Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

Er wordt zeker veel verdient, allereerst door de regering met hun heffingen...maar dat is een ander verhaal.
Waar zeg ik dat ik het niet boeiend vind ?

Als je hobbyisten wil uitleggen wat de verschillen zijn tussen methodes moet je beslist gaan praten over EDDHA, EDDHMA of HBED :confused: Je legt eigenlijk helemaal niks uit van methodes
Je geeft aan je wilt niet 200 voudig gaan betalen, prima...maar van veel sporenelementen grondstoffen is het verbruik zo laag is dat de aangekochte hoeveelheid genoeg is voor 100 liter terwijl jee maar druppels hoeft toe te voegen.....zinvol ?

Terug naar de macro elementen....hooguit Natriumbicarbonaat en Calcium zijn boeiend om in bulk te kopen.....Jaaaa dat doe ik ook !!!
Macro elementen..bepaal welke je verzadiging je wilt hebben en voeg toe wat wordt verbruikt. Wat is hier nou moeilijk aan?
Zal wel in herhaling vallen met de aqaucalculator...al eens gekeken ?? maar het is zo eenvoudig als je met dat programmatje werkt.

mbt zoek maar als beginner eens de verschillen.....kwestie van het boekje van tanne kopen, naar een goede zaak gaan, praten met hobbyisten.
Maar als verkoper zou ik ook geen tijd besteden aan iemand die...vul maar zelf in.
En als je ervaring van hobbyisten vervelende opmerkingen vind kom je daar ook niet verder.
Ik ben hiermee begonnen om van het concept *methode* af te stappen, onafhankelijk te zijn van een calculator zelf de basis eigen te maken. En ik hoop dat anderen dat ook doen. Als je het begin van dit topic bekijkt dan zie je dat ik ook maar wat aan het kloten was. Ik haal daar voldoening uit.. en niet uit aflezen van een calculator. Wat betreft de chelator; stel ik maak een ijzer stamoplossing met de juiste chelator en ik heb een miniscule hoeveelheid nodig en een berg over voor 3000 jaar. Dan is dit toch mooi om te delen met andere hobbyisten? Wie weet is er iemand chemist en kan makkelijk aan bepaalde stoffen komen.. of misschien kan ik het wel bij een kunstmest fabrikant bestellen? net als de mangaan oplossing met mononatriumcitraat en een druppel wodka. Het is toch prachtig om de kennis en het product (net als koraalstekjes) uit te wisselen als je hier veel van hebt? Ik vind dat prachtig. Zo heeft Anthony28 een hele lijst met alternatieven (diy joesjuice.. alternatief voor filterwatten enz). Of het kopen.van grondstoffen voor spoorelementen dan zinvol is.. ik vind van wel, maar ik zal jou mening respecteren hierover. En anders ligt het aan mij, ik hou van uitzoeken en heb heel veel gehad aan het werk van Jimmy54. Zonder zijn werk had ik bijvoorbeeld niet geweten dat Mg verbruik Ca verbruik bepaald (en vise versa) t.o.v. kH. Maargoed, daar laat ik het bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Maar eens een duit in dit zakje doen. Al was het maar om de gemoederen wat armslag te geven. Ik zeewater al ruim 35 jaar. Ik heb wel een chemische achtergrond. Opgeleid in waterchemie, redelijk toepasselijk. Ik begrijp, chemisch gezien dus, redelijk goed wat ik doe. Ik "Balling light" al een paar jaar: bicarbonaat, calciumchloride en magnesiumchloride gaan via een doseerpomp de bak in. De rest (Sr en de hele winkel ernaast) gaat via Grotech A,B en C via dezelfde doseerpomp. Maar ik dien ook jodium, strontium en mangaan rechtstreeks toe met het aanvulwater.

Ik heb een bak van 200x70x70 met veel steen, veel koraal én veel vissen. Ik heb (bijvoorbeeld) plaatvormige Montipora die echt overal hard groeit: dikke, harde randen/platen. Vraagt dus een hoop calcium (en de rest). Als je dat ziet groeien, dan begrijp je dat je wel wat extra moet toedienen om het verbruik aan te vullen. Ik sta op Ca= 480, Mg = 1480. KH rond de 10-11. Met een kalkreactor naast de doseerpomp.

