Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

Bij deze het resultaat. Volgens mij kloppen de berekeningen. Sterker nog er zit een foutje in de berekeningen van het originele recept. Ik kwam namelijk niet uit met een natriumsulfaat van 18,33% van natriumhydroxide. Ik wacht nog even wat randy holmes ervan zegt. laat maar weten als er vragen / opmerkingen zijn...
592871081396d64e1c462a7ce979372d.jpg


wat in t rood staat moet net omgekeerd staan.. verder spreekt het voor zich denk ik? onderaan t in blauw wat er zoal verloren gaat als er 3 liter water verwijdert wordt uit t aquarium per liter stamoplossing (al het toegevoegde natrium & chloride moet er ook weer uit).

Voorbeeld; magnesium wordt niet verbruikt... maar het daalt wel omdat je zouten toevoegd en water uit je bak moet halen om t te laten dalen.. maar in die 3 liter zit een berg magnesium wat je wel weer moet toevoegen (en ook die hoeveelheid zout moet weer verwijdert worden)... dat voeg je dus van te voren toe ter compensatie voor t water wat je later gaat verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze het resultaat. Volgens mij kloppen de berekeningen. Sterker nog er zit een foutje in de berekeningen van het originele recept. Ik kwam namelijk niet uit met een natriumsulfaat van 18,33% van natriumhydroxide. Ik wacht nog even wat randy holmes ervan zegt. laat maar weten als er vragen / opmerkingen zijn...
592871081396d64e1c462a7ce979372d.jpg


wat in t rood staat moet net omgekeerd staan.. verder spreekt het voor zich denk ik? onderaan t in blauw wat er zoal verloren gaat als er 3 liter water verwijdert wordt uit t aquarium per liter stamoplossing (al het toegevoegde natrium & chloride moet er ook weer uit).

Voorbeeld; magnesium wordt niet verbruikt... maar het daalt wel omdat je zouten toevoegd en water uit je bak moet halen om t te laten dalen.. maar in die 3 liter zit een berg magnesium wat je wel weer moet toevoegen (en ook die hoeveelheid zout moet weer verwijdert worden)... dat voeg je dus van te voren toe ter compensatie voor t water wat je later gaat verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mocht er iemand zich afvragen "hoe kan je dat berekenen dan?"... het makkelijkste is een overzicht te maken met daarin de elementen en de eigenschappen van elk element. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Schermafbeelding 2018-02-24 om 15.27.48.png

Zo kan je ziet hoeveel calcium er bijvoorbeeld in calcium chloride zit.. maar ook hoeveel natrium er in calciumchloride zit. Verder is natriumhydroxide nu een gek goedje.. maar ik kan je wel verstellen dat 40 gram hiervan (gewicht van 1 mol natriumhydroxide) gelijk is aan 1 mol natriumbicarbonaat (dat is 84 gram) en dus gelijk aan 0,5 mol natriumcarbonaat (dat is 53 gram).
Stel je lost dus 40gr natriumhydroxide of 52gr natriumcarbonaat of 84gr natriumbicarbonaat op totdat je 1 liter stamoplossing hebt dan zit je op 2800kH. Verder wordt er een 0,5 mol calcium verbruikt per 1 mol van bicarbonaat(of 1 mol natriumhydroxide of 0,5 mol natriumcarbonaat).. 1 mol calciumchloride is, zoals in de tabel staan 40 gram.. dat is 40.000ppm. Dus 0,5 mol is 20gr (20.000ppm).
Zo kan je dus spelen met de cijfers.. dus als je van beide 1 liter hebt.. dan zit je op 2800 kH & 20.000 ppm... dus 1 milliliter is 2,8kH en 20 ppm Ca.. Wie weet help ik zo iemand die er zelf mee aan de slag wilt, het berekenen hoeft niet ingewikkeld te zijn.
 
Klopt als een bus ,maar je moet je gebruik goed weten met deze concentraat ,mag je geen fout maken met toediening ,je doseering moet goed afgesteld zijn .
Maar goed bezig !
 
Ik weet dat wanneer mijn groot verpakkingen op zijn en ik toe ben aan nieuw, ik bij je in de leer kom. Blijf het ontzettend interessant vinden hoe je alles uitvogelt.
 
