Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

Nu werk ik volgens de triton methode en in deze flessen zit dan ook nog 'iets' wat de groei van de cheato zou bevorderen.
Nu ben ik zeer tevreden over deze methode maar zou het ook leuk vinden om zelf de stoffen aan te maken ook uit een financieel oogpunt.
Heb jij enig idee wat deze stof zou kunnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Het is een mooi verkooppraatje. Het doel van macroalgen is het verwijderen van no3/po4, lichtspectrum is de grootste factor hierin (fullspectrum, 660nm piek), de cheato laten draaien zodat deze overal wordt belicht en een mooie bal vormt is ideaal zodat de deeltjes langs de cheato stromen en niet verstrikt raken en de afschuimer bereiken. no3/po4 is de beperkende factor, zonder afvalstoffen stagneerd de groei. co2 in je bak speelt een rol, ijzer speelt een rolletje.. en zo zullen er vast nog wat stofjes zijn "ter ondersteuning van" cheato. Dan moet je je afvragen in hoeverre de basis goed is voordat je kijkt naar finetuning. Als de basis niet goed is en er zitten stoffen in die groei versnellen dan ben je haaralg aan het kweken tussen je koralen. Maar wellicht een idee hier een apart topic voor te starten?


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Vandaag even gekeken of ik het e.e.a kan vereenvoudigen. Voor mijzelf wil ik sowieso de 85/15% mix van bicarbonaat en carbonaat gebruiken en daarin een kleine hoeveelheid jodide. Ik denk dat een overzicht zo het beste werkt zodat je in 1 oogopslag kan zien wat je moet doseren. Maar nogmaals even de vraag of er iemand is met een kritisch oog die ernaar wil kijken.. ik heb liever dat iemand dit bekritiseerd en zegt waar het op staat als iets totaal niet klopt.
Schermafbeelding 2017-07-28 om 15.37.11.jpg
 
Na even snuffelen in het archief op mangaan zag ik een recept van Marcpardon voorbij komen, dit is het recept:
Bron: http://www.zeewaterforum.info/forums/archive/index.php/t-143993.html

Schermafbeelding 2017-07-29 om 21.12.01.jpg

Er is zoveel kennis verstopt, leuk om dat zo weer naar boven te halen. Overigens heb je maar milligram nodig voor 1 liter, dat ik er 1249 JAAR over doe voordat ik er door een potje van 100gr heen ben. Leuk dus om te delen met andere hobbyisten. Mocht je in de buurt van Almere zijn, kom gezellig langs en neem wat mee.
 
Mooi Timm dat je de waterwaares nagaat en je vind artikels van lang geleden die nu nog van toepassing zijn, het is een complexe materie maar voor een succesvol zee aquarium is dit teveel van het goede, je moet voor jezelf uitvinden welke oplossing goed werkt zonder teveel te hoeven nadenken, Balling met sporen elementen is de grondwet voor alle methodes van vandaag, Triton, DSR,ATI enz.
Maar vind het wel oke dat je weer eens verdiept in hoe het allemaal werkt.

gr. Marcel
 
Mooi Timm dat je de waterwaares nagaat en je vind artikels van lang geleden die nu nog van toepassing zijn, het is een complexe materie maar voor een succesvol zee aquarium is dit teveel van het goede, je moet voor jezelf uitvinden welke oplossing goed werkt zonder teveel te hoeven nadenken, Balling met sporen elementen is de grondwet voor alle methodes van vandaag, Triton, DSR,ATI enz.
Maar vind het wel oke dat je weer eens verdiept in hoe het allemaal werkt.

