Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

[1500L] Matthijs' Built in wall reef

Ziet er goed uit!! topjes

Groet frank
 
Mooi gemaakt Matthijs,maar zorg wel voor goeie fentilatie !!

Mvg,

Martin.
 
Thx allemaal!

@joen : reactie van je vrouw? grijp je kans met beide handen en begin eraan voor ze van gedacht verandert! ;)

@Martin : Geen zorgen, de bak staat in de garage en daar is nog eens een afzuiging voorzien ook :)

Grtz,
Matthijs
 
Overzichtje van de sump, momenteel nog wat rommelig maar komt verandering in als alles definitief op zijn plaats staat

IMG_20171202_212741_496.jpg

Grtz,
Matthijs
 
Thx Alex!

Om terug te komen op de verlichting.. Ik heb definitief gekozen voor AbyssWare.
Waarom? Er is naar mijn mening geen enkele armatuur op de markt die kwalitatief in de buurt komt.
Heb enorm veel opties overwogen en telkens was er wel iets die me tegenhield om er de gevraagde prijs voor neer te leggen.

De plannen van de AbyssWare armatuur liggen op tafel.
Als basis hebben we gebruik gemaakt van de AbyssWare SeaSapphire maar dan 50cm lang en er zal geen gebruik gemaakt worden van fans.

LED-board :
IMG-20171205-WA0000.jpg

Driver-board :
IMG-20171205-WA0004.jpg

Zoals te zien zal er gebruik gemaakt worden van 3 kanalen, meer is altyd mogelijk maar meer is voor mij niet nodig.
In 1 armatuur van 50cm komen 3 LED-boards en ik zal gebruik maken van 4 armaturen om te beginnen, achteraf kan dit nog aangepast worden.

Grtz,
Matthijs
 
Persoonlijk zou ik als het gaat om verlichting eens kijken naar de ati hybrid of de philips coral care. Deze twee verlichtingen is momenteel top of the line. Verlichting die zijn kwaliteiten bewezen hebben. Laat je niet te veel verleiden in mooie verkoopverhaaltjes. Kijk wat mensen gebruiken en successen mee boeken. Juiste verlichting is 1 van de belangrijkste pijlers voor het houden van een zeeaquarium.

Groet frank
 
Ik heb zelf hele goede ervaringen met de AI hydra.
Zijn een stuk compacter dan de coralcare.
 
Persoonlijk zou ik als het gaat om verlichting eens kijken naar de ati hybrid of de philips coral care. Deze twee verlichtingen is momenteel top of the line. Verlichting die zijn kwaliteiten bewezen hebben. Laat je niet te veel verleiden in mooie verkoopverhaaltjes. Kijk wat mensen gebruiken en successen mee boeken. Juiste verlichting is 1 van de belangrijkste pijlers voor het houden van een zeeaquarium.

Groet frank

Frank,

Niet om uit de hoogte te doen maar heb zelf deel uitgemaakt van het team die dit product ontwikkeld heeft.
Ik gebruik momenteel ook naar alle tevredenheid deze prototypes al meer dan ruim een jaar.
Met alle respect voor Philips en Ati maar deze armaturen zijn niet wat ik zoek.
Ik weet wat AbyssWare mij te bieden heeft, ken de kwaliteit en ken de geboekte resultaten ook, vandaar mijn keuze.

Grtz,
Matthijs
 
@ Frank : de reden waarom ik niet voor een ati hybrid zou gaan is de hoge kost, daarom niet in aankoop want deze is meer dan correct maar dan heb ik het vooral om lampwissels en verbruik.
Gezien de afmeting van mijn bak kom ik niet toe met de 4x80w t5 en 4x75w LED.
Dan moet ik meteen naar de 8x80w t5 en 4x75w LED.
Ondertussen is er ook een 6x80w versie maar is mogelijks net niet voldoende dus kan ik zo goed voor de 8x80w versie gaan.
Om de 6a9 maanden 8 t5 vervangen aan 20euro per stuk is 160euro x 2 (in het ergste geval). Komt neer op 320euro aan lampen + het enorme verbruik van bijna 1kw per uur. Akkoord, dit zijn allemaal "in het ergste geval" calculaties maar ik ga geen 3000kW aan elektriciteit betalen en 300euro aan lampen elk jaar enkel en alleen voor de verlichting.
Akkoord, het is een dure hobby en je moet er wat voorover hebben maar als er alternatieven zijn grijp ik deze maar al te graag.