Mijn punt (in relatie tot dit topic) is als volgt:
- ook als je geen chemicus bent is het zonder meer aan te bevelen om te begrijpen wat er gebeurt. Dat mag ieder op zijn/haar manier doen
- als je echt aan het rekenen wilt slaan, moet je beseffen dat zeewater een oplossing is waar wel erg veel zeer verschillende ionen met elkaar aan de gang zijn. Dat is best lastig rekenen.
- gezien het bovenstaande, heeft het dan ook weinig zin om schijnzekerheden in te bakken door heel nauwkeurig te gaan rekenen; dat werkt niet
- wat wel werkt is meten: zet een regelmatige meetreeks op (iedere dag, zelfde tijd) zodat je weet wat er in jouw specifieke situatie in grote lijnen gebeurt. Bespaar daar nu maar liever niet op. Overigens moet je ook leren meten, dat is al een kunst op zich, ook met die testsetjes. Veel doen, dat helpt.
- pas aan de hand van die resultaten stapsgewijs je dosering aan, totdat je redelijk constante waarden over de dag gemiddeld bereikt
- je bent dan wat empirisch, wat proefondervindelijk bezig om je eigen bak te leren kennen. Zo krijg je hem in de hand.
- calculators doen in grote lijnen niets anders, maar op de geschetste wijze krijg je volgens mij het beste gevoel (ik bedoel ook echt "gevoel") voor waar je mee bezig bent. Want de randvoorwaarden (= de streefwaarden voor de diverse componenten) zijn gewoon bekend.
Voor de elementen als Sr, I2 etc ligt dat wat moeilijker, maar ook die zijn goed te meten. En ik koop de zouten daarvoor gewoon bij die ene winkel in Nl die ik al eens eerder noemde, die met die dames op bezemstelen. Ook jodium, als Lugoloplossing, ook Mangaan, als poeder.

Tenslotte: ik schrijf dit om ook de wat minder ervaren gebruikers van dit forum het gevoel te geven dat je, ook zonder de hele chemiedoos totaal te doorgronden, zelf heel goed met die chemie aan de gang kunt. Soms met wat hulp en advies van anderen. En als je dat niet wilt, dan koop je de kant en klare flesjes en potjes, die best duurder zullen zijn. en waarvan je nog steeds, na gebruik/toediening, moet METEN wat het effect was, hoeveel je nu precies moet toedienen. Kortom.......je kunt er alle kanten mee op. Het staat iedereen vrij daarin zijn keuze te maken. En dat met de rest te delen.
 
Meten en dan toevoegen wat verbruikt is.
Kijken naar de getallen, en dan zeker noteren in de aqua calculator....dat kun je nl, waardoor je heel mooi kunt zien hoe eea ver/loopt hetgeen je kennis en inzicht vegroot.
Inderdaad, weten hoe je moet meten is veel belangrijker dan sporenelementen maken.
Een beginner moet zich bezighouden met de basics...zien, goed meten en daarvan leren.
 
Nogmaals, ik denk dat het inlezen hierover ook voor beginners erg interessant is. Deze hobby draait om watermanagement, met de elementen als basis van alles. Zie je dat niet zitten, dan zijn er genoeg methodes (en bijbehorende forums!) die je graag hun programma verkopen. Rekenen hoeft niet ingewikkeld te zijn, ik heb geen achtergrond in chemie en slechts 4 jaar (beginner dus!) ervaring met kalkwater notabene... en kan 't toch ook berekenen? Klopt het niet, zeg dan maar precies waar ik fout zit [emoji106].



