Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Senne's Red Sea reefer nano

Nitraat van 5 is niets om je zorgen over te maken hoor, no worries!

Zo'n fel oranje fungia heb ik ook, erg leuk zijn die! Ook leuk om nadat het licht is uitgegaan in de gaten te houden, die van mij blaast zich soms helemaal op, en word dan wel 3x zo dik.

Merci, 5 is inderdaad niet zo hoog maar ik had hem toch liever rond de 2 gehad dan heb ik iets meer speling. Ik weet ook niet of 0ppm fosfaat zo goed is voor de koralen? De fungia blaast zich hier s'nachts precies niet echt op maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat die nog maar 3 dagen in de bak staat.

Om nitraat af te breken heb je fosfaat nodig in het water. Bij een fosfaatwaarde van 0 zal het nitraatgehalte weinig zakken.

Ik dacht dat het fosfaat nu wel ging stijgen als ik de fungia en nassarius slakken eens af en toe eten geef? Ik heb de DSR kit hier staan en ik kan dus ook wel fosfaat doseren maar dat durf ik precies toch niet zo goed.
 
Hallo Senne, hoe heb jij de nanobox besteld en laten leveren? Gewoon bij Dave besteld op zijn website? Vielen de invoer en vervoerskosten een beetje mee?
 
Hallo Senne, hoe heb jij de nanobox besteld en laten leveren? Gewoon bij Dave besteld op zijn website? Vielen de invoer en vervoerskosten een beetje mee?
Ik heb hem 2dehands kunnen kopen van iemand. Maar die persoon zei dat hij rond de €500 betaald had voor alles samen(dus lamp,verzenden,douane,...).
 
Sinds eergisteren zitten er wat turboslakken in de bak en een symbiosegrondel met garnaal.
Ik heb ze net voor het eerst heel even teruggezien toen ik wat voer in de bak gooide. Ze zijn heel de dag bezig met bouwen, overal zie ik holletjes onder de stenen uit komen. Een foto heb ik dus nog niet.
Waterwaardes:
Zout: 35psu
NO3: 5ppm
PO4:0ppm
Ca: 430ppm
Mg: 1440ppm
KH: 7,5 dKH

KH was midden in de week al teruggezakt naar 7,5 en heb ik toen terug opgehoogd naar 8. De bak verbruikt dus iets meer dan 1 dKH per week (iets meer omdat dit na de waterwissel gemeten is). Ca is ook op een week van 450 naar 430 gezakt.
 
De zee egel is ingeruild voor een mooi acropora tricolor stekje om eens een acro te proberen.
b41d2b7ee4de6acaafed547bdca0422e.jpg


Een foto van de goby(van ver en hard ingezoomd).
932ee27031246a1120b409bfa32939e0.jpg
 
Heel leuk, een super koraaltje maar wel bijzonder moeilijk om deze op kleur te houden.
Maarja, bijna alles in deze hobby is een uitdaging :p:eek:
 
Heel leuk, een super koraaltje maar wel bijzonder moeilijk om deze op kleur te houden.
Maarja, bijna alles in deze hobby is een uitdaging :p:eek:
Achja we kunnen het maar proberen he, nu heeft de egel in elk geval een grotere bak.
Tot nu toe is hij nog niet verkleurd.

Vandaag 3 nieuwe aankopen gedaan: een stek eagle eyes buttons, een stek lord of the rings buttons en een euphyllia.
Ze staan op de bodem te wennen aan de verlichting.
Heb 1 van de 2 stromingspompen ook maar uitgezet, er stond overal in de bak echt veel te veel stroming om LPS te houden (nu is er nog overal redelijk veel stroming).
d73f208a74d142a2ae9cfa5201e5c69c.jpg


Waterwaarden:
Zoutgehalte: 35psu
NO3: 5ppm
PO4: 0ppm
Ca: 435ppm
Mg:1350ppm
KH: 8.3dKH

Dit komt mooi overeen met de standaardwaarden van het zout dat ik gebruik om te verversen (Tropic Marine Pro Reef) behalve de KH die ik tijdens het maken van het vers water al met 2 ophoog(anders is die maar 6.3).
 
Ben eens aan het nadenken over een nieuw visje. Ik dacht aan ecsenius stigmatura. Het leek me een leuk een nuttig diertje. Ben alleen niet zeker of deze in een open bak gehouden kan worden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou er uiteindelijk ook heel graag een koppel elacatinus multifasciatus inzetten maar omdat de blenny een algeneter is , leek het me nuttiger om deze eerst te plaatsen.
 
Ook weer 2 nieuwe stekken gehaald.
Het zijn allebei montiporas. Eentje is een forest fire en de naam van de andere weet ik niet. Ik weet wel dat het een kruipende montipora soort is.
6e0dadc2fb38072edf65aeee4deaf42b.jpg


Zoals misschien op de foto te zien is, zit ik met redelijk veel microbubbels in de bak. Dacht dat dit beter ging worden als de afschuimer wat meer werk had (door het voeren) maar dit is dus nog steeds. Heb al een spons in de bubble trap van de reefer gedaan maar dat lost het ook niet volledig op.
Nu denk ik aan 2 opties:
-De luchtkraan van de afschuimer iets dichter draaien
-De afschuimer wegdoen en een kleinere (deltec sc1351?) in de plaats nemen

Wat denken jullie?
 
Hustinx ging de blenny normaal dit weekend op voorraad hebben.

Ondertussen ook de deltec sc1455 vervangen door een kleinere en stillere afschuimer : een nyos quantum 120.
Ik wist niet dat een afschuimer zo stil kon zijn.

96d98289b966960770ca53cc20f3f33e.jpg
 
Nog eens een update.