Grtz,
Matthijs
 
Er zijn ondertussen idd wel meer led armaturen die geschikt zijn, zoals aangehaald ook de Ai hydra, orphek, maxspect. Maar daar waar philips toch echt een streep voor heeft is de difuser plaat wat het licht dan ook difuus maakt zoals t5. Verwacht dat de andere merken philips daar wel in gaan volgen.

Lampen wisselen is idd een dure aangelegenheid. Hoewel led nu wel de main stream begint te worden doet t5 nog totaal niet onder aan led. Er draaien nog steeds meer top bakken onder t5 als onder led als je wereldwijd gaat kijken. Ik zeg daarbij niet dat led niet net zo geschikt zou zijn. Draai er immers zelf ook op met volle tevredenheid. Eerlijk is eerlijk, de ati hybrid geeft net wat mooier licht, maar soms moet je een keuze ergens tussen maken.

Succes iig met je bak. Gaat beslist goed komen. topjes

Groet frank
 
Vergeet er niet bij dat bij vol led je verwarming ( als 8x80 net voldoende is zal dit wel 1000w + verwarming zijn ) veel vaker aanstaat .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Er zijn ondertussen idd wel meer led armaturen die geschikt zijn, zoals aangehaald ook de Ai hydra, orphek, maxspect. Maar daar waar philips toch echt een streep voor heeft is de difuser plaat wat het licht dan ook difuus maakt zoals t5. Verwacht dat de andere merken philips daar wel in gaan volgen.

Lampen wisselen is idd een dure aangelegenheid. Hoewel led nu wel de main stream begint te worden doet t5 nog totaal niet onder aan led. Er draaien nog steeds meer top bakken onder t5 als onder led als je wereldwijd gaat kijken. Ik zeg daarbij niet dat led niet net zo geschikt zou zijn. Draai er immers zelf ook op met volle tevredenheid. Eerlijk is eerlijk, de ati hybrid geeft net wat mooier licht, maar soms moet je een keuze ergens tussen maken.

Succes iig met je bak. Gaat beslist goed komen. topjes

Groet frank

Nu gaan er veel mensen mij neer willen schieten maar die difuserplaat is in mijn ogen puur commercieel.
Eerst met lenzen het licht gaan bundelen om dan weer te verspreiden met een plaat die het licht nog eens tegenhoud.
Zou het niet simpeler zijn om gewoon zonder bijkomende lenzen te werken? Hier kan je dan natuurlijk geen verkoopspraatje rond maken.
Voor alle duidelijkheid, ik wil hier geen conversatie starten over wie of wat al dan niet gelijk heeft maar voor mij geeft dit geen enkele meerwaarde, in tegendeel.
Ik geef je volledig gelijk dat er alternatieven zijn, echter zijn deze armaturen niet wat ik zoek.
Ik ga geen namen noemen maar ik ben niet op zoek naar roestende connectoren, goedkope fans, vroegtijdig rendementsverlies van LED's, voedingen die aan max capaciteit gebruikt worden,... zo kan ik wel nog eventjes doorgaan.
Ivm t5 heb je helemaal gelijk, de meeste topbakken draaien volledig op t5. Wel is het zo dat er meer en meer bakken volledig op LED draaien en bewijzen dat full LED wel degelijk mogelijk is indien je de juiste keuze maakt en niet de eerste de beste (en goedkoopste) armatuur aankoopt. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat de duurste de beste is.
Moest ik niet naar het geld kijken zou ik zeker overwegen om full t5 te gaan aangezien dit een makkelijke en vooral bewezen oplossing zou zijn, paar ati lampjes erin en gaan..

Grtz,
Matthijs
 
Vergeet er niet bij dat bij vol led je verwarming ( als 8x80 net voldoende is zal dit wel 1000w + verwarming zijn ) veel vaker aanstaat .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De verlichting brandt maar 10 uur per dag, maw moet ik de resterende 14 uur ook verwarmen zonder bijkomende warmte van de lampen. Als ik kijk naar de extra kosten in verbruik en de extra kosten voor de lampenwissels mag ik al een boel meer gaan verbruiken voor de bak overdag te warmen.
Dit is trouwens vooral in de winter, in de zomer kan het namelijk net andersom zijn? Hoeveel mensen moeten hun bak niet koelen door de warmte die de verlichting afgeeft?
Zo heeft alles zijn voor en nadelen..

Grtz,
Matthijs
 
https://youtu.be/P3buToJrfX4 .
Dit is een mooi stukje en test over verlichting denk dus niet dat die disfuusplaat een verkoop praatje is.
Ben benieuwd naar jou verlichtings keuze kan er namelijk niets over vinden.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Bovenaan