.....Maargoed, genoeg daarover. Ik ga ondertussen verder met wat ik van plan was. Een ijzer stamoplossing maken om als spoorelement te doseren. EDDHA heb ik op t oog en misschien ook HBED. Dit schijnt niet makkelijk te zijn dus ik ga opzoek naar een soort kunstmest. Kwestie van weten hoeveel ijzer erin zit in x hoeveelheid water. Dit lijkt mij ook wel handig i.v.m de scrubber die ik ga maken.. algen zijn dol op ijzer. Wordt vervolgd

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo is het en niet anders topjes



Maar eens een duit in dit zakje doen. Al was het maar om de gemoederen wat armslag te geven. Ik zeewater al ruim 35 jaar. Ik heb wel een chemische achtergrond. Opgeleid in waterchemie, redelijk toepasselijk. Ik begrijp, chemisch gezien dus, redelijk goed wat ik doe. Ik "Balling light" al een paar jaar: bicarbonaat, calciumchloride en magnesiumchloride gaan via een doseerpomp de bak in. De rest (Sr en de hele winkel ernaast) gaat via Grotech A,B en C via dezelfde doseerpomp. Maar ik dien ook jodium, strontium en mangaan rechtstreeks toe met het aanvulwater.

Ik heb een bak van 200x70x70 met veel steen, veel koraal én veel vissen. Ik heb (bijvoorbeeld) plaatvormige Montipora die echt overal hard groeit: dikke, harde randen/platen. Vraagt dus een hoop calcium (en de rest). Als je dat ziet groeien, dan begrijp je dat je wel wat extra moet toedienen om het verbruik aan te vullen. Ik sta op Ca= 480, Mg = 1480. KH rond de 10-11. Met een kalkreactor naast de doseerpomp.

Mijn punt (in relatie tot dit topic) is als volgt:
- ook als je geen chemicus bent is het zonder meer aan te bevelen om te begrijpen wat er gebeurt. Dat mag ieder op zijn/haar manier doen
- als je echt aan het rekenen wilt slaan, moet je beseffen dat zeewater een oplossing is waar wel erg veel zeer verschillende ionen met elkaar aan de gang zijn. Dat is best lastig rekenen.
- gezien het bovenstaande, heeft het dan ook weinig zin om schijnzekerheden in te bakken door heel nauwkeurig te gaan rekenen; dat werkt niet
- wat wel werkt is meten: zet een regelmatige meetreeks op (iedere dag, zelfde tijd) zodat je weet wat er in jouw specifieke situatie in grote lijnen gebeurt. Bespaar daar nu maar liever niet op. Overigens moet je ook leren meten, dat is al een kunst op zich, ook met die testsetjes. Veel doen, dat helpt.
- pas aan de hand van die resultaten stapsgewijs je dosering aan, totdat je redelijk constante waarden over de dag gemiddeld bereikt
- je bent dan wat empirisch, wat proefondervindelijk bezig om je eigen bak te leren kennen. Zo krijg je hem in de hand.
- calculators doen in grote lijnen niets anders, maar op de geschetste wijze krijg je volgens mij het beste gevoel (ik bedoel ook echt "gevoel") voor waar je mee bezig bent. Want de randvoorwaarden (= de streefwaarden voor de diverse componenten) zijn gewoon bekend.
Voor de elementen als Sr, I2 etc ligt dat wat moeilijker, maar ook die zijn goed te meten. En ik koop de zouten daarvoor gewoon bij die ene winkel in Nl die ik al eens eerder noemde, die met die dames op bezemstelen. Ook jodium, als Lugoloplossing, ook Mangaan, als poeder.

Tenslotte: ik schrijf dit om ook de wat minder ervaren gebruikers van dit forum het gevoel te geven dat je, ook zonder de hele chemiedoos totaal te doorgronden, zelf heel goed met die chemie aan de gang kunt. Soms met wat hulp en advies van anderen. En als je dat niet wilt, dan koop je de kant en klare flesjes en potjes, die best duurder zullen zijn. en waarvan je nog steeds, na gebruik/toediening, moet METEN wat het effect was, hoeveel je nu precies moet toedienen. Kortom.......je kunt er alle kanten mee op. Het staat iedereen vrij daarin zijn keuze te maken. En dat met de rest te delen.
 
Een beginner moet zich bezighouden met de basics...zien, goed meten en daarvan leren.

topjes

Dit geldt trouwens ook voor de ervaren aqaurianen.

Alleen als je echt chemisch zeer goed onderlegd bent zou je kunnen overwegen om een stapje verder te gaan, maar of dat nog wat toevoegt vraag ik me af.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er even over nagedacht en stop met het plaatsen van berichten hier. Overigens alleen nog een kleine opmerking op de post van Eric... sorry kan het niet laten.

