Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

help, hoe kan ik m'n vissen redden?

mikey1977

ZeewaterForum lid
Zou iemand me advies kunnen geven ajb.

Eergisteren terug gekomen van vakantie en zag al snel dat m'n bortseltand dokter met een slijmhuid en moeilijk ademend rond zwom.
Gisteren was hij overleden en vanmorgen zag ik 2 van m'n clownvissen ook de geest hadden gegeven.(slijmerige huid die loslaat)
Iemand een idee????...kwam er wel achter dat m'n opvoerpomp stroom lekte (direct uitgewisseld vanmorgen)

Ik heb geen quarantaine bak maar ben al 5 weken 75 kilo steen .(overgenomen uit een draaiende bak)aan het kuren (donker vat met circ. pomp) omdat ik m'n 1000 liter bak wil gaan opstarten.
Is het een idee om die bak te gaan vullen met schoon water en alle steen die heb .. daar de koralen in te plaatsen.
Dat kan ik m'n vissen uitvangen en behandelen in een QT bak en hebben de koralen schoon water.

extra info:
Het aquarium draait nu 5 maanden en heb het volgens het boekje opgestart (ben een beginner)
Het aquarium is 350 liter en bioloog 100 liter.
Ik gebruik een afschuimer voor 1000 liter met gafzak en cheato compartiment.
De opvoerpomp doet 2500 l/h en heb 4000 l/h door stromingspompen
Ben het opgestart met 50 kilo doodsteen en bacterie toevoeging.
Na NH3/4, NO2 '0' ben ik begonnen met een visje en lederkoraal en zo langzaam uitgebreid tot:
-oortjes en buttons
-LPS
-stylo en seriapora
-poets en vuurgarnaal
-gele dokter en geelbuik Picasso
-zesstreep lipvis

Ik ververst 2 wekelijks 15% water 1.026 en hou de temp op 25 C.

Net voor de vakantie merkte ik dat cyano het erg naar z'n zin had in m'n aquarium.
op advies van m'n LFS was dit het moment op NO3 en PO4 te gaan meten...14 en 1 ppm. (blokje diepvries smiddags en savonds)
Dat leek me wel heel hoog gezien de lagere waardes die eigenlijk bereikt zouden moeten worden.
Direct een goeie water wissel gedaan 80 liter en zandbed goed uitgezogen.( en hopen dat het 2 weken goed houdt)

Gisteren heel de bioloog gereinigd met afschuimer en de (miracle) mud verwijderd.(80 liter water wissel)

alvast bedankt voor je advies
 
Laat het water testen op no3 en ammoniak. Hoe hou je de temp op 25 graden als je 2 weken op vakantie bent als ik vragen mag? Als de bak flink is opgewarmd kan dat ook best de oorzaak zijn. De po4 was inderdaad veel te hoog, moet naar 0,01 - 0,06. Dit zal alleen niet je vissterfte veroorzaken denk ik. Kan je wel aardig wat koraal kosten.

Als je weet wat de oorzaak is, kan je ook beter bepalen wat je moet doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Beste Jelmer,

Net even getest: NH3 = 0, NO2 = 0.1, NO3 = 14 en PO4 = 1,0
Temp met thermostat en dagelijks toezicht door de oppasser geregeld.

Is het een idee om de al m'n steen totaal 125 kg in m'n nieuwe bak met schoon water te plaatsen?
vissen dan in QT met veel water verversen?

Laat het water testen op no3 en ammoniak. Hoe hou je de temp op 25 graden als je 2 weken op vakantie bent als ik vragen mag? Als de bak flink is opgewarmd kan dat ook best de oorzaak zijn. De po4 was inderdaad veel te hoog, moet naar 0,01 - 0,06. Dit zal alleen niet je vissterfte veroorzaken denk ik. Kan je wel aardig wat koraal kosten.

Als je weet wat de oorzaak is, kan je ook beter bepalen wat je moet doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zou iemand me advies kunnen geven ajb.

Eergisteren terug gekomen van vakantie en zag al snel dat m'n bortseltand dokter met een slijmhuid en moeilijk ademend rond zwom.
Gisteren was hij overleden en vanmorgen zag ik 2 van m'n clownvissen ook de geest hadden gegeven.(slijmerige huid die loslaat)
Iemand een idee????...kwam er wel achter dat m'n opvoerpomp stroom lekte (direct uitgewisseld vanmorgen)

Ik heb geen quarantaine bak maar ben al 5 weken 75 kilo steen .(overgenomen uit een draaiende bak)aan het kuren (donker vat met circ. pomp) omdat ik m'n 1000 liter bak wil gaan opstarten.
Is het een idee om die bak te gaan vullen met schoon water en alle steen die heb .. daar de koralen in te plaatsen.
Dat kan ik m'n vissen uitvangen en behandelen in een QT bak en hebben de koralen schoon water.

extra info:
Het aquarium draait nu 5 maanden en heb het volgens het boekje opgestart (ben een beginner)
Het aquarium is 350 liter en bioloog 100 liter.
Ik gebruik een afschuimer voor 1000 liter met gafzak en cheato compartiment.
De opvoerpomp doet 2500 l/h en heb 4000 l/h door stromingspompen
Ben het opgestart met 50 kilo doodsteen en bacterie toevoeging.
Na NH3/4, NO2 '0' ben ik begonnen met een visje en lederkoraal en zo langzaam uitgebreid tot:
-oortjes en buttons
-LPS
-stylo en seriapora
-poets en vuurgarnaal
-gele dokter en geelbuik Picasso
-zesstreep lipvis

Ik ververst 2 wekelijks 15% water 1.026 en hou de temp op 25 C.

Net voor de vakantie merkte ik dat cyano het erg naar z'n zin had in m'n aquarium.
op advies van m'n LFS was dit het moment op NO3 en PO4 te gaan meten...14 en 1 ppm. (blokje diepvries smiddags en savonds)
Dat leek me wel heel hoog gezien de lagere waardes die eigenlijk bereikt zouden moeten worden.
Direct een goeie water wissel gedaan 80 liter en zandbed goed uitgezogen.( en hopen dat het 2 weken goed houdt)

Gisteren heel de bioloog gereinigd met afschuimer en de (miracle) mud verwijderd.(80 liter water wissel)

alvast bedankt voor je advies

Klink als brookynella, daar u's weinig aan te doen helaas. Zeer dodelijk en besmettelijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Rust in je bak is belangrijk, is het een ziekte dan kan het naar je vissen gaan. En alleen rust kan het voorkomen dat ze ziek gaan worden. Behandelen kan maar niet met koraal in je bak. Koper zou kunnen helpen. Wissels helpt niet bij ziekte. Wel bij je waardes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat de rest ook al zegt, wisselen heeft geen zin. Misschien behandelen, maar dan moet al je koraal wel in een aparte bak. De no3 is wel dodelijk voor je vissen, dus ik zou ook zeker iets halen om die weer naar 0 te krijgen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een nitraat van 14 is niet dodelijk voor vissen noch koralen.

In heel het verhaal lees ik 2 opvalllende zaken:
- defecte opvoerpomp, is nu vervangen;
- dikke slijmhuid, kan relatie hebben met stroomlevering defecte pomp. Dan zou het over moeten gaan.

Als... het Brooklynella is, als. Dan is het nu al te laat.
Maar zonder goede haarscherpe foto's valt er geen zinnig woord over te zeggen.

Dat nitraat en met name fosfaat wat naar beneden moeten is klip en klaar, maar houdt geen verband met de dikke slijmhuid (voer spoelen onder de kraan en minder voeren doen wonderen[emoji6])
 
Bovenaan