Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Groene alg explosie

Kim123

ZeewaterForum lid
Hoi mensen,

Heeft iemand tips hoe je van groene alg af komt?
Hopelijk laten de foto's zien om wat voor alg het gaat, het is een "zacht" soort wat je ook echt kan "plukken" van de stenen.

Het zit vooral op het levend steen, maar gaat ook steeds meer op koralen zitten, waardoor deze geïrriteerd raken.
Heel vervelend dus! Van de dierenwinkel hebben we het advies gekregen minder te voeren, dit doen we nu zo'n 2 weken bijna niet meer, maar het lijkt alleen maar erger te worden.

Onze KH waarde was vrij laag (5-6), deze zijn we nu sinds een week aan het verhogen, maar dit gaat zeer langzaam, maar het gaat; vandaag zat deze op 7.

We denken zelf dat het misschien aan de afschuimer ligt? Dat deze niet zwaar genoeg is? Iemand enig idee?

Bedankt alvast!


Verdere info en waarden:

Bak:
Juwel Lido 120

Verlichting:
Easyled Marine Reef 24 watt
Easyled Deep Blue 24 watt

Eiwitafschuimer:
Hidor Slim Skim 250

Pompje:
Dennerle Marinus Bio Circulator

Stromingspompjes:
Koralia Nano 900
Koralia Nano 1600


Waterwaarden:
Zoutgehalte: 1,022
Ca: 600
MG: 1500+
KH: 7
PH: 8
Fosfaat: 0,03
Nitraat: 0
Nitriet: 0

20170817_205820.jpg20170817_205836.jpg
 
CA van 600 is wel erg hoog.
Heeft misschien niet met die alg te maken, maar die zou ik ook maar gaan verlagen (<450).
Zoutgehalte is ook vrij laag voor een bak met koralen.

Wellicht zou je rophawos of iets dergelijks moeten inzetten om van die alg af te komen (fosfaat verwijderen).
Met zo veel groene alg lijkt me dat je te veel fosfaat in het systeem heb zitten
(niet zo veel in het water want dat nemen die algen gelijk op).
 
Op de foto's lijkt de alg wit? Als dit zo is kan het ook nog met silicaat te maken hebben. Ververs je weleens met vers Zeewater?

Sowieso is er een teveel aan nitraat en fosfaat hieraan zal je dus ook iets moeten gaan doen. Ook al is dit nu niet meetbaar door de directe opname door de algen.

Vul meteen even het lijstje in zodat we je goed kunnen helpen.
 
Beste Kim, er is een behoorlijke onbalans in sommige parameters en je bacteriologische huishouding:
Zoutgehalte te laag liefst 1024
Ca veel te hoog liefst 400-450
MG veel te hoog liefst rond 1360
KH veel te laag en zeker geweest liefst 8
No2 - No3 en Po4 niets mis mee al zou ik wel je No3 verhogen door bv iets meer te voeren.

Advies:
* Breng je KH omhoog
* Meet of laat alle parameters nog eens goed nameten inclusief silicaat en handel dan verder
* Flinke water wissel 20% en de volgende dag nog eens 20%, het liefst met vers zeewater (als je de waterwissel uitvoert zuig je ook alles van je stenen af)
* plaats een powerfilter en blaas/Borstel alles van de stenen
* Filter voor 48 uur over kool (dit is altijd goed om dit 1x per maand te doen)
* Voeg bacteriën toe

Succes en hou ons op de hoogte
 
CA van 600 is wel erg hoog.
Heeft misschien niet met die alg te maken, maar die zou ik ook maar gaan verlagen (<450).
Zoutgehalte is ook vrij laag voor een bak met koralen.

Wellicht zou je rophawos of iets dergelijks moeten inzetten om van die alg af te komen (fosfaat verwijderen).
Met zo veel groene alg lijkt me dat je te veel fosfaat in het systeem heb zitten
(niet zo veel in het water want dat nemen die algen gelijk op).


Hoi Boudewijnk,
Bedankt voor je reactie! Heb je misschien ook een idee hoe ik CA kan verlagen? Ik heb gelezen dat het in "balans" moet zijn met de andere waarden, sowieso de KH, zodra deze omhoog zou gaan, zou de CA omlaag moeten gaan? Deze proberen we nu dus om hoog te halen door middel van toevoeging KH.

En Rophawos is een middel om over te filteren las ik, kan dit gewoon in de dierenwinkel gehaald worden of heb je toevallig een website?
We gaan straks even langs de dierenwinkel, dus sowieso maar even vragen.




Op de foto's lijkt de alg wit? Als dit zo is kan het ook nog met silicaat te maken hebben. Ververs je weleens met vers Zeewater?

Sowieso is er een teveel aan nitraat en fosfaat hieraan zal je dus ook iets moeten gaan doen. Ook al is dit nu niet meetbaar door de directe opname door de algen.

Vul meteen even het lijstje in zodat we je goed kunnen helpen.

Hoi Sneakimonky, ook bedankt voor je reactie!
Heb even een foto aan het einde van het bericht toegevoegd met de blauwe lampen uit, hierop is wel goed te zien dat het groen is. Verversen met vers zeewater doen we nooit, je bedoeld gewoon zeewater uit de noordzee halen?