Er zwemt nu al een maand een stigmatura blenny rond in de bak, wacht elke dag mooi op zijn portie diepvriesvoer en eet ook een heel klein beetje algen van de stenen.
De montipora en hystrix zijn plots beginnen bleken terwijl de acropora's, LPS en zoanthus zichtbaar groeiden. Dus de RowaPhos er maar uit gehaald en 1 druppeltje PO4 gedoseerd, nu lijken ze terug te komen.


Eens een ATI-analyse gedaan. Ik ben best tevreden met het resultaat: 98%.
De Ca en Mg test moet ik precies toch eens vervangen, die wijken toch wel wat veel af (445 vs ATI 476 mg/l en 1300 vs ATI 1400 mg/l). De NO3 test is nog maar een maand oud en die wijkt precies toch ook wel heel veel af (5 vs ATI 12mg/l) toch eens beginnen met koolstofdosering. Het water uit de ionenwisselaar die nog maar 2 maanden geleden vervangen is, is precies ook niet echt geweldig, geen idee wat ik hieraan kan doen? Ook heb ik een beetje last van groene alg, zou 2 turbo slakken, de slakken die met het levend steen meegekomen zijn en de blenny niet genoeg zijn? Fosfaat staat volgens ATI laag genoeg misschien dat als het nitraat omlaag gaat dat de algen ook minderen?
//lab.atiaquaristik.com/share/51421081fe0f67f53fa8
en ionenwisselaar
//lab.atiaquaristik.com/share/6d3b66027ec7cd3464b8
 
De Testen die wij gebruiken wijken altijd af. Beter kan je ijkvloeistof kopen en je test setjes hiermee ijken. Of nu de ati test gebruiken mits je uit dezelfde batch water ook je eigen testen heb gedaan.
evt kan je miss na je ionen wisselaar nog een di filter plaatsen, ookal weet ik niet zeker of dit ook direct hierna kan, heb er zelf geen ervaring mee.

gezien je algen groei zit er genoeg voedingsstoffen in het water mi is het dus geen optie om nog extra voedingsstoffen toe te voegen in de vorm van fosfaat. Ik denk dan ook dat je het bleken ergens anders moet zoeken. Dan zou logischerwijs ook je acro eerder moeten gaan dan de wat vergevingsgezindelijke soorten zoals een hystrix en montipora.
Mis de aanslag op je ruiten wit of groen?
 
Laatst bewerkt:
De Testen die wij gebruiken wijken altijd af. Beter kan je ijkvloeistof kopen en je test setjes hiermee ijken. Of nu de ati test gebruiken mits je uit dezelfde batch water ook je eigen testen heb gedaan.
evt kan je miss na je ionen wisselaar nog een di filter plaatsen, ookal weet ik niet zeker of dit ook direct hierna kan, heb er zelf geen ervaring mee.

gezien je algen groei zit er genoeg voedingsstoffen in het water mi is het dus geen optie om nog extra voedingsstoffen toe te voegen in de vorm van fosfaat. Ik denk dan ook dat je het bleken ergens anders moet zoeken. Dan zou logischerwijs ook je acro eerder moeten gaan dan de wat vergevingsgezindelijke soorten zoals een hystrix en montipora.
Mis de aanslag op je ruiten wit of groen?

Dat van die testen moet ik onthouden voor volgende keer. Ik weet niet of een DI filter na een ionenwisselaar nog nut heeft want hier zit dezelfde vulling in?
Het lijkt dat de montipora en de hystrix heel langzaam aan het terugkomen zijn dus laten we hopen dat het niet meer gebeurt.
De algen groeien niet zozeer op de ruiten , er zijn eerder bepaalde stenen waar het precies graag op groeit. Het ziet er echt uit als gewone groene alg dus geen bryopsis of zoiets.
 
Hopen dat het nu de goede kant op gaat!

Over de ionenwisselaar kan ik echt niet meer zeggen. Heb dr geen verstand van dus daar moet iemand anders iets nuttigs over zeggen;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Toch even vragen. ik zoek dit model ook al een tijdje maar kan deze nergens vinden, tenzij je deze besteld in het buitenland.
Waar heb jij de bak van dan?

Mvg

sam
 
Allereerst; een erg mooie opzet voor een nieuw rif!

Wat betreft de ionenwisselaar: die werdt vroeger veel gebruikt, maar tegenwoordig gebruiken de meeste aquarianen een osmose-apparaat. Een osmoseapparaat is vaak uitgebreider: bestaande uit een sedimentfilter, een koolstoffilter en daarna een osmose-membraan. Pas daarna komt de gemengde DI hars; wat vergelijkbaar is met de ionenwisselaar waar jij gebruik van maakt. Bij gebruik van enkel de DI hars haal je minder afvalstoffen uit het water dan bij gebruik van een osmose-apparaat (en is de DI hars eerder aan vervanging toe) maar produceer je minder afvalwater.

Om te testen of het water dat je nu uit de ionenwisselaar krijgt van voldoende kwaliteit is, kun je een TDS meter gebruiken (die zitten tegenwoordig vaak standaard bij de meeste osmose-apparaten). Het mooiste is eentje voor de ionenwisselaar en eentje erna dan kun je tevens in de gaten houden welk water er in de hars gaat en wat de TDS is van het water wat uit de hars loopt (dan kun je ook gemakkelijk bepalen wanneer de hars in de ionenwisselaar aan vervanging toe is).

Aangezien je aquariumwater nooit schoner zal zijn dan de kwaliteit van het water waarmee je begint is mijn goedbedoelde advies toch om een goed osmose-apparaat aan te schaffen.
 
Bovenaan