Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Monti plaat gedipt en nu...

Sneakimonky

Senior Forumlid
Hallo ik heb 3 dagen geleden mijn monti plaat gedipt in osmose water (ong 25 graden) echter is hij nu alle kleur verloren en begin ik te twijfelen of hij het wel gaat halen
Wat denken jullie?

De 1ste foto is 1 dag na het dippen en de ander is van nu net. Is wellicht wat moeilijk te zien door het licht wat net aangaat.
20170726_133419.jpg20170728_105136.jpg

Nb hij was vol op kleur en echt mooi rood
 
Oh s**** ik dacht echt dat dit kon om ongewenste dieren te verwijderen. Maar dit kan dus niet met steenkoraal begrijp ik. Voortaan dus aangemaakt water gebruiken.
Maar nu het volgende, Wat nu? Gaat hij nu afsterven en kan ik hem afschrijven of gaat hij er nog bovenop komen op langere termijn?

Stomme fout dit, had voorkomen kunnen worden:(
 
Rode Monti is wel een zeer taai steenkoraal, dus je weet het maar nooit.

Waarom wilde je hem dippen?
Normaal dip je een steenkoraal (nieuw bij aanschaf) in een apart bakje in zijn eigen water waarin je een druppel koraldip doet en 15 - 20 minuteb laat staan.
 
Ik dacht dat ik aan de onderzijde een montipora eating nudibranch zag zitten. Dit bleek echter niet het geval (gelukkig).
Maar normaal dip ik alle nieuwe koralen in synthetisch aangemaakt water waarbij ik ze dan even laat staan en goed uitschud. Voeg eigg nooit wat doe in dit water. Ook al is me nu wel duidelijk waarom dit handig is voor een volgende keer.

Maar ik hoop dat hij het weer gaat oppakken dan. We gaan t zien zal m voorlopig even met rust laten en afwachten wat er gaat gebeuren.

Jammer dat ik deze les op deze manier heb moeten leren.
 
Je kunt koralen wel in zoetwater dippen, maar buiten temperatuur moet dan ook de pH gelijk zijn (wat met zuiver osmosewater onmogelijk is) en dan nog moeten het korte dipjes zijn. Beter dus in zeewater op temperatuur met een goed dipmiddel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Je mag aan de overkant een nieuw stuk komen halen buurman [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja gelukkig heb ik t maar kort gedipt max 10 sec. Maar denk dat ik morgen maar even naar de overkant van de straat loop;) haha
 
Bovenaan