Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

overdosis Fe, wat nu

nawikre

Senior Forumlid
Hallo Mensen,

ik heb mijn opstelling van DRS aan het draaien. Ik moest Fe+ toevoegen. Ik mijn ATI dp6 ingesteld en handmatig de leiding gevuld zodat de dosering klopt. Nu na het eten komt mijn vriendin en zegt dat de bak niet goed is....Een dichte witte waas in de bak.....snel naar de doseerpomp, blijkt dat mijn leiding die toch wel aardig lang is van het doseerapparaat naar de sump is leeggelopen. Dus de lange leiding is leeg...wat moet ik doen? moet ik actie ondernemen of de Fe+ nu even afkoppelen en afwachten.

Alles ziet er normaal uit, koralen doen niets raars etc. En mijn fosfaat was al vanaf het begin erg hoog. Ben alleen bang dat er nu een klap komt omdat mijn fosfaat dadelijk direct naar 0 gaat...

---- update ----

na wat meer gelezen te hebben, maak ik me niet meer druk......ik had een mindere waas verwacht, maar het is me helemaal duidelijk...
 
Glenn zegt zelf in het dsr forum dat sommige vissen er heel sterk op reageren. En dat overdosering erg gevaarlijk is.
Ook reageert het met oa po4 waarna je dit kan afschuimen.

Ik zou dus de afd hummer heeeeel nat afstellen. Een forse water wissel doen evt kool inzetten met de gedachte baat het niet schaadt het niet.
En hopen dat glenn niet op vakantie is en je vandaag nog een berichtje terug kan sturen.

Nb heb je al op het dsr forum zelf gekeken ? Miss dat daar nog wat meer informatie staat.

Succes!
 
Alles is goed afgelopen.....niets heeft er iets van ondervonden....kool zit in de sump alles is weer goed. Ga vandaag weer waardes meten...

Het grote nadeel is dat de slangen van mijn doseerpomp steeds leeg lopen als ze het einde van mijn slang bereiken. Dus als het vloeistof eindelijk bij het einde van de slang is zodat het kan druppelen, geeft het een druppel en dan loopt hij leeg tot aan de pomp, dat ong. een 50cm is.

Dus daar moet ik een oplossing voor hebben/maken anders kan ik nooit doseren, alleen maar overdosis geven.
 
Alles is goed afgelopen.....niets heeft er iets van ondervonden....kool zit in de sump alles is weer goed. Ga vandaag weer waardes meten...

Het grote nadeel is dat de slangen van mijn doseerpomp steeds leeg lopen als ze het einde van mijn slang bereiken. Dus als het vloeistof eindelijk bij het einde van de slang is zodat het kan druppelen, geeft het een druppel en dan loopt hij leeg tot aan de pomp, dat ong. een 50cm is.

Dus daar moet ik een oplossing voor hebben/maken anders kan ik nooit doseren, alleen maar overdosis geven.
precies om deze reden ging ik over naar de wat duurdere grotech. Die hield wel z'n vloeistof vast (echter was deze ook niet bestand tegen vocht in de sump).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het teruglopen van vloeistof in de slang is een kwestie van het 'darmpje' goed in de pompkop zetten. Ik heb zelf al jaren de goedkope jebao doseerpomp en bij aankoop liet 1 van de pompkoppen dat idd zien. Slangetje er opnieuw goed indoen en probleem opgelost. Ik draai zo al jaren. Ca en kh pompkopje vervang ik preventief 1x per jaar omdat daar toch ik 300 mL/dag doorheen gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Idd een terugslagventiel tussen de slang zetten, heb ik ook moeten doen anders loopt de slang van m'n Jebao doseerpomp gewoon leeg. Afgezien daarvan is het een prima ding.
 
Bovenaan