Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afmeting aquarium (liever breed en ondiep of iets smaller en meer diepte)

martijn1310

ZeewaterForum lid
Wij zijn bezig met een groter aquarium en we willen een aqaurium tussen de 350 a 400 liter.
nu twijfelen we heel erg met de maatvoering. De eerste 125x55x55 en de tweede 110x60x60.

Waar zouden jullie voor gaan.

kwa verlichting willen we giesemann Dimtec 2 8x54 of 8x39 watt

De twijfel zit hem ook in de kosten per maand kwa verlichting.(led is voor ons geen optie)

ik hoor graag jullie mening.

alvast bedankt

Martijn
 
Waarom kan de bak van 60 diep en hoog geen 125cm worden? Dan heb je maximale lengte en diepte. Mijn bak is 50 diep en hoog en vooral met de diepte merk je toch wel dat je beperkt ben. Succes met je keuze!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En waarom is een goed led armatuur geen optie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mee eens. Ik heb 60 diep en 60 hoog en dat is echt veel fijner dan 50. Ik heb zelf ook led verlichting. Mijn koralen doen het er fantastisch op en de kleuren knallen eruit. Ik wil niks anders meer. Ben ook erg benieuwd waarom je geen led wil!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan 60 cm, omdat mijn arm niet langer is (i.v.m. het onderhoud).

De verdere maatvoering is afhankelijk van welke dieren jij wilt gaan houden; hoe je de bak wil gaan plaatsen (doorzicht, of tegen een muur?); hoeveel vloerbelasting je kunt hebben en wat je mooi vindt. En andersom is het ook goed: als je een bak koopt, dan bepalen de afmetingen in zekere mate welke dieren jij kunt houden en hoe je de inrichting kunt doen. Er bestaan geen goede of slechte keuzes. In een bak van 30 cm hoog kun je geweldige garnalen en koralen houden (ik noem maar wat).

Als je zorg hebt over de stroomkosten, dan is het een kwestie van eerlijk rekenen. Als 1 kwh gemiddeld 20 cent kost, dan kost 8*54 watt dus ca 9 cent per uur. Als je de verlichting 12 uur per dag laat branden (dat is m.i. niet veel), dan gaat het over € 1,1 per dag. Dat is dus ca € 33 per maand. En dat alleen al voor de verlichting.

Als je voor € 1000 led-verlichting koopt die - stel - maar 1/3 van de stroom gebruikt, dan heb je dat in 4 jaar terugverdiend. En als je led-verlichting bijv. niet mooi vindt en sowieso niet teveel aan stroomkosten kwijt wil zijn, dan is ook daar een eenvoudige oplossing voor: ga voor een fraaie vissenbak zonder lichtbehoeftige koralen.
 
Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan 60 cm, omdat mijn arm niet langer is (i.v.m. het onderhoud).

De verdere maatvoering is afhankelijk van welke dieren jij wilt gaan houden; hoe je de bak wil gaan plaatsen (doorzicht, of tegen een muur?); hoeveel vloerbelasting je kunt hebben en wat je mooi vindt. En andersom is het ook goed: als je een bak koopt, dan bepalen de afmetingen in zekere mate welke dieren jij kunt houden en hoe je de inrichting kunt doen. Er bestaan geen goede of slechte keuzes. In een bak van 30 cm hoog kun je geweldige garnalen en koralen houden (ik noem maar wat).

Als je zorg hebt over de stroomkosten, dan is het een kwestie van eerlijk rekenen. Als 1 kwh gemiddeld 20 cent kost, dan kost 8*54 watt dus ca 9 cent per uur. Als je de verlichting 12 uur per dag laat branden (dat is m.i. niet veel), dan gaat het over € 1,1 per dag. Dat is dus ca € 33 per maand. En dat alleen al voor de verlichting.

Als je voor € 1000 led-verlichting koopt die - stel - maar 1/3 van de stroom gebruikt, dan heb je dat in 4 jaar terugverdiend. En als je led-verlichting bijv. niet mooi vindt en sowieso niet teveel aan stroomkosten kwijt wil zijn, dan is ook daar een eenvoudige oplossing voor: ga voor een fraaie vissenbak zonder lichtbehoeftige koralen.

