropyge bispinosa
2Koraal grondelEviota nigriventris
2Resplendent AnthiasPseudanthias pulcherrimus
1Symbiose grondelAmblyeleotris periophthalma
2Blauwe AssessorAssessor macneilli
 
Erbe2307:

Inderdaad veel (te veel) opties ...
Ik heb inderdaad ook reeds aan een dwergkeizer gedacht (de rode dwergkeizer, de oranjeblauwe, eibli en de gestreepte zijn enkele van mijn favorieten). Alleen durf ik niet zo goed wegens niet 100% zeker reef safe. Hoe doet de gestreepte dwergkeizer het in uw aquarium? Blijft hij/zij overal af? Of valt dat knabbelen aan koralen al bij al nog mee? Ik zal zeker de andere geslachten lipvissen die je genoemd hebt eens nader bekijken. De geelwitte lipvissen in uw aquarium vind ik trouwens ook niet verkeerd hoor (ik zal er in iedere geval ook wat extra info over zoeken). Verder heb ik uw aquariumdagboek eens van dichterbij bekeken. Ziet er een prachtig aquarium uit. Er zal best wel veel werk en tijd in gekropen zijn. Uw idee met het plateau waar de vissen gedeeltelijk onder kunnen zwemmen vind ik persoonlijk zeer mooi uitgevoerd.

Ondertussen de diamant lipvis ook tegengekomen. Prachtige vis, maar gezien hij door experten gehouden moet worden zal het voorlopig nog wachten zijn.

FFF:
De blue marine 200 is nu toevallig ook het aquarium dat ik op het oog heb op mee te starten.
Ben jij tevreden over dit totaalpakket of heb jij ondertussen elementen uit het starterspakket gewijzigd?
Daarmee bedoel ik: werk jij nog met de oorspronkelijke skimmer, pompen, LED verlichting ...? Of heb je wijzigingen aangebracht omdat bepaalde onderdelen naar uw inzicht niet voldeden?
Vooral de LED verlichting interesseert mij. Is deze voldoende voor uw LPS SPS koralen?

Groeten en alvast bedankt voor de info die jullie mij reeds gegeven hebben. Het lijkt misschien niet veel, maar ik ben toch weeral enkele stapjes verder. We komen er uiteindelijk wel.
 
Ik ben super tevreden over het aquarium.
De led verlichting is zeker toereikend, ik draai nu nog op 3/4 vermogen dus kan nog extra geven als het moet.
Skimmer is ook gewoon goed en ruim toereikend voor het volume.
Standaard osmose met vlotter is ook top.
Enige waar ik mee gestopt ben zijn de gafzak (daar heb je voor en tegenstanders voor) en de filtermateriaal heb ik er uitgehaald (idem).
 
Dank voor de complimenten.

Wat betreft de dwergkeizers, deels is dat ook een beetje geluk hebben en vaak/genoeg voeren helpt ook.
Van de vier die je noemt zou ik mij niet aan de eibli wagen. Die worden groter en zijn notoire koraalpikkers.
Mijn gestreepte doet het heel goed. Hij/zij heeft 1 koraal (Poccilopora verrucosa) waar wat vaker aan gepikt wordt. Maar dat koraal had al wat veralgde plekjes en die worden nu eigenlijk in stand gehouden. Daar heeft het koraal maar een klein beetje onder te lijden en groeit verder gewoon door. Verder nipt ie sporadisch aan een koraal, alles zonder enige verdere schade.

Over de lipvissen:
De geelwitte lipvissen zijn eigenlijk de kleinst blijvende (en daarmee ook subtielste) soort van de Halichoeres, de heel veel geziene citroenlipvis (helemaal geel) wordt meteen ook een stuk groter bijvoorbeeld.
Diamantlipvissen zijn ook heel mooi! Vers uit de import zijn ze meestal erg lastig. Als je ze over kan nemen van een andere hobbyist, dan zijn ze heel goed te houden. Diamand lipvissen wil ik zelf ook graag nog eens houden.

Erbe2307:

Inderdaad veel (te veel) opties ...
Ik heb inderdaad ook reeds aan een dwergkeizer gedacht (de rode dwergkeizer, de oranjeblauwe, eibli en de gestreepte zijn enkele van mijn favorieten). Alleen durf ik niet zo goed wegens niet 100% zeker reef safe. Hoe doet de gestreepte dwergkeizer het in uw aquarium? Blijft hij/zij overal af? Of valt dat knabbelen aan koralen al bij al nog mee? Ik zal zeker de andere geslachten lipvissen die je genoemd hebt eens nader bekijken. De geelwitte lipvissen in uw aquarium vind ik trouwens ook niet verkeerd hoor (ik zal er in iedere geval ook wat extra info over zoeken). Verder heb ik uw aquariumdagboek eens van dichterbij bekeken. Ziet er een prachtig aquarium uit. Er zal best wel veel werk en tijd in gekropen zijn. Uw idee met het plateau waar de vissen gedeeltelijk onder kunnen zwemmen vind ik persoonlijk zeer mooi uitgevoerd.

Ondertussen de diamant lipvis ook tegengekomen. Prachtige vis, maar gezien hij door experten gehouden moet worden zal het voorlopig nog wachten zijn.
 
Bovenaan