Ik weet dat wanneer mijn groot verpakkingen op zijn en ik toe ben aan nieuw, ik bij je in de leer kom. Blijf het ontzettend interessant vinden hoe je alles uitvogelt.

Ja af en toe moet ik ook even kijken hoor, dan weet ik niet meer welke formule wat doet. Bijvoorbeeld voor het uitrekenen van een 1:50 molverhouding strontium:calcium. Dat is bijvoorbeeld dit:
Schermafbeelding 2018-02-24 om 16.33.26.jpg
Vrij vertaald... in 55,49 gr calciumchloride anhydraat zit 20 gr calcium / 40 (1 mol) is dus 0,5 mol calcium. 50% daarvan is 0,5 mol x 0,02 = x mol strontium. 1 mol strontium = 87 gram, dus x mol strontium x 87 gram = x gr strontium. x gr stontium / 32% = 2,6 gram strontiumchloride hexahydraat.

Maargoed, ik maak ook wel eens foutjes.. zo heb ik de cellen gewist waarmee de strontiumchloride eerst werd berekend..
dus deze stond op 0.. en viel me nieteens op. Dus een kleine wijzing:
Schermafbeelding 2018-02-24 om 16.29.39.png
 
Klopt als een bus ,maar je moet je gebruik goed weten met deze concentraat ,mag je geen fout maken met toediening ,je doseering moet goed afgesteld zijn .
Maar goed bezig !

Ja ik merk dat ik daar dus niet nauwkeurig in ben.. als t te laag is voeg ik wat meer seconden toe aan m'n timers.. en meten ben ik al helemaal laks in. Ik hoop dus stiekem dat dit nauwkeurig genoeg is om mn eigen foutjes op te lossen haha. Het idee is dat ik nauwkeurig bepaal wanneer er 3 liter water uit moet.. en nauwkeurig in de gaten hou dat de voorraadvaten even hard dalen.. (ze zijn transparant dus dat is makkelijk vergelijken hehe) en verder is het nu zaak de dosering goed te spreiden omdat t erg geconcentreerd kan... hoe geconcentreerd heb ik nog niet bekeken.
 
Ha! toch nog mooi een fout gevonden! via een discussie met randy kwam ik erachter dat ik bij het berekenen van sulfaat 1 belangrijk dingetje ben vergeten de 'O' van SO4 vergeten mee te nemen.. Ik zit ik mooi fout dus! ay ay ay.. notabene wel goed overgenomen bij mn vorige mix, maar dit is wel slordig van me.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
a8c132551591ccd8bdf3771ec20981ed.jpg
 
Bij deze het verschil tussen de mix mét en zonder natriumhydroxide... de mix met natriumhydroxide is wat zouter en er zal iets meer water per keer verwijdert moeten worden. Voor de geïnteresseerden bij deze de verschillen naast elkaar: Schermafbeelding 2018-02-25 om 16.54.56.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het originele recept ingevoerd van randy holmes en jim welch. maar mijn berekeningen laten zien dat de hoeveelheid magnesium niet klopt. Ik ben benieuwd in hoeverre ik ernaast zit (het enige doel is helderheid te krijgen in het recept en ben gewoon erg benieuwd waar zij de getallen vandaan hebben, als ik de boel 1 op 1 vergelijk).

Mijn bevindingen..
- kH:Ca ratio van het originele recept is 2,8Kh op 18,5Ca..
- in het originele recept wordt een Mg gehalte van 1613 aangehouden (er wordt zoveel Mg toegevoegd dat je uiteindelijk een Mg gehalte van 1613 netto overhoud in de bak als je tig jaar dit recept gebruikt zonder waterwissels)

Op deze pagina heb ik een bericht geplaatst en opheldering hierover gevraagd. Zoals te zien is het Na:CI:S04 gehalte wel gevaarlijk nauwkeurig. Zal me niet verbazen als de hoeveelheid Mg omhoog is gekrikt om de juist Na:CI balans te krijgen. Maargoed, het is even wachten op de reactie van JimWelch en/of Randy Holmes Fairley.

