Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ons levend schilderij

Gisteren maar eens wat gemeten, maar als vrij snel opgehouden...
De KH en Ca waren erg laag geworden. Respectievelijk 5 en 290.
Daarom maar begonnen met het in werking stellen van de dastaco op een laag niveau.
Straks maar eens even meten of ik al wat effect kan waarnemen. Dan kan ik meteen de dastaco een beetje leren kennen.

Wel nog op zoek naar 1 of meerdere adresjes om mijn koolzuurflessen te laten vullen. Ik werk nu tijdelijk met een klein flesje die niet al te lang zal meegaan.
Aangezien ik wat flessen heb liggen, heeft bijvullen mijn voorkeur. Anders moet ik weer een bedrag gaan neerleggen voor de borg van nieuwe flessen.

Verder gisteren ook geprobeerd om de AWM Wireless module AI van Apex te koppelen aan de Hydra 52 HD verlichting.
Dat ging niet werken en de docu zegt inderdaad ook netjes dat dat niet kan :(
Deze dus ook maar te koop aanbieden zodat iemand hier wel gebruik van kan gaan maken.
 
Bij cfs in Breda kan dat , moet je wel een andere fles hebben . Duurd dacht ik 2 weken
 
Ik haalde deze altijd bij een drankenhandel in het dorp, wel 20 kg flessen maar daar deed ik ook 4maanden mee, de goedkoopste oplossing.
 
Ik ben gisteren bij de Gall & Gall langsgeweest. Werd daar een beetje raar aangekeken vanwege mijn vraag. Ze zeiden dat dat echt helemaal niet meer werd gedaan, ook niet door anderen. De Mitra hier was gister voor het laatst open maar ik zal van de week eens wat rondbellen.
 
Bij cfs in Breda kan dat , moet je wel een andere fles hebben . Duurd dacht ik 2 weken
Op zich niet ver weg, maar wel erg onhandig om een fles te moeten brengen en later weer op te halen terwijl het niet op mijn woon-werk route ligt. Ik houd 'm in gedachten.
 
Ik ben gisteren bij de Gall & Gall langsgeweest. Werd daar een beetje raar aangekeken vanwege mijn vraag. Ze zeiden dat dat echt helemaal niet meer werd gedaan, ook niet door anderen. De Mitra hier was gister voor het laatst open maar ik zal van de week eens wat rondbellen.

Sorry Bas, interpetatie geschil.

Gall en Gall en Mitrax zijn winkels waar ze drank verkopen en ik bedoelde een dranken groothandel.
Voor deze grote flessen van 20 kg betaal je, buiten de statiegeld van de fles maar die is eenmalig, 45 euro voor een volle fles.
Iedere kroeg gebruikt deze flessen anders kunnen ze geen bier tappen.

Bij Coenen in Best kun je ook zo vullen of bij andere aquarium zaken maar daar betaal je onderhand het vijf voudige.
 
Sorry Bas, interpetatie geschil.

Gall en Gall en Mitrax zijn winkels waar ze drank verkopen en ik bedoelde een dranken groothandel.
Voor deze grote flessen van 20 kg betaal je, buiten de statiegeld van de fles maar die is eenmalig, 45 euro voor een volle fles.
Iedere kroeg gebruikt deze flessen anders kunnen ze geen bier tappen.

Bij Coenen in Best kun je ook zo vullen of bij andere aquarium zaken maar daar betaal je onderhand het vijf voudige.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is vooral dat op het internet veel staat over de Mitra, als een soort van tussenpartij waar je ook lege voor volle flessen zou kunnen inwisselen.

Van de week even contacten met Berts bierhuis. Anders inderdaad in Eemnes, best te doen vanaf mijn werk; dat loont dan wel.
 
Helemaal goed Bas, als je een Sligro pas hebt kun je ook bij de Sligro terecht.
Of wellicht ken je een kroegje:confused:
 
Tijd voor een update.

Ik heb de inhoud van de bak vorige week overgezet.
Het was daarbij best even zoeken naar goede plekken. Zeker omdat de verlichting niet helemaal zo zit zoals het 'normaal' zit. De voorste 25 a 30 cm van de bak heeft namelijk geen verlichting recht van boven. Dit komt door hoe de bak in de muur zit. Hij past precies, zeg maar.
Vooralsnog kies ik er wel voor om het zo te laten. Er is nog genoeg te doen in huis...
Wel ga ik er nog 2 t5 balken bij hangen die nog een stuk meer naar voren kunnen dan de LED's. Die zullen in ieder geval voor nog wat fijne aanvullende verlichting zorgen. Van de week een dimbare ballast voor 2 x 80w besteld. Zodra die binnen is maar eens wat me knutselen.

Als deze hangen hoop ik ook de LED een klein stukje hoger te kunnen hangen zodat het licht nog iets beter wordt verdeeld.

Maargoed, alles is over en heeft het aardig naar z'n zin. Helaas heb ik net wel definitief geconstateerd dat de doopvont niet meer te redden valt. Ik schrijf dit zelf toe aan het gebrek aan nitraat. Ik baal er wel echt erg van. Hij stond zo top open in de tijdelijke bak en nu is 'ie helemaal verschrompeld.
Alles wat ik er over lees is dat er ook echt voor de doopvont wel wat nitraat nodig is. Helaas zit deze, na een paar keer meten, echt op 0. Zo meteen dus maar wat nitraat halen om voorzichtig eens wat toe te voegen. Erg jammer dat dat voor de schelp te laat komt :(

Gisteren heb ik nog een meting gedaan waaruit de volgende waarden kwamen:
Zout: 34
KH: 7,8
Ca: 485
Mg: 1600
PO4: 0,04
NO3: 0
Temp: 25
Ph: 8,38

Het wier doet goed z'n best en ik zie daar wel wat groei in. Ook hierdoor is natuurlijk de nitraat te ver gedaald. Ik ga ook iets meer voeren, zullen de vissen niet vervelend vinden. Wel het fosfaat in de gaten houden, op zich is 0,04 wel een nette waarde. Mag (moet niet) van mij nog wel iets stijgen, maar niet teveel.

Ook heb ik nog wat tunze streamers nu in het azijn liggen. Als die weer helemaal schoon zijn gaan deze er nog bij als aanvulling op de maxspect gyre.
 

Bijlagen

  • IMG_20170903_111451.jpg
    IMG_20170903_111451.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20170903_111505.jpg
    IMG_20170903_111505.jpg
    51 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20170903_111515.jpg
    IMG_20170903_111515.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20170903_111538.jpg
    IMG_20170903_111538.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 17
Jammer van je doopvont, gelukkig is alles wel goed verlopen :eek:
Je MG is dan wel hoog maar niet zorgwekkend, deze zal uit zichzelf in de komende maanden gaan dalen.
 
Bovenaan