Heel veel jaren geleden werd door meneer Balling al precies beschreven dat je moet toevoegen wat je verbruikt. Hij beschreef toen al exact welke elementen en in welke verhouding of ze verbruikt worden. Het mooie eraan is dat dit nog steeds klopt :)

Citaat Jimmy54:

..doseren we dus eigenlijk niet zo “in balans” als wat Balling Classic pretendeert te doen. Een dergelijke “onbalans” is soms na een aantal weken pas meetbaar en worden er correcties op de dosering uitgevoerd..

&

..Terwijl we juist het overschot aan natrium van het NaHCO3 verwijderen, voegen we hiermee dus weer vrolijk 4,2 gram natrium toe aan het aquariumwater en dat schiet natuurlijk niet echt op..


;) maar, jij weet het beter!..... toch?
 
en ook dat is al jaren bekend, nog steeds niks nieuws Timm.
Jimmy snellenburg heeft een uitgebreid artikel daar over geschreven in Ons zeeaqaquarium 2014.
Voor diegene die het artikel compleet willen zien.... ons zeeaquarium nr 19 januari 2014.

en vwb opmerking naar Eric toe...pffffffff komop zeg.
 
Verzoek aan het beheer om hier een slotje op te gooien. @ jdk, klopt helemaal, net als de ionic balanced balling calculator natuurlijk? Mocht er iemand vragen hebben naar aanleiding van het artikel van Jimmy en dit topic, dan moet je bij jdk wezen [emoji106] ik hou mn bek verder wel rustig maar

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat t zo moet eindigen.
Tjah alles is al bekend, wat ik doe heeft geen toevoegende waarde. Dat maakt dit topic is dus achterhaald en verder nutteloos. Misschien een beter idee dit hele topic in zn geheel te verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Niemand heeft gezegd dat het geen toegevoegde waarde heeft Tim. Lees nou jouw verhaal van het begin af aan eens door. Je zet een sfeer neer alsof jij het bent die tegen de grote boze aquarium wereld vecht. Allerlei komplot theorien wat niet echt uitnodigd tot participatie. Het is goed om alles overzichtelijk nog eens neer te zetten. Maar doe niet alsof die mensen die jij noemt het wiel hebben uitgevonden. Die hebben ook lekker zitten googlen. Niets mis mee maar lees je zelf nou eerst eens goed in. K heb het idee dat jouw waarheid zich afspeelt in die paar topics die je hebt gelezen. K denk dat heel veel mensen het leuk en nuttig vinden dat je dit topic bent gestart, maar dat het op het gebied van sfeer neerzetten en overzichtelijkheid kompleet niet aanslaat. Je hebt van een aantal ervaren mensen hier al hints over gehad. Jammer dat je er niets mee doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Niemand heeft gezegd dat het geen toegevoegde waarde heeft Tim. Lees nou jouw verhaal van het begin af aan eens door. Je zet een sfeer neer alsof jij het bent die tegen de grote boze aquarium wereld vecht. Allerlei komplot theorien wat niet echt uitnodigd tot participatie. Het is goed om alles overzichtelijk nog eens neer te zetten. Maar doe niet alsof die mensen die jij noemt het wiel hebben uitgevonden. Die hebben ook lekker zitten googlen. Niets mis mee maar lees je zelf nou eerst eens goed in. K heb het idee dat jouw waarheid zich afspeelt in die paar topics die je hebt gelezen. K denk dat heel veel mensen het leuk en nuttig vinden dat je dit topic bent gestart, maar dat het op het gebied van sfeer neerzetten en overzichtelijkheid kompleet niet aanslaat. Je hebt van een aantal ervaren mensen hier al hints over gehad. Jammer dat je er niets mee doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Dat klopt, ik zaag graag door over het prijsverschil. Dat had zeker minder gekunt, mee eens. Bij deze een excuus naar iedereen voor het gejakker over de prijzen.

Echter staan de overige opvattingen van ervaren aquarianen haaks op die van mij. De motivatie om verder nog door te gaan is er niet meer. Het leek mij leuk nog vanalles te delen over de zuiverheid/triton voor&na/ca:mg theorie&praktijk/ijzerchelaat en magnesiumcitraat/kosten. Daar heb ik geen zin meer in

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dat klopt, ik zaag graag door over het prijsverschil. Dat had zeker minder gekunt, mee eens. Bij deze een excuus naar iedereen voor het gejakker over de prijzen.