Zie post #240 op het reef2reef forum:

https://www.reef2reef.com/threads/new-diy-two-part-recipes-with-higher-ph-boost.344500/page-12

een stukje printscreen ervan:

Schermafbeelding 2018-02-27 om 22.19.10.jpg
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-02-27 om 21.50.13.jpg
    Schermafbeelding 2018-02-27 om 21.50.13.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 25
Helaas heb ik de natriumhydroxide en natriumsulfaat nog niet binnen. Opzich geen punt, de resultaten moeten verder hetzelfde zijn. het enige verschil is dat ik nu alleen wat magnesiumsulfaat los toevoegen per 2 l stamoplossing. Deze stamoplossing heb ik gemaakt:
Schermafbeelding 2018-03-17 om 14.41.18.png

Met een verhouding van 18,5 op 2,8 kH werkte niet (Ca moest ik extra doseren), dus ga ik nu 19,5 op 2,8 kH proberen. Dit is dicht bij de 20 per 2,8 kH en ik hoop stiekem dat de kH iets daalt ten opzichte van de Ca, dan moet ik wel rond de 19 per 2,8 kH zitten. En zal de volgende mix 'perfect' in verhouding zijn voor mijn bak.....

Verder zijn de streefwaardes:
kH 10
Ca 450
Mg 1350
K 400
Sr 9
B 4,4

In de berekening worden de bovenstaande waardes gecompenseerd bij het verwijderen van water voor de saliniteit.
 
Helaas heb ik de natriumhydroxide en natriumsulfaat nog niet binnen. Opzich geen punt, de resultaten moeten verder hetzelfde zijn. het enige verschil is dat ik nu alleen wat magnesiumsulfaat los toevoegen per 2 l stamoplossing. Deze stamoplossing heb ik gemaakt:
Bekijk bijlage 488001

Met een verhouding van 18,5 op 2,8 kH werkte niet (Ca moest ik extra doseren), dus ga ik nu 19,5 op 2,8 kH proberen. Dit is dicht bij de 20 per 2,8 kH en ik hoop stiekem dat de kH iets daalt ten opzichte van de Ca, dan moet ik wel rond de 19 per 2,8 kH zitten. En zal de volgende mix 'perfect' in verhouding zijn voor mijn bak.....

Verder zijn de streefwaardes:
kH 10
Ca 450
Mg 1350
K 400
Sr 9
B 4,4

In de berekening worden de bovenstaande waardes gecompenseerd bij het verwijderen van water voor de saliniteit.

Overigens moet de kaliumjodide 1/10 zijn; 0,0125 gr per liter & 0,13 gr op 10 L stam.
 
Bij deze een uitleg bij de verhoudingen, voor diegene die het interesseert:

84gr natriumbicarbonaat is 2800 kH (1 mol); 32,09 gr natriumbicarbonaat is dus 1070 kH
106gr natriumcarbonaat is 5600 kH (1 mol); 32,75 gr natriumcarbonaat is dus 1730 kH.
Samen goed voor 1070 + 1730 = 2800 kH. Op deze manier kan je zelf kiezen wat je wilt gebruiken of eventueel combineren. 0.5 mol natriumcarbonaat is 2800 kH als ik 53 gram hiervan gebruik zonder bicarbonaat heb ik hetzelfde, 1 mol natriumbicarbonaat is ook 2800 kH dat is dan 84 gram. Hiervoor heb ik de verhouding 65 gr bicarbonaat en 12gr carbonaat gebruikt.. kan ook; 65 gr bicarbonaat is 2166 kH en 12 gr carbonaat is 634 kH, samen dus ook goed voor 2800 kH. Verder geeft balling aan dat er 0,0125gr kaliumjodide per 2800 kH verbruikt wordt. Dat heb ik zo overgenomen. Balling maakt echter eerst een stamoplossing van de kaliumjodide en voegt daar vervolgens weer x milliliter toe aan de kH stamoplossing. Het komt op hetzelfde neer. De hoeveelheid boor kom ik later op terug.

