Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opvoerpijp in noodoverloop

D81

ZeewaterForum lid
Even een vraag aan de kenners ik heb nu een overloop met noodoverloop beide 32mm.
Nu wil ik in de toekomst een nieuwe bak plaatsen en daar weer een overloop in met 2 gaten alleen de ene 32mm en de ander 40mm als noodoverloop met daar in een 20mm pijp als opvoerleiding.bak word zoon 300 liter opvoerpomp 3000liter
Kan dit zo of is men berekening niet goed?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Voor je nieuwe bak, ik weet natuurlijk de maat niet, maar ik zou altijd gaan voor 2 x 40 mm en een 3e doorvoer (als deze echt niet achter de bak langs kan) van 40mm waar je 2 doorvoer leidingen hebt van 20mm. Of 1 x 20mm
 
Bak word vierkant 82x82 en 50 hoog.overloop schijn in de hoek de ruimte in overloop is daardoor niet heel ruim. Opvoer kan achterlangs maar vind de pijp over de rand van de bak niet zo mooi.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Voor de duidelijkheid bak word open bak zonder rand dus wil het zo mooi mogelijk wegewerkt hebben.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Voor je nieuwe bak, ik weet natuurlijk de maat niet, maar ik zou altijd gaan voor 2 x 40 mm en een 3e doorvoer (als deze echt niet achter de bak langs kan) van 40mm waar je 2 doorvoer leidingen hebt van 20mm. Of 1 x 20mm

2x of 3x 40?? Beetje overdreven. Zelfs op een bak van 1000 liter

Neem aan dat je met 40mm niet de buis bedoelt maar het gat waar een 32mm vdl doorvoer in past?

Er zijn diverse zaken die bepalen wat je moet gaan gebruiken. In hoofdzaak bepaalt de opvoerpomp wat zinvol is. Immers de grootte van de bak bepaald een heel eind het benodigde vermogen van de opvoerpomp (3-5x bakvolume). Daarnaast bepaald ook de grootte van overloop de maximaal toelaatbare vermogen van de opvoerpomp. Een kleine overloop met kam laat immers minder goed/snel water door.

Meest gebruikte is overigen 32mm buis met hulpstukken.

Zelf heb ik in het verleden een eigen "standaard" aangehouden voor mijn eigen bakken. Uitgaande van de 3-5x bakvolume.

0-250 liter / 20mm buis / 0-1250 liter netto circulatie per uur
250-500 liter / 25mm buis / 1250-2500 liter circulatie per uur
500-750 liter / 32mm buis / 2500-3500 liter circulatie per uur

Groet frank
 
Waar het mij om ging is ofde constructie zou werken.Een 20mm opvoerpijp door een 40 mm noodoverloop.Op deze wijze zou ik maar 2 gaten nodig hebben en hoeft de overloop niet veel groter als bij men huidige bak. Boven zet ik dan een locline die over men kam de bak in kan.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Of in de hoek in de overloop aan de zijkant bovenin een gat waar men opvoer binnen komt?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Overloop in het midden ! Rondom kijken dat vind ik het mooiste bij een vierkante bak .
 
Hij staat in de hoek dus dat gaat moeilijk

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Waar het mij om ging is ofde constructie zou werken.Een 20mm opvoerpijp door een 40 mm noodoverloop.Op deze wijze zou ik maar 2 gaten nodig hebben en hoeft de overloop niet veel groter als bij men huidige bak. Boven zet ik dan een locline die over men kam de bak in kan.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk

Zou moeten kunnen als je geen bochten moet maken.

Zelf zou ik gewoon voor 3 gaten gaan. Als de afzonderlijke afstand vd gaten maar 2.5cm uit elkaar zitten is het veilig

Groet frank
 
Ja Frank dat is het mooiste maar met een schuine overloop heb je erg weinig ruimte tenzij je hem erg groot maaktmaar dat kost ne te veel ruimte.Denk dat ik 2x32 mm neem en aan de andere zijkant een gat zo hoog mogelijk laat maken om daar de opvoer binnen te laten komen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Ja Frank dat is het mooiste maar met een schuine overloop heb je erg weinig ruimte tenzij je hem erg groot maaktmaar dat kost ne te veel ruimte.Denk dat ik 2x32 mm neem en aan de andere zijkant een gat zo hoog mogelijk laat maken om daar de opvoer binnen te laten komen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk

De opvoer kun je ook achter het aquarium op laten komen. Dan kom je met twee gaten ook weg.

De bak staat wss toch niet strak tegen de muur vanwege kabels ed.

Groet.
 
Ja dat heb ik nu ook alleen vind ik het niet zo mooi dat de pijp over de rand van het aquarium heen moet

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Ben eruit het word een vierkante overloop in de hoek met droogloopkamer waar de opvoer mooi doorheen kan.Bedankt voor het meedenken.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
 
Bovenaan