Beste Kim, er is een behoorlijke onbalans in sommige parameters en je bacteriologische huishouding:
Zoutgehalte te laag liefst 1024
Ca veel te hoog liefst 400-450
MG veel te hoog liefst rond 1360
KH veel te laag en zeker geweest liefst 8
No2 - No3 en Po4 niets mis mee al zou ik wel je No3 verhogen door bv iets meer te voeren.

Advies:
* Breng je KH omhoog
* Meet of laat alle parameters nog eens goed nameten inclusief silicaat en handel dan verder
* Flinke water wissel 20% en de volgende dag nog eens 20%, het liefst met vers zeewater (als je de waterwissel uitvoert zuig je ook alles van je stenen af)
* plaats een powerfilter en blaas/Borstel alles van de stenen
* Filter voor 48 uur over kool (dit is altijd goed om dit 1x per maand te doen)
* Voeg bacteriën toe

Succes en hou ons op de hoogte

Hoi Alex, ook bedankt voor je reactie en advies!
Zoutgehalte zit op 1,024/25.
KH zit nu op 7,3 (het rare is, we hebben meerdere malen met 1 KH per dag geprobeerd te verhogen, maar hij gaat zeer langzaam omhoog..)
Ik denk dat wanneer de KH omhoog gaat, de CA en MG naar beneden zullen gaan?
Weet niet hoe ik deze op een andere manier kan verlagen.

Silicaten kunnen we helaas niet meten, we hebben hier geen "meter" voor,
de andere adviezen gaan we opvolgen!




Foto van de bak zonder blauwe lichten aan:
IMG-20170818-WA0020.jpg
 
Kh verhogen zal niet tot gevolg hebben dat Ca omlaag gaat.
Ik zou eerst een waterwissel met zelf gemaakt zoutwater doen om ca te verlagen. Daarna opnieuw meten en eventueel kh verhogen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Update: 25% water ververst wat tot gevolg heeft dat de KH nu op 9,3 zit - CA op 540 en MG nog steeds op 1500+.
Is het trouwens erg wanneer MG zo hoog is? Zijn er "gevolgen"?

In de winkel geweest en hebben nitraat verlager gekocht. De groene alg zou een gevolg zijn van te veel nitraat (verteld dierenwinkel).
Waarom we geen nitraat meten, is omdat de algen het momenteel opnemen.
Hiervan de eerste dosis toegevoegd.
 
Update: 25% water ververst wat tot gevolg heeft dat de KH nu op 9,3 zit - CA op 540 en MG nog steeds op 1500+.
Is het trouwens erg wanneer MG zo hoog is? Zijn er "gevolgen"?

In de winkel geweest en hebben nitraat verlager gekocht. De groene alg zou een gevolg zijn van te veel nitraat (verteld dierenwinkel).
Waarom we geen nitraat meten, is omdat de algen het momenteel opnemen.
Hiervan de eerste dosis toegevoegd.

KH 9,3 prima niets meer toevoegen en deze loopt vrij vlot weer terug naar 8 en probeer hem rond 8 te houden.
CA 540, dit gaat de goede kant op, zeker voorlopig geen CA toevoegen.
MG is nog steeds veel te hoog maar niet zorgwekkend, zeker niet toevoegen voorlopig.

No3 zou ik zeker niet verlagen / verwijderen. Deze is al laag en het is juist een goede indicator als je ramen binnen de 2 tot 3 dagen groen zijn.
Je Po4 die nu perfect is heeft No3 nodig, anders gaat deze oplopen en dat wil je zeker niet.

Ik zou nog 1 waterwissel van 20% doen met een zout die een laag CA en MG heeft en ik zou een echt stukje vers levend steen toevoegen / een bacteriecultuur.
Ik heb goede ervaring met biodigest.
 
KH 9,3 prima niets meer toevoegen en deze loopt vrij vlot weer terug naar 8 en probeer hem rond 8 te houden.
CA 540, dit gaat de goede kant op, zeker voorlopig geen CA toevoegen.
MG is nog steeds veel te hoog maar niet zorgwekkend, zeker niet toevoegen voorlopig.

No3 zou ik zeker niet verlagen / verwijderen. Deze is al laag en het is juist een goede indicator als je ramen binnen de 2 tot 3 dagen groen zijn.
Je Po4 die nu perfect is heeft No3 nodig, anders gaat deze oplopen en dat wil je zeker niet.

Ik zou nog 1 waterwissel van 20% doen met een zout die een laag CA en MG heeft en ik zou een echt stukje vers levend steen toevoegen / een bacteriecultuur.
Ik heb goede ervaring met biodigest.


Hoi Alex,
Bedankt voor de informatie. We zijn blij dat de KH nu eindelijk omhoog is gegaan en de CA wat lager.
Gelukkig is het niet zorgwekkend dat de MG zo hoog is, dan doen we hier verder niks mee.

Een hoge PO4 willen we inderdaad niet. Dan laten we de NO3 verwijderaar eerst in de kast liggen en wachten het even af.
Waterwissel waren we inderdaad nog van plan, en dan gaan we ook even kijken voor een bacteriecultuur, bijvoorbeeld biodigest. Levend steen past helaas niet meer in het bakje :)
 
Je zou evt ook nog een water wissel kunnen doen met water van iemand anders, mits je iemand kent en zeker weet dat de waarde goed zijn.
Zitten dan miss niet veel bacteriën in maar alles is mooi meegenomen. En het kost niks!
 
Bovenaan