Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stroomstoring en een niet werkende programmeerbare stekkerdoos

stijnzwijn

ZeewaterForum gebruiker
Een heel vervelend moment voor een stroomstoring is m.i. dat je de koffers al in de auto hebt zitten en je op het punt staat om op vakantie te gaan. Wel nu, dat is mij dus overkomen. Een kleine 2 weken terug is mij dat gebeurd.
5 minuten voor vertrek, boem, alles donker. Ik dacht nee, tis niet waar. Ik heb het vertrek nog eventjes kunnen uitstellen. Dit werkte aardig op de zenuwen van mijn mede vakantiegangers. Dus ik vertrok niet wetende wanneer de stroom er terug op zou komen. Met een bijzonder onaangenaam gevoel ging ik dus richting het vliegveld. Het vliegtuig vertrekt immers ook zonder mij.
Ik heb zo mijn maatregelen voor een stroomstoring wel genomen door een UPS aan te schaffen, deze werkte perfect. Een stromingspompje bleef mooi draaien. Maar toch ik stapte niet lekker het vliegtuig in.
Bij aankomst op mijn vakantiebestemming meteen contact gezocht met met buurt genoten, welke me vertelde dat de storing zo'n 3 uur heeft geduurd.
Mijn hulp voor de vakantie, voor o.a het voeren en het leeg maken van de eiwit afschuimer e.d.,die kwam pas zo'n 12 uur later. We hebben contact gehad via de app en hij heeft foto's toegestuurd. Op het 1e gezicht leek alles in orde. Pfieuw, een aardige geruststelling.
Naarmate de week vorderde heeft hij wat foto's toegestuurd en had ik een steeds minder goed gevoel te krijgen, ik zag dat sommige koralen wat minder van kleur waren. Kan natuurlijk ook aan de telefoon kunnen liggen, dacht ik. het is best lastig om goede foto's te maken met een telefoon.

Toen ik de auto rond 01:00uur zag ik een bal licht door de ramen komen. Ik dacht, hoe kan dat dan??? Bij binnenkomst zag ik dat alle T5 lampen (4 stuks) aan waren. De 1e gedachte was dat de klok van mijn programmeerbare stekkerdoos

(https://www.conrad.nl/nl/gembird-eg...-6-voudig-randaarde-stekker-zwart-554162.html)

heeft door de stroomstoring 3 uur stil gestaan en dus zou de lampen 3 uur later uitgaan.
Moe van de terugreis ben ik naar bed gegaan met de gedachte dat de T5's wel uit zouden gaan.
Vanochtend toen ik beneden kwam waren de T5's nog steeds aan. Ik kwam toen vrij snel tot de conclusie dat de stekkerdoos niet meer schakelde. Dus de T5's hebben de gehele vakantie gebrand.
Ter aanvulling ik heb 2 Maxspect Razors van 240W en 4 T5's van (54W) boven mijn bak.

Mijn vraag is heeft iemand met deze programmeerbare stekkerdoos ook al eens meegemaakt en hoe kan ik deze repareren, of is deze nog wel te repareren?
En hoe kan ik weer het beste een overgang qua belichtingsduur uitvoeren naar de normale belichting tijdsduur?
 
Gewoon weer het normale regime. Des te sneller deze over exposure stopt, des te beter.
Ik heb ook Gembird in gebruik gehad, maar niet deze ervaring.
 
Helaas heb ik dit ook gehad met mijn Gembird.
Deze stuurde mijn Dastaco aan en opeens bleven alle contacten ingeschakeld zonder enige reden.
Kon niks resetten of terug herprogrammeren, alles bleef ingeschakeld wat ik ook probeerde.
Bovendien stopt ook de ingestelde tijd als je de stroom eraf haalt, dus bij elk onderhoud heb je een tijdsverschil als je niet terug herprogrammeert.
Waardeloos ding, ik heb het al lang in de vuilbak gekieperd.
 
Waardeloos wil hem niet noemen. Heeft ruim 10 jaar mijn voormalige hqi en t5 bediend.
Probleemloos.
Af en toe eens aan de computer hangen om de interne klok recht te zetten en de zomer winter switch te maken.
 
Bovenaan