Echter staan de overige opvattingen van ervaren aquarianen haaks op die van mij. De motivatie om verder nog door te gaan is er niet meer. Het leek mij leuk nog vanalles te delen over de zuiverheid/triton voor&na/ca:mg theorie&praktijk/ijzerchelaat en magnesiumcitraat/kosten. Daar heb ik geen zin meer in

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nou dat vind ik een goede zet Tim. Daar oogst je wel respect mee. Heb je de serie artikelen van Randy Holmes al gelezen op reefkeeping.com? Onder chemie staat echt een hele serie artikelen. Hij is echt een talent in het uitlegen van verbanden en chemie. Zijn wel in t engels maar is een echte aanrader. Veel mensen halen daar een schat aan informatie vandaan.
Ook de boeken van Charles Delbeek en Julian Sprung zijn zeker nog niet achterhaalt. Erik Borneman heeft een erg goed boek geschreven dat meer is toegespits op koralen en boeken van Anthony Calfo zijn ook zeker aanraders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ik heb er even over nagedacht en stop met het plaatsen van berichten hier. Overigens alleen nog een kleine opmerking op de post van Eric... sorry kan het niet laten.



Citaat Jimmy54:

..doseren we dus eigenlijk niet zo “in balans” als wat Balling Classic pretendeert te doen. Een dergelijke “onbalans” is soms na een aantal weken pas meetbaar en worden er correcties op de dosering uitgevoerd..

&

..Terwijl we juist het overschot aan natrium van het NaHCO3 verwijderen, voegen we hiermee dus weer vrolijk 4,2 gram natrium toe aan het aquariumwater en dat schiet natuurlijk niet echt op..


;) maar, jij weet het beter!..... toch?


Nou ja beter ..... maar laten we het zo zeggen, ook ik heb een Google knop op mijn computer :rolleyes:

Gebruik je de Google functie op de juiste manier dan vind je een schat aan informatie. Daarbij moet je alert zijn wat betrouwbare bronnen zijn (zie ook de tips van Dennis) en wat niet. Daar doet Google (helaas) geen filtering op. De namen die jij een aantal keren aanhaalt zijn niet eens geen chemisch onderlegde personen maar ook ook maar hobbyisten.
 
Laatst bewerkt:
Echter staan de overige opvattingen van ervaren aquarianen haaks op die van mij. De motivatie om verder nog door te gaan is er niet meer. Het leek mij leuk nog vanalles te delen over de zuiverheid/triton voor&na/ca:mg theorie&praktijk/ijzerchelaat en magnesiumcitraat/kosten. Daar heb ik geen zin meer in
Ik heb ook wel opvattingen die haaks staan op ervaringen van "vroeger".
Is niets mis mee, vooruitgang is soms afwijken van bekende wegen en nieuwe wegen opzoeken.
Maar ik hou er geen complottheorieën op na, en ik blijf de input van "ervaren" mensen juist als spiegel gebruiken voor mijzelf.

"ervaren"is voor mij niet aantal postings of hoe hard je kunt profileren, maar het resultaat ( leeftijd koralen in bezit) hoe ze hun ervaring onderbouwen en vooral hun tegenslagen bespreken....daar leer je het meeste van.
 
Heel intresant allemaal ,en gewoon doorgaan met de discussie daar leert iedereen wel van ,gelijk aan politiek betekend discussie .
En voor veel is dit onderwerp super zwaar en gaat dus gewoon naar de winkel en koopt daar zijn potje met een etiketje erop hoe je het produkt het beste kunt gebruiken ,en uiteraard wil de fabrikant zoveel mogelijk omzet en winst behalen ,en bedenkt steeds meer en meer in de beginnen had je aan ca -mg -kh genoeg nu staan het schap vol !!
En alles moet je gebruiken uiteraard ,dan is een frisse kijk bv van Tim er om wat licht op te geven ik blijf dit zeker volgen wellicht is er ook een die het licht laat schijnen op het andere toevoegingen als vitamines bac enz kijk maar eens naar aquaforrest met zijn nwe lijn ,
Zelf tuurlijk ook al een flink aantal flesje staan om elke dag per 100 liter 1druppel toe te voegen je denkt nou dat kan wel eens kloppen dus doe dan maar ,kijk baat het niet schaad het niet ,mijn bakje staat er goed bij maar 35 jaar geleden was ik ook niet ontevreden met wat kalkwater ect ect
Dus kom maar op met de mensen Zoals Tim enz maar laat iedereen in zijn waarde aub en heb respect als iemand voor zijn hobby wat wil posten het is geen facebook waar iedereen op zet hoe goed hij het heeft :p
 
