Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek: PhD Stikstofcyclus in harde koralen

ArjenT

Papierterug Schrijver
Dag allen,

in deze topic ga ik proberen jullie up to date te houden van ontwikkelingen tijdens mijn promotieonderzoek in Duitsland en Saudi Arabie. Zo zal ik b.v. eind deze maand voor 4 maanden naar Saudi Arabie vertrekken voor veld- en laboratoriumwerk.

Hier zal ik ook korte verslagen maken van trips, conferenties, publicaties en ander nieuws. Zo hoop ik jullie een beeld te geven van wat een PhD precies inhoudt.
 
Tof! Keep em coming! Saudie Arabie moet erg luxe werken zijn, alleen wel een raar land om in te verblijven natuurlijk... Hebben ze daar op de campus wel whiskey :D?

Wat is grofweg je doel tijdens het veldwerk? (misschien leuk voor anderen ook) Ben je van plan elke dag duiken/metingen te doen - hoeveel duiken/metingen moet je toch echt wel aan het einde gedaan hebben - wat ga je ongeveer meten?
 
Arjan, ga je veldwerk doen aan de Rode Zee kant of (ook) aan de Perzische Golf kant?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Tof! Keep em coming! Saudie Arabie moet erg luxe werken zijn, alleen wel een raar land om in te verblijven natuurlijk... Hebben ze daar op de campus wel whiskey :D?

Wat is grofweg je doel tijdens het veldwerk? (misschien leuk voor anderen ook) Ben je van plan elke dag duiken/metingen te doen - hoeveel duiken/metingen moet je toch echt wel aan het einde gedaan hebben - wat ga je ongeveer meten?
Helaas, Thijs, Saudi Arabia is een droog land, geen whisky, dus dat wordt afzien!

Het is de bedoeling dat er in elk seizoen samples genomen worden van 4 veel voorkomende harde koralen, dat zijn Acropora, Porites, Pocillopora en Stylophora. Van elke soort wordt bepaald hoe groot de invloed van diverse stikstof "pathways" (geen idee wat het Nederlandse woord is eigenlijk) is en hoe deze beïnvloed worden door seizoensgebonden verschillen in abiotische factoren. De zomer is b.v. erg warm en oligotroof, tijdens de winter is het "koud" en relatief eutroof. Met behulp van de verkregen data kunnen we dus een indicatie geven van hoe de fysiologie en de symbiose van koralen met hun micro-organismen (bacteriën en archaea in dit geval) worden beïnvloed door de gevolgen van klimaatverandering en lokale invloeden. De Universiteit van Bremen heeft helaas hele strikte regels met betrekking tot werk gerelateerde duiken; helaas ben ik niet ervaren genoeg om de cursus wetenschappelijk duiken te volgen. Andere mensen zullen dus de koralen voor mij verzamelen. De reden dat we dit allemaal in SA doen is omdat de laboratoria hier vele malen geavanceerder zijn dan in Bremen.

Helemaal top, ga ik volgen :eek:
Dank! :)

Arjan, ga je veldwerk doen aan de Rode Zee kant of (ook) aan de Perzische Golf kant?
Nope, al het veldwerk zal aan de kant van de Rode Zee (Thuwal) verricht worden.
 
Onze onderzoeksgroep in Bremen (Mariene Ecologie) is vrij nieuw en de ontwikkeling ervan staat dus nog in de kinderschoenen. Dus wat doe je dan als professor als je een aquariaan in je groep hebt.....dan vraag je hem een holding tank op te zetten, ofwel een zeeaquarium waarin we allerlei dieren en andere organismen kunnen houden totdat ze gebruikt worden voor onderzoek. Met mijn eigen onderzoek heeft het weinig te maken maar het leek me toch leuk om te laten zien.

IMG_20170608_121359.jpgIMG_20170608_121408.jpg
De bak is 120x80x40cm, wordt belicht door ATI T5, de skimmer is van Deltec.

IMG_20170612_191135.jpg
De bak is eerst getest op eventuele lekkages door te vullen met kraanwater, tegelijkertijd wordt de bak dan ook een stukje schoner.