Vervolgens kijken we naar de Ca. Ik denk ongeveer 19,5 ppm Ca te verbruiken per 2,8 kH. Dat is dus 0,0195 gr Ca per 2,8 kH. Mn kH oplossing is x 1000 dus dat doen we ook voor de Ca. 0,0195 gr x 1000 = 19,5gr Ca (= 19500 ppm) nodig per 2800 kH. Verder weet ik dat ik calciumchloride anhydraat gebruiken. Daar zit 36,112% calcium in. Dus; 19,5 gr calcium / 0,36112 = 54 gram calciumchloride anhydraat. Verder verbruikt magnesium ook nog een deel kH, en dat kunnen we berekenen aangezien normaal gesproken het verloop tussen Ca en kH officieel 20 Ca per 2,8 kH is. 19,5 / 20 x 2,8 = 2,72 kH verbruikt door Ca. Dan houden we nog 0,07 kH over. 12,1512 Mg verbruikt 2,8 kH dus; 0,07 / 2,8 * 12,15 = 0,33 gr magnesium. Hiervoor wil ik magnesiumchloride hexahydraat gebruiken en daar zit 11,955% magnesium in. Dus; 0,33 / 0,11955 = 2,7 gr magnesiumchloride hexahydraat.

Verder is er nog een verloop tussen Ca en Sr. Volgens balling is het verloop 50:1. Dit is in molmassa, dus 50 mol Ca op 1 mol Sr. 1/50 is 2 procent. Dus is het de vraag hoeveel mol calcium hebben we nu? 1 mol calcium weegt 40gr. We weten dat er 19,5 gram calcium in de 54gr calciumchloride anhydraat zit dus dat is 19,5 / 40 = 0,49 mol calcium. Hiervan is het strontium verloop 2% dus dat is 0,02 * 0,49 = 0,0098 strontium (1%). Hoeveel gram is dat dan? 1 mol weegt 87,62 gram dus 0,0098 * 87,62 = 0,86 gram strontium. Vervolgens weten we dat strontiumchloride hexahydraat voor 32,85% bestaat uit strontium, dus we hebben nodig; 0,86 / 0,3285 = 2,6 gram strontium chloride hexahydraat. Wat er daadwerkelijk verbruikt wordt aan kalium is de vraag, sowieso zal het zeer weinig zijn. Maargoed, zeewater bestaat voor een groot deel uit kalium. Bij elke liter die je verwijdert uit je aquarium haal je bijna een halve gram kalium uit je bak.

Daarmee kom ik op het laatste punt; voor boor en kalium wordt er enkel toegevoegd wat wordt verwijderd met x hoeveelheid water. Hoeveel water je moet verwijderen hangt af van wat je in totaal gaat toevoegen aan zouten. Maargoed, des de meer water je verwijdert, des de meer zouten je moet toevoegen om te compenseren wat je verwijdert. Maar; je verwijdert altijd meer zout dan dat je toevoegd. Of je nou Triton, DSR, Balling, gebruikt. het zal ongeveer 2,2 liter zijn per 2800 kH (dus per liter voor deze concentratie). Of je hiervoor natriumbicarbonaat (84gr), natriumcarbonaat(53gr), natriumhydroxide (40gr) of een mix gebruikt doet er niet toe. Enkel bij het gebruik van natriumsulfaat i.p.v. magnesiumsulfaat zal het iets meer zijn; circa 2,5 liter.

Vervolgens kan je berekenen hoeveel mg/ca/sr/k/b/kh er in een 2,2 liter zeewater zit en op dezelfde toevoegen aan de mix. Bijvoorbeeld. Er zit 2,7gr sulfaat in zeewater, als ik dit met magnesiumsulfaat wil oplossen dan heb ik 2,2 * 2,7 = 5,9 gr sulfaat nodig, dat zit in 15,17gr magnesium sulfaat heptahydraat. Echter zit daar ook 15,17 * 0,098 = 1,48gr magnesium in.
Als we 1,35 gr per 2,2 = 2,96 gr magnesium nodig hebben – 1,48 via het sulfaat dan hebben we nog 1,48 gr magnesium nodig. En dat wordt aangevuld via magnesiumchloride hexahydraat, dus hebben we nodig; 1,48 / 0,11955 = 12,22 gr magnesium chloride hexahydraat. De hoeveelheid die je verbruikt + de hoeveelheid die je compenseert is wat je in totaal doseert. Voor magnesium wordt dat voor mij: 2,7 + 12,2 = 14,9 gr magnesiumