Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoog mg en ca, dosering stoppen?

Sneakimonky

Senior Forumlid
Ik heb van de week een meting gedaan daaruit kwam dat zowel mijn ca (480) als mijn mg (1480) te hoog was.
Nu ben ik gestopt met het toevoegen van zowel fles 1 als 2. Echter hoe lang zou ik dit ongestraft kunnen doen aangezien er ook meer inzit als enkel calcium en magnesium?
Of is een water wissel nu het gemakkelijkste om de waarden weer te normaliseren?
Ik werk met de core 7 triton method.

Alvast bedankt
 
Ik zou niet stoppen , zou eerder een wat grotere waterwissel doen. Daar zakt het ook wel mee.
Is dit de uitslag nadat je je batch met een referentie vloeistof heb gecheckt ( bij mij moet ik 60 pom afhalen bij Mg en Ca is zelfde als de vloeistof .
Succes buurman [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nee de referentie vloeistof heb ik helaas nog niet gekocht. Zal morgen is kijken of ze t hier hebben moet toch nog wat meer dingetjes hebben.
Maar wat is jou beredenering over het niet stoppen? In 1x alle waarde goed krijgen met 1 water wissel is ook een beetje teveel van t goede. Zal dus sowieso in etappes moeten.
 
Het hoeft ook niet in 1 keer !!! Beter in stapjes in een aantal dagen, ook fijner voor het koralenbestand en de test van je nutriënten en sporenelementen zullen niet hoog zijn en als je stopt gaan die wel verder zakken qua waarden. Die hebben ze wel bij Franc hoor en anders heb ik hem. Ik zou 4x 15% waterwissel doen ( 40ltr p/w)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Waardes zijn niet dramatisch, let op je KH

hoe hoog was je KH?

gr Ray
 
Ik zou niet stoppen , zou eerder een wat grotere waterwissel doen. Daar zakt het ook wel mee.
Is dit de uitslag nadat je je batch met een referentie vloeistof heb gecheckt ( bij mij moet ik 60 pom afhalen bij Mg en Ca is zelfde als de vloeistof .
Succes buurman [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Remi wat bedoel je met waterwissel; met alleen osmoswater zal je zoutgehalte dalen , en met aangemaakt zout
zal je calcium en magnesium toch niet dalen.
 
Stop gewoon even met doseren, let op je KH :eek:

Zoals eerder vermeld, waardes zijn niet dramatisch hoog. Waar meet je mee? Vertrouw je het niet wissel dan ca 15 % met PURE salt:)

gr Ray
 
Ja ben ook even een paar dagen gestopt. Maar m test bleek ook wel af te wijken. Was dus helemaal niet zoveel verhoogd was dus na 3 dagen alweer recht getrokken.

Meten die ik met alle test setjes die glenn aanraad. Vnl salifert dus
 
Hoi Salifert wijkt af, wanneer je weet hoeveel hij afwijkt dan kun je daar rekening mee houden.:eek:

Mijn ervaring:

Salifert Ca wijkt circa 50 mg af ( omhoog ) 450 blijkt dan 500
Salifert Mg wijkt circa 120 mg af ( omlaag ) 1300 blijkt dan 1180

gr Ray

Ja ben ook even een paar dagen gestopt. Maar m test bleek ook wel af te wijken. Was dus helemaal niet zoveel verhoogd was dus na 3 dagen alweer recht getrokken.

Meten die ik met alle test setjes die glenn aanraad. Vnl salifert dus
 
Hoi Salifert wijkt af, wanneer je weet hoeveel hij afwijkt dan kun je daar rekening mee houden.:eek:

Mijn ervaring:

Salifert Ca wijkt circa 50 mg af ( omhoog ) 450 blijkt dan 500
Salifert Mg wijkt circa 120 mg af ( omlaag ) 1300 blijkt dan 1180

gr Ray
Ha die Ray,
Hoe weet jij dat Salifert zo afwijkt? na mijn optiek is salifert CA en MG juist wel betrouwbaar.
 
Ha die Ray,
Hoe weet jij dat Salifert zo afwijkt? na mijn optiek is salifert CA en MG juist wel betrouwbaar.

Hey Alex,

Alvorens ik het water naar Ehsan ( Triton ) stuur, meet ik o.a. deze waardes. :)

In het topic "de triton methode" is dit meerdere keren vermeld. En uiteraard in "mijn ervaring":p

gr Ray
 
Hey Alex,

Alvorens ik het water naar Ehsan ( Triton ) stuur, meet ik o.a. deze waardes. :)

In het topic "de triton methode" is dit meerdere keren vermeld. En uiteraard in "mijn ervaring":p

gr Ray

Ha die Ray,
Ik meet mijn Ca met de Hanna checker en mijn Po4 met de professionele Hanna meter die zeer regelmatig geijkt worden.
Toch geeft Triton steeds nu al 6x een andere waarde door dan ik zelf meet, de ene keer hoger de andere keer lager.
Na de 1e en 2e uitslag heb ik mijn CA en Po4 gestest met Hanna - Red sea en salifert, deze 3 gaven nagenoeg dezelfde uitslag.
Dus mijn conclusie was dat ik me blijf vertrouwen op mijn eigen test resultaten, die doe je namelijk ook wekelijks.
 
Bovenaan