IMG_20170719_161132.jpg
Al snel werd de bak gevuld met kunstmatig zeewater en enkele stukken levende steen.

IMG_20170729_192611.jpg
5 weken later werden na het testen van het water de eerste dieren toegevoegd: 1 Siganus vulpinus (welke de naam Agent Mulder heeft gekregen; internetbonuspunten voor de persoon die de connectie kan leggen), 1 Zebrasoma flavescens (genaamd Sunny), 1 Pseudocheilinus hexetaenia (genaamd Ollin). Ook zijn er 3 Astrea slakken, 2 poetsgarnalen en enkele probeerstekken hard koraal toegevoegd.
 
De koralen leken het goed te doen dus werd het snel tijd voor meer koralen. Aangezien ik in Nederland moest zijn voor mijn visum aanvraag even een bezoekje gebracht aan het lab van Tim Wijgerde. Tim was bijzonder genereus en heeft ons een stel prachtige stekken en kolonies gegeven. We hopen in de toekomst samen te werken en meer koralen te kunnen uitwisselen.

IMG_20170803_163911.jpg
Tim bij zijn holding and experimentele aquarium.

IMG_20170805_171727.jpgIMG_20170805_171821.jpgIMG_20170805_171920.jpg
Tegen mijn advies in is besloten om de bak iets vriendelijker voor het oog te maken, daarom is er voor gekozen om grind en extra steen toe te voegen. Een dergelijke bak moet vooral schoon en steriel gehouden worden, dit wordt nu bemoeilijkt door plekken die niet goed bereikbaar zijn en het grove grond op de bodem. Tegelijkertijd heb ik ook 5 Nassarius slakken en een zandzevende zeester toegevoegd om de bodem enigszins in beweging te houden. De stenen zijn in een hoek gestapeld zodat er een mooie grot gevormd wordt. Het geheel is er in ieder geval wel wat mooier op geworden. Ook de vissen lijken het te waarderen. Waarschijnlijk zal het verder ook geen problemen opleveren.

We zijn nu bezig met bestellen van kleine incubatie aquaria, 10 tot 12 liter grote bakjes welke voor korte experimenten gebruikt zullen worden.

Tot zover deze update. :)
 
Onze onderzoeksgroep in Bremen (Mariene Ecologie) is vrij nieuw en de ontwikkeling ervan staat dus nog in de kinderschoenen. Dus wat doe je dan als professor als je een aquariaan in je groep hebt.....dan vraag je hem een holding tank op te zetten, ofwel een zeeaquarium waarin we allerlei dieren en andere organismen kunnen houden totdat ze gebruikt worden voor onderzoek. Met mijn eigen onderzoek heeft het weinig te maken maar het leek me toch leuk om te laten zien.

Bekijk bijlage 480446Bekijk bijlage 480447
De bak is 120x80x40cm, wordt belicht door ATI T5, de skimmer is van Deltec.

Bekijk bijlage 480448
De bak is eerst getest op eventuele lekkages door te vullen met kraanwater, tegelijkertijd wordt de bak dan ook een stukje schoner.

Bekijk bijlage 480449
Al snel werd de bak gevuld met kunstmatig zeewater en enkele stukken levende steen.

Bekijk bijlage 480450
5 weken later werden na het testen van het water de eerste dieren toegevoegd: 1 Siganus vulpinus (welke de naam Agent Mulder heeft gekregen; internetbonuspunten voor de persoon die de connectie kan leggen), 1 Zebrasoma flavescens (genaamd Sunny), 1 Pseudocheilinus hexetaenia (genaamd Ollin). Ook zijn er 3 Astrea slakken, 2 poetsgarnalen en enkele probeerstekken hard koraal toegevoegd.
Zal de leeftijd wel zijn waardoor de X-files een veel bekeken serie uit het verleden voor me is , maar dit is een eitje. Wie kent Fox (Vos) Mulder niet en dan kom je zo uit op een Vossenkopvis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Bovenaan