Besloten toch verder te gaan met dit onderwerp, maar op andere toon. Ik ga enkel mn eigen bevindingen noteren.
Tot nu toe blijft de Ca een beetje achter vergeleken met de kH bij een verhouding van 18,5 Ca op 2,8 kH. Waarschijnlijk omdat ik voornamelijk sps koralen heb. Inmiddels heb ik 2l van de 10l stamoplossing verbruikt. Morgen gooi ik wat magnesiumsulfaat bij het bijvulwater. en verder ga ik nog geen water verwijderen. De saliniteit zit iets onder de 35, dat er wat meer spoorelement dan gebruikelijk zijn gedoseerd (compensatie voor het water wat ik niet ga verwijderen) zal niet echt uitmaken.

Verder ga ik voor de overige 8 liter het calciumgehalte verhogen naar Ca 19 per 2,8 kH. Verder meet ik om de 2 weken een keer de waardes, als ik wat meer moet doseren dan verleng ik de doseertijd met 20 seconden. Nauwkeurig uitrekenen doe ik niet meer, ik stel de dosering net zo lang bij tot de waardes stabiel blijven en daarna ga ik kijken of Sr / K / I ook stabiel blijven of dat de dosering verhoogd moet worden vanwege de ATS. Huidige mix:
Schermafbeelding 2018-01-19 om 23.27.16.png
nogmaals; 2 part doseren, evenveel van elke oplossing. Enkel magnesiumsulfaat los toevoegen bij t bijvulwater zodra er c.a. 2.2L water per L stam is verwijdert. Verder losse stamoplossing voor mangaan en een kant-en-klaar product voor Fe van Canna. Geen waterwissels.
 
Besloten toch verder te gaan met dit onderwerp, maar op andere toon. Ik ga enkel mn eigen bevindingen noteren.
Tot nu toe blijft de Ca een beetje achter vergeleken met de kH bij een verhouding van 18,5 Ca op 2,8 kH. Waarschijnlijk omdat ik voornamelijk sps koralen heb. Inmiddels heb ik 2l van de 10l stamoplossing verbruikt. Morgen gooi ik wat magnesiumsulfaat bij het bijvulwater. en verder ga ik nog geen water verwijderen. De saliniteit zit iets onder de 35, dat er wat meer spoorelement dan gebruikelijk zijn gedoseerd (compensatie voor het water wat ik niet ga verwijderen) zal niet echt uitmaken.

Verder ga ik voor de overige 8 liter het calciumgehalte verhogen naar Ca 19 per 2,8 kH. Verder meet ik om de 2 weken een keer de waardes, als ik wat meer moet doseren dan verleng ik de doseertijd met 20 seconden. Nauwkeurig uitrekenen doe ik niet meer, ik stel de dosering net zo lang bij tot de waardes stabiel blijven en daarna ga ik kijken of Sr / K / I ook stabiel blijven of dat de dosering verhoogd moet worden vanwege de ATS. Huidige mix:
Bekijk bijlage 485937
nogmaals; 2 part doseren, evenveel van elke oplossing. Enkel magnesiumsulfaat los toevoegen bij t bijvulwater zodra er c.a. 2.2L water per L stam is verwijdert. Verder losse stamoplossing voor mangaan en een kant-en-klaar product voor Fe van Canna. Geen waterwissels.
Tim, top dat je doorzet. Het blijft een interessant onderwerp. De beginners kunnen hier echt veel nuttige info vinden gebundeld in 1 topic. Zelfs mensen die al meer ervaring hebben kunnen er hun voordeel mee doen. En inderdaad op de negativo's niet reageren. Zonde van je energie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Bovenaan