Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verversen met natuurlijk zeewater, mis je dan toevoegingen t.o.v synthetisch

Mario40

ZeewaterForum gebruiker
Beste mede aquarianen,

vraagje, als je regelmatig je verversingen doorvoer met natuurlijk zeewater van Neeltje jans en je zoutwaarde op peil houd door verdampt water aan te vullen met zoutwater, mis je dan bepaalde elementen tenopzichte van synthetisch zoutwater.

of is het zo dat water van onze noordzee kust dezelfde elementen bevatten, welke misschien een andere waarde heeft.
dit omdat ik zit te dubben om regelmatig een verversing uit te voeren met synthetisch.

alvast dank voor enig inbreng.

gr
 
Vele doen dit met goed resultaat, maar je zult wel misschien moeten bij sturen met extra nutriens ligt aan het gebruik van je bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vele doen dit met goed resultaat, maar je zult wel misschien moeten bij sturen met extra nutriens ligt aan het gebruik van je bak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

yep, ik ververs al ruim 4 maanden en het bevalt prima.
was enkel benieuwd of soms verversen met synthetisch zeewater extra toegvoegde waarde heeft daar er eventueel meer elementen inzitten.

zoutwaarde, strontium, calcium etc zal je moeten bijsturen.

gr
 
Klein puntje Mario, bijvullen van verdampt water doe je met osmose water.
Ik ben een test ingegaan vanaf 1 januari 2017 vul ik mijn verdampt water aan met osmose water
en ververs ik mijn water alleen nog maar met natuurlijk zeewater.
Wekelijks 3 % en in juni en oktober 10%.
Iedere 3 maanden 1 Tritontest
Toevoegingen Core 7

Dit wil ik precies 1 jaar gaan doen om te zien wat het verschil is of wat het gedaan heeft.
 
Ik heb geen ervaringen met natuurlijk zeewater, maar is het zoutgehalte van de Noordzee niet te laag? Moet je dan niet extra zout toevoegen om een waarde van 1,025 te krijgen?
 
Ik heb geen ervaringen met natuurlijk zeewater, maar is het zoutgehalte van de Noordzee niet te laag? Moet je dan niet extra zout toevoegen om een waarde van 1,025 te krijgen?

valt in verhouding erg mee.
ik vul natuurlijk verdampt water aan met osmose, enkel als mijn zoutwaarde te laag is vul ik verdampt water aan met natuurlijk zeewater.

dat core 7 spreekt mij ook wel aan, welke voeg jij toe Alex.
heb hier een kalkreactor dus kh, ca, en mg voeg ik al toe.

Triton heeft ook mijn voorkeur, ben al aan het bestuderen wat in mijn situatie bruikbaar is.
Ook benieuwd naar een product van reef interest sim trace, dit is mangaan, jodide en strontium in een oplossing om te doseren

gr
 
Ik gebruik de Triton Methods met wierenfilter, de oranje 7.
Dit is dezelfde als de groene 7 maar deze draai je zonder wierenfilter.

Als je besluit over te stappen op Core 7, zou ik wel je kalkreactor stopzetten.
 
Ik heb geen ervaringen met natuurlijk zeewater, maar is het zoutgehalte van de Noordzee niet te laag? Moet je dan niet extra zout toevoegen om een waarde van 1,025 te krijgen?

Hoi,

Breng het (koude) Noordzeewater eens op de gewenste temperatuur en meet dan het zoutgehalte eens.

Bijvullen met osmose, het water verdampt en het zout niet.

Groet,
Ron.
 
Klein puntje Mario, bijvullen van verdampt water doe je met osmose water.
Ik ben een test ingegaan vanaf 1 januari 2017 vul ik mijn verdampt water aan met osmose water
en ververs ik mijn water alleen nog maar met natuurlijk zeewater.
Wekelijks 3 % en in juni en oktober 10%.
Iedere 3 maanden 1 Tritontest
Toevoegingen Core 7

Dit wil ik precies 1 jaar gaan doen om te zien wat het verschil is of wat het gedaan heeft.