gr. Marcel
Hoi Marcel, ja dat is het ook! Maar wat zou het mooi zijn als er meerdere mensen hiermee bezig zijn. We wisselen maar wat graag stekjes met elkaar, maar waarom niet elementen en de kennis hierover? Dat zou de hobby wat neutraler maken, minder partijdig met voor- en tegenstanders van methodes.. en bovenal goedkoop (is een dure hobby... nou duidelijk nee dus) vooral veel nieuwe leden raken daarin verwikkeld en de termen zaaien verwarring *balling kH+/ EZ-buffer/Reef builder/ pH+*. Ik vind dat echt jammer.. en ik vind het zo bijzonder dat er nog niemand is geweest die een poging heeft gedaan een schema te maken en dit in kaart te brengen. Ja die zijn er natuurlijk wel.. maar is hun geheimpje.. terwijl er niks geheim aan is..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zo, ik dacht ik zoek even een dosering voor ijzersulfaat, net als mangaan ook "ingekapseld" met hetzelfde goedje mono-natriumcitraat. Het recept van Anthony28, gevonden in een stukje uit het archief van dit forum:
Samenstelling van de gebruikte oplossing: 100gr ijzer(II)sulfaat, 200gr mononatriumcitraat aangevuld met RO-water tot 1l.

Even uitvogelen wat de dosering zou moeten zijn om als spoorelement te gebruiken. Ik zie dat Ijzer en Mangaan wel eens gecombineerd wordt tot 1 stamoplossing, zou dat zo bij elkaar kunnen als de dosering per dag gelijk is?. Helaas is hier weinig over te vinden. Als er iemand is die mij hiermee op de goede weg wil helpen graag (verhouding mangaan : ijzersulfaat). Aangezien ik met een geconcentreerde hoeveelheid er weinig zou moeten doseren heb ik de oplossing verdund totdat ik op ongeveer 1ml per dag zit.. heb de 0,03 ppm aangehouden die kom ik het vaakst voor de dagelijkse dosering. Overigens kost dit ook geen drol.. zou leuk zijn als zo een dagelijkse fe/mn oplossing samengesteld kan worden van bijvoorbeeld 2ml per dag. Lekker simpel toch en dan weet iedereen hoe je dit kan maken voor 1 cent. Over geloof worden altijd oorlogen gevoerd.. dat blijkt wel uit de topics over ijzer.. man man man..

bij deze dus het recept van anthony28, enkel verdund om zo 0,03ppm per dag te krijgen.. voor het gemak mijn eigen bakvolume van 400l gebruikt voor de 1ml per dag maar je kan zelf ook zo de stamoplossing maken voor 1ml voor jou bakvolume. super simpel. die van mangaan pas ik nog aan voor mijn bakvolume.
Schermafbeelding 2017-07-30 om 17.00.20.jpg

Even een update:

Ik heb net voor zowel Mangaan als Ijzer de dagdosering bepaald waarbij ik voor beide 1mm doseer dat was het. Nu nog de vraag of je dit zo kan mixen.... wie o wie..? Ik heb enkel de oplossing verdund, de receptuur is verder hetzelfde. Dus ik kan zo'n 2 jaar en 8 maanden vooruit met 1 liter van elke oplossing.

Schermafbeelding 2017-07-30 om 19.37.20.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Timm, misschien heb je hier iets aan: de samenstelling van de sporenelementen welke gebruikt worden voor de Balling methode en ze zijn in verhouding tot verbruik gemengd, als je wil kan ik je ook de link naar deze site sturen.

gr.Marcel
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 73
Even goed lezen er worden alleen de oplossingen 2,5 en 6 gebruikt hierin zit weer de oplossing 1,2 en 4 in.
 
Mooie overzichten Tim.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Het is nog maar een opzetje. Magnesium mist nog, en verder moet ik ook nog een berekening maken om de opbouw van chloride e.d. tegen te gaan. De inhoud van de afschuimer beker + nog wat water.. zal verwijdert moeten worden. Met het verwijderen van water verwijder je ook wat elementen en daarvoor moet nog een correctie worden gemaakt in de berekeningen. Verder moet ik nog kijken naar Magnesium en of andere spoorelementen wellicht nog interessant zijn uit de lijst van balling. En ik wil het ook nog wat vereenvoudigen uiteindelijk, met iets van een legenda.. het is nog lang niet af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Het is nog maar een opzetje. Magnesium mist nog, en verder moet ik ook nog een berekening maken om de opbouw van chloride e.d. tegen te gaan. De inhoud van de afschuimer beker + nog wat water.. zal verwijdert moeten worden. Met het verwijderen van water verwijder je ook wat elementen en daarvoor moet nog een correctie worden gemaakt in de berekeningen. Verder moet ik nog kijken naar Magnesium en of andere spoorelementen wellicht nog interessant zijn uit de lijst van balling. En ik wil het ook nog wat vereenvoudigen uiteindelijk, met iets van een legenda.. het is nog lang niet af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Klopt. Maar als starter in deze hobbie lees ik graag mee. Door alle informatie is het soms erg onoverzichtelijk. Jou onderzoek brengt mij wel dichter bij de chemie van deze hobbie. Top.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Klopt. Maar als starter in deze hobbie lees ik graag mee. Door alle informatie is het soms erg onoverzichtelijk. Jou onderzoek brengt mij wel dichter bij de chemie van deze hobbie. Top.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Super bedankt voor je reactie, daar doe ik het voor! Maar ook voor mij is ook het lezen... lezen.. en nog een keer lezen.. zo ben ik nu aan het lezen over dat inkapselen.. chelateren.. en er zijn nogal wat stoffen waarmee dit kan.. kwam ik dit bericht tegen van Tom Barr over ijzer chelateren toen ik zocht naar berichten van Randy Holmes hierover. Hier heb ik hier wat te makkelijk over gedacht.. duidelijk. Dus hou er rekening mee dat wat ik neerzet net zo goed fout kan zijn (zoals dus het maken van een stamoplossing voor ijzer). Maar zodoende liep tegen dit bericht aan.. gaat over chelatoren die allemaal zo hun eigen eigenschappen hebben. Ik maak afbeeldingen voor het geval de bron verandert/wordt verwijdert.

EDTA tot pH 6.5
DTPA is tot pH 7.5
EDDHA: tot pH10

Het is duidelijk dat dus het mixen ervoor zorgt dat ijzer geleidelijk wordt afgegeven en dit de voorkeur heeft boven in alles in 1x met alleen EDTA en het meeste neerslaat met fosfaat.. of EDDHA en het meeste pas na uren wordt afgegeven.. soort van afstemmen van vraag en aanbod. Maargoed, de term chelateren kwam ik pas tegen toen ik aan het lezen was over mangaan.. dus is allemaal ook nog nieuw voor mij.
Schermafbeelding 2017-07-31 om 12.35.26.jpgSchermafbeelding 2017-07-31 om 12.36.23.jpgSchermafbeelding 2017-07-31 om 12.37.20.jpgSchermafbeelding 2017-07-31 om 12.37.01.png
Maar met zulk soort berichten komen we weer een stapje verder. DTPA & EDDHA... tot nu toe dus.. maar las ook iets elder over HBED.. maargoed, even snuffelen wat we kunnen vinden.
 
Zo is het net. Veel lezen en herlezen. Ik begin nu met de basis, KH CA en MG. in de zwembadbranche gebruiken ze sodium hydrogencarbonate om de PH op peil te houden. Dit lijk mij een mooi middel op als basis te dienen voor KH. Erg zuiver en wordt veel gebruikt in de farmaceutische industrie.
d688b46cc2f0ff89ab69649512123c4d.jpg
c608e6368114a743e25a4b92095eee66.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Weer even verder wezen zoeken met de termen "Fe EDDHA" en "Fe DTPA" i.c.m "Ijzerchelaat"
Toppie.. kant-en-klaar te koop in poedervorm.. 200gr EDDHA ijzerchelaat is als het goed is dan 12 gram (6%). Dus daar zou ik dan 8 jaar mee doen. Best redelijk. 250gr DTPA ijzerchelaat is dan 11,6% en met 250 gram zou je dan 17 jaar over doen voordat het op is. En dan de verhouding van Tom Barr aanhouden.. de vraag is of je EDDHA & DTPA bij elkaar kan mikken in osmose en of dit gewoon goed blijft. Even navragen bij de webshop voor aquaponics.. juist: kweken van plantjes in water in symbiose met visjes e.d... heeft officieel niks met zeewater te maken. Maar wel fijn om te weten dat het veilig is voor onze visjes (en om te eten). Wel jammer van de taal-bug op de site.