Deze berekening is duidelijk en reëel. Er hoort volgens mij nog een kostenpost bij, namelijk het regelmatig vervangen van de T5-verlichting, dat is toch ook een flinke kostenpost. Misschien nog een goede reden om te kijken naar een goede led-verlichting.
 
Mijn vrouw vind led te veel flikkeren. ?

Altijd naar jouw vrouw luisteren!

Maar: over smaak valt te twisten, over feiten misschien al wat minder.

Er zijn publicaties geweest over het flikkeren van led-lampen, maar dat ging dan meestal over ongeschikte dimmers en andere vormen van technisch ongemak. Mijn eerste ledlamp in huis leek ook erg op een kermisattractie.

En veelal vinden de liefhebbers in onze hobby de schittering en flikkering van de verlichting in het samenspel met stromend en lichtgolvend water juist ook mooi en passend bij een rifaquarium.

Dus: luister altijd naar jouw vrouw, maar als jij led zelf eigenlijk wel mooi vindt, dan zijn vele argumenten te bedenken (stroomkosten, terugverdientijd, kleuren, waterdichtheid, etc.) om er toch voor te gaan.

En het mooie is: als ook jij niet zo voor led bent, dan is dat ook helemaal goed. Velen op dit forum denken dat TL ook zeer geschikt is voor een rifaquarium, dan wel rapporteren positieve ervaringen.

Als jij je echter echt zorgen maakt over de stroomkosten, dan heb je maar één keuze: led.
 
inderdaad flikkeren de meeste leds , één uitzondering is echter de philips led.
Deze heb ik zelf ook , en ben er zeer tevreden over :).
Of het nu zo kostenbesparend is wat betreft energie daar zet ik m'n vraagtekens bij , wat ik wel weet is dat je de led met een jaar of 5 er uit hebt omdat je de wissel van tl buizen kwijt bent , je moet immers tussen de 10 en 12 maanden deze buizen vernieuwen....
Daarnaast heb ik een bakje van 105x85x80 en met deze maten kan je mooi scapen in diepte en hoogte...
Suc6 met je keuze , grtz Jack
 
Je zou ook kunnen kiezen voor een hybride armatuur zoals de giesemann aurora.
Hierbij heb je de voordelen van led kwa instel mogelijkheden, een maanlicht cyclus, de goeie bewezen voordelen van T5 welke ook per 2 dimbaar zijn en de unit is zonder extra controller te bedienen met je telefoon.
Ik heb zelf een retrofit van 2 t5's aan weerszijden van me led unit en het heft de flikkering zodanig op dat je het nog wel ziet maar het niet meer storend is maar vooral mooi en levendig (zeg 75% minder disco).

Wat betreft de fabel dat led zuiniger is... als ik ga kijken naar de hoeveel lumen van mijn led unit van 90w (4300 lumen) en naar die van een 24w T5 (1600 Lumen) dan zouden 3x een T5 24w met een totaal van 72w op 4800 Lumen uitkomen.. en dus 500 Lumen meer voor 18 wat minder.
De armaturen van ATI reflecteren 98%van het licht dus dat zou dan op 4704 Lumen uitkomen met schone reflectoren en nieuwe buizen.
Daar komt nog bij dat T5 het licht van alle lichtbronnen het beste verspreid en het spectrum altijd het goede spectrum is voor je koralen.
Het enige wat led dan ook aantrekkelijk maakt wat betreft kosten is dat je niet elke 9 maanden nieuwe lichtbronnen hoef te kopen dus op lange termijn is het iets goedkoper.

Met een hybride hoef je maar de helft van de huizen te kopen:cool:

Je zou uiteraard ook iets met losse units en een retrofit kunnen maken om wat kosten te besparen maar ik raad je met een bak van 55/60 breed wel aan om dan 4x T5 te nemen zoals de giesemann.

Succes met je bak
 
Bovenaan