Alex, We zijn inmiddels een jaar verder.
Ik ben benieuwd hoe je test is gegaan van wekelijks 3% verversen met natuurlijk zeewater en 2 jaarlijks 10%.
Ga je hier mee door?.

Zelf ben ik dit ook van plan. Ik ben een NoordzeeAqua aan het starten 750L. Ik woon aan de kust en ga hem binnenkort voor het eerst vullen met Noordzee water. Eenmaal geheel draaiende wil ik hetzelfde doen qua verversen. Wellicht heb ik een osmose nodig om het zoutgehalte op peil te houden maar dat zie ik later wel weer.
 
Alex, We zijn inmiddels een jaar verder.
Ik ben benieuwd hoe je test is gegaan van wekelijks 3% verversen met natuurlijk zeewater en 2 jaarlijks 10%.
Ga je hier mee door?.

Zelf ben ik dit ook van plan. Ik ben een NoordzeeAqua aan het starten 750L. Ik woon aan de kust en ga hem binnenkort voor het eerst vullen met Noordzee water. Eenmaal geheel draaiende wil ik hetzelfde doen qua verversen. Wellicht heb ik een osmose nodig om het zoutgehalte op peil te houden maar dat zie ik later wel weer.

Dank je Bjorn voor je attentie.

Hierbij de update:
Ik heb een vlekkeloos 2017 gedraaid, precies gehouden aan wat ik gepland had.
Koralen groeide goed, geen algen groei op stenen, waardes perfect gebleven, dus helemaal tevreden.

1 januari 2018 ga ik eigenlijk hetzelfde doen maar nu met aangemaakt zeewater, kijken wat / hoe de bak hierop gaat reageren!
 
Dank je Bjorn voor je attentie.

Hierbij de update:
Ik heb een vlekkeloos 2017 gedraaid, precies gehouden aan wat ik gepland had.
Koralen groeide goed, geen algen groei op stenen, waardes perfect gebleven, dus helemaal tevreden.

1 januari 2018 ga ik eigenlijk hetzelfde doen maar nu met aangemaakt zeewater, kijken wat / hoe de bak hierop gaat reageren!


Alex buiten de Core7 nog andere toevoegingen van Triton of ander merk gebruikt?

Waren de Triton testen telkens perfect te noemen en geen bijsturing nodig?
 
Alex buiten de Core7 nog andere toevoegingen van Triton of ander merk gebruikt?

Waren de Triton testen telkens perfect te noemen en geen bijsturing nodig?

KH+(velda) - No3 (dsr) - MN - Vanadium - FE (dsr)
De Triton testen waren steeds helemaal in orde, het bijsturen deed ik steeds op advies van Triton.
 
Waar halen jullie je zeewater ?

Persoonlijk heb ik niet zo'n denderende ervaring met het water van een bepaalde leverancier, meetbaar nitraat en erg laag zoutgehalte 21 ppt
Dus ik wil eens gaan shoppen bij winkels waar mensen wel goede ervaring hebben met het water :)
 
Waar halen jullie je zeewater ?

Persoonlijk heb ik niet zo'n denderende ervaring met het water van een bepaalde leverancier, meetbaar nitraat en erg laag zoutgehalte 21 ppt
Dus ik wil eens gaan shoppen bij winkels waar mensen wel goede ervaring hebben met het water :)

Das wel erg laag , haalt ie het water in de Oosterschelde , daar was het paar weken terug heel erg laag ten opzichte van normaal .
Dus ik zit zelf ook met voorraadje in laag zoutgehalte , gaat de vijver maar in denk ik :biggrin:
Maar dat water is normaal gezien wel prima (zeker in de warmere periode) , dat zie je gelijk aan je koralengroei .
Maar ook dat stuur ik bij , want alles is niet echt op peil , als je het gaat indikken (dus meer van toevoegen tot gewenst zoutgehalte) valt het prima te doen , maar die techniek die je er voor nodig heb heb ik niet .
 
Bovenaan