Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

huidige plannen..

Jurgend1971

ZeewaterForum lid
eerst even een toelichting waar ik naar toe wil..
Ik ga voor een mixed reef...
Men bak die ik heb ik heb is 101l x 40d en 53 hoogte ( water level is op 41 cm) een 166l netto..
ik ga met een sump werken deze is 80l x 30d x 45h, waterlevel op een ca 25cm houden denk ik...= 60liter
de sump ga ik zo onderverdelen:
- 1ste vak ca 10cm voor invoer water
- 2de vak ga ik een wierenfilter van maken maat ik dacht aan 40x30x25h (waterlevel) = ca 30l
- 3de vak is dan 30x30x25(waterlevel)... voor afschuimer en opvoerpomp..
Mag dit? de opvoerpomp samen met de afschuimer?

voor verlichting heb ik 2 aansluitingen voor een T5 lamp
welke T5 lampen zijn goed om te gebruiken? welke merk en type raden jullie aan?
Ik ga dan ook nog een led balk installeren en dacht aan deze van
3 Jmb Ip68 Reef 12.000 Tot 14.000k Wit/blauw -nature- Incl Connectorsnoer 900MM 27WATT

ik ga ook een glasboring moeten doen voor een overloop zodat het water in de sump raakt..
Wat raden jullie aan. 2 buizen voor overloop en 1 voor invoer (via opvoerpomp)
ik dacht om de invoerbuis achteraan in de bak langs de bodem te laten uitstromen om zo onderin (achter de stenen) ook stroming te hebben.. goed idee of?

dit is het voorlopig ;)
alvast bedankt

grtjs
 
Waarom een apart vak voor de invoer van water? Beter daarin ook de afschuimer. Eventueel daarna een wierenvak en dan dus een vak voor de opvoerpomp.

Voor wat betreft een terugvoer achter de stenen: zeker in een klein bakje is een 'rifspoeling' niet echt noodzakelijk. Als je dit wel wil, werk dan met een 'closed loop' waarbij de pomp die achter de stenen uitblaast, ergens anders uit de bak aanzuigt. Doe je dit met je opvoerpomp, loopt je hele bak leeg in de sump bij stroomuitval.

Goed dat je veel vragen stelt voor je begint. Heb je mijn boekje al? Ik denk dat je je daarmee veel hoofdbrekens en kosten kunt besparen.

Als je T5 wil gebruiken: 1 ATI Aquablue Special op 1 ATI blue plus. Eventueel kun je 1 blue plus vervangen door een lamp met wat meer rood/paars, maar dat is smaakgebonden. Wat wil je met het JMB led balkje bereiken?

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik zou de pompoen afschuimer geschonden houden.. krijgen je microbubbels van in je display.

Wat betreft verlichting zou ik dimbare led nemen voor een mooie zonsopgang/ondergang of nog 2x dimbare T5 erbij met een controller.
Goeie buizen zijn die van ATI en die van giesemann waarbij de ATI blue plus de meest succesvolle lamp is en de buizen van giesemann speciaal gemaakt zijn voor dimmen en waarbij geen spectrum verschuiving optreed.. wel minimaal 1x een fullspectrum buis zoals een coral plus of aquablue special.

En met de overloop is het idd het beste om 2 overloop buizen te maken met een hoogteverschil zodat de hoogste als nood overloop dient.
Deze buizen kunnen het beste weggewerkt worden in een kamer met sleufjes aan de bovenkant waar het water door heen kan maar je dieren niet.
En die opvoer bij de bodem snap ik niet helemaal.. bedoel je nou dat je de pijp van uit je opvoerpomp bij de bodem wil laten uitkomen ?:confused: dan zou als je de pomp uitzet je hele bak leeg stromen...
Ik zou een pijp maken door de bodem of achterwand die vlak bij de waterlijn uitkomt (liefst samen met de 2 andere pijpen is wel zo netjes) en van af daar zou je er een flexibele duo Outlet op kunnen zetten om zo de stroming naar wens te kunnen richten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes met bouwen
 
Hmm.. die eerste zin.. damn :eek:
 
Waarom een apart vak voor de invoer van water? Beter daarin ook de afschuimer. Eventueel daarna een wierenvak en dan dus een vak voor de opvoerpomp.

Voor wat betreft een terugvoer achter de stenen: zeker in een klein bakje is een 'rifspoeling' niet echt noodzakelijk. Als je dit wel wil, werk dan met een 'closed loop' waarbij de pomp die achter de stenen uitblaast, ergens anders uit de bak aanzuigt. Doe je dit met je opvoerpomp, loopt je hele bak leeg in de sump bij stroomuitval.

Goed dat je veel vragen stelt voor je begint. Heb je mijn boekje al? Ik denk dat je je daarmee veel hoofdbrekens en kosten kunt besparen.

Als je T5 wil gebruiken: 1 ATI Aquablue Special op 1 ATI blue plus. Eventueel kun je 1 blue plus vervangen door een lamp met wat meer rood/paars, maar dat is smaakgebonden. Wat wil je met het JMB led balkje bereiken?

Succes!

Hallo Tanne,

Het boekje ga ik aanschaffen is sowieso een must have..

- ha.. oké dus de afschuimer mag in het vak waar het water binnenkomt in de sump.. dat is super..:p
dan de wierenfilter en dan het opvoer vak.. gaan we zo doen..
ik vraag me af of dit lukt om later wat stekken in het wieren gedeelte onder te brengen.. (hier spreek ik wel van veel later, maar denk graag ver vooruit). De wierenfilter ga ik zo groot mogelijk maken .;

- Dat van die water invoer tegen de bodem had ik ergens gezien of gelezen dat dit was om achter de stenen/ koralen ook beweging te hebben maar inderdaad zoals u zegt zou bij stroom uitval de bak leeglopen.. domme redenering van mij..:rolleyes::confused::eek:
laten we dit maar vergeten..:rolleyes: waar was ik met mijn gedachten...

- wat betreft de verlichting.. momenteel heb ik dus op mijn huidige bak enkel 2 T5 lampen van 90cm lang..
en omdat er gezegd wordt dat ik geen licht opbrengst ga genoeg hebben dacht ik van zo'n JMB led balkje bij te plaatsen..
ook dan om nacht en dag simuleren..;

alvast bedankt voor de vele tips en raad want wil dit goed aanpakken..
is een super forum hier..allen bedankt voor de goede steun
 
Bovenaan