Hoe je dat dan zelf zou moeten maken.. daar ben ik nog niet achter. Wellicht iemand een suggestie of een recept hiervoor? EDDHA geeft wel een rood kleurtje af, maar kijkend naar de pH waarin dit stabiel blijft wel zo geschikt. Voor die 17 jaar dat je er mee doet prima prijsje, maar zelf maken is altijd leuker natuurlijk, dat geeft meer voldoening.
Schermafbeelding 2017-08-01 om 12.44.16.pngSchermafbeelding 2017-08-01 om 12.45.01.pngSchermafbeelding 2017-08-01 om 13.04.24.png
 
Voor mijzelf wil ik een mix van kH+/pH+/I+ maken.. daarom wil ik 1 receptuur maken voor de stamoplossing.. deze heb ik versimpeld.. en het volgende is daaruit gekomen. Ik vul alleen de blauwe vakjes in en de dosering staat eronder. Is een stuk overzichtelijker dan de stamoplossing + combinatieoplossing weergeven in 1 overzicht. Het is nog even zoeken naar hoe ik dit het makkelijkste kan weergeven zonder al te veel informatie weg te laten. Dit vind ik een stuk beter, ik zie in 1 opslag wat t doet, als je verbeterpuntjes hebt of eventueel foutjes ziet, geef het door.
Schermafbeelding 2017-08-01 om 15.22.46.jpg

die van calcium heb ik ook zo goed als af voor Ca+/Sr+/K+.. alleen wil ik nog een klein beetje Mg+ ook via de calciumtoevoeging doen 5 a 10% van calcium las ik in een bericht van jimmy54 ergens op het forum.. aangezien ik met een zout hoog in Mg een wissel doe ga ik voor de 5%. Soms wordt er magnesium ipv calcium gebruikt heb ik begrepen van wat ik hierover heb gelezen en dat daarom de kH wat harder gaat dat Ca. (omdat kH met Mg wordt gebruikt ipv Ca...) dus dat zou betekenen dat een deel van de ca (5 a 10%) dus vervangen wordt door Mg en niet zozeer erbij....

Vandaar dat hier nog even een vraagteken bij staat.. continue meten en bijstellen van een stamoplossing zie ik niet zitten.. ik corrigeer liever Mg liever apart via een waterwissel (die ik sowieso wel doe) dan dat ik iets te veel Mg in de stamoplossing blijk te hebben en Ca met kH tot calciumcarbonaat wordt gevormd en mn Ca afneemt omdat ik naar ratio te veel (10% ipv 5%) magnesium heb toegevoegd in de mix.

Dus 5%.. als minimum? Ik weet t nog niet. Verder zijn deze 2 tabellen ook makkelijk om even in kaart te brengen hoeveel natrium / chloride ik toe voeg en of dit een beetje overeenkomt met de ionenbalans. Misschien kan ik wel magnesium alsnog toevoegen al extraatje.. (of ik de totale hoeveelheid op kan lossen in 1 liter is ook maar de vraag).. als de ionen balans dit toe laat.
Schermafbeelding 2017-08-01 om 15.53.11.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonet op basis van de inzichten van Randy Holmes Fairley en zijn triton test uitslagen (van 2015) weer tot een iets ander inzicht gekomen. De 7,2 ppm calcium op 1kH heb ik veranderd naar een samengesteld 7,2 ppm van calcium/magnesium/strontium. De reden hiervoor is is dat de 7,2 ppm uit niet alleen calcium bestaat. Maar volgens Randy wordt zowel magnesium als strontium eveneens opgesloten in het koraalskelet. Daarna opnieuw bepaald hoeveel ml = 1ppm en dan weet je de rest ook. Verder heb ik de ionenbalans, zover ik dit begrijp, in kaart gebracht. Chloride:Natrium ratio staat erbij, links van de tabel.. even buiten de tabel omdat het meer voor het beeld is verder niet echt iets toevoegt. Dit verandert niks aan de samenstelling.. enkel de dosering is iets lager.

Wat wel iets verandert aan de samenstelling is de toevoeging van magnesium. Met als verhouding nu 5% op het totaal van magnesium en calcium. Ik kies voor 5% omdat ik toch een waterwissel doe en hiermee Mg een boost geef. Maar de afgelopen jaren heb ik er is wel degelijk een verbruik waargenomen. Dus vandaar de minimale hoeveelheid Mg. Eventueel kan dit nog verhoogd worden naar 10% als dit blijft zakken. De 7,2 ppm calcium op 1 kH (20ppm op 2,8kH) komt van balling classic, maar dit bleek dus niet helemaal te kloppen. Is ook de reden dat de kH uit de pas loopt met calcium.. er zou 20ppm verbruikt moeten worden.. maar er wordt daadwerkelijk 19.. 18.. 17? ppm verbruikt.. maar wel 2,8kH. dus er blijft bij elke 2,8kH verbruik een paar ppm calcium achter. Met kalkwater moet je daarom af en toe wat kH bij doseren.

Ik probeer het voor mijzelf makkelijk te maken... en aan de hand van de kH en mn bakvolume uiteindelijk te zien wat ik ongeveer moet doseren.
Schermafbeelding 2017-08-01 om 22.11.21.jpg
 
Zonet op basis van de inzichten van Randy Holmes Fairley en zijn triton test uitslagen (van 2015) weer tot een iets ander inzicht gekomen. De 7,2 ppm calcium op 1kH heb ik veranderd naar een samengesteld 7,2 ppm van calcium/magnesium/strontium. De reden hiervoor is is dat de 7,2 ppm uit niet alleen calcium bestaat. Maar volgens Randy wordt zowel magnesium als strontium eveneens opgesloten in het koraalskelet. Daarna opnieuw bepaald hoeveel ml = 1ppm en dan weet je de rest ook. Verder heb ik de ionenbalans, zover ik dit begrijp, in kaart gebracht. Chloride:Natrium ratio staat erbij, links van de tabel.. even buiten de tabel omdat het meer voor het beeld is verder niet echt iets toevoegt. Dit verandert niks aan de samenstelling.. enkel de dosering is iets lager.

Wat wel iets verandert aan de samenstelling is de toevoeging van magnesium. Met als verhouding nu 5% op het totaal van magnesium en calcium. Ik kies voor 5% omdat ik toch een waterwissel doe en hiermee Mg een boost geef. Maar de afgelopen jaren heb ik er is wel degelijk een verbruik waargenomen. Dus vandaar de minimale hoeveelheid Mg. Eventueel kan dit nog verhoogd worden naar 10% als dit blijft zakken. De 7,2 ppm calcium op 1 kH (20ppm op 2,8kH) komt van balling classic, maar dit bleek dus niet helemaal te kloppen. Is ook de reden dat de kH uit de pas loopt met calcium.. er zou 20ppm verbruikt moeten worden.. maar er wordt daadwerkelijk 19.. 18.. 17? ppm verbruikt.. maar wel 2,8kH. dus er blijft bij elke 2,8kH verbruik een paar ppm calcium achter. Met kalkwater moet je daarom af en toe wat kH bij doseren.

Ik probeer het voor mijzelf makkelijk te maken... en aan de hand van de kH en mn bakvolume uiteindelijk te zien wat ik ongeveer moet doseren.
Bekijk bijlage 480267

Tot nu toe 0 reacties van "kenners", jammer ik dacht dat hobbyisten elkaar hielpen...
KaliumJodide is fout.. moet 0,5 zijn en niet 2,5 gr.
 
Tot nu toe 0 reacties van "kenners", jammer ik dacht dat hobbyisten elkaar hielpen...
KaliumJodide is fout.. moet 0,5 zijn en niet 2,5 gr.
Ik schaar me nog niet onder de "kenners". Zal na mijn vakantie mijzelf hierin iets meer verdiepen. Wellicht dat ik tzt kan meesparren over de mogelijkheden. Voor nu zeg ik, ga zo door. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik schaar me nog niet onder de "kenners". Zal na mijn vakantie mijzelf hierin iets meer verdiepen. Wellicht dat ik tzt kan meesparren over de mogelijkheden. Voor nu zeg ik, ga zo door. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Er zijn er genoeg, ik zal even via andere fora een topic openen, kijken of ik daar meer reacties krijg. ik hoop dat Randy Holmes wat tips voor me heeft / verbeterpuntjes. Helaas is dat wat geld doet met mensen.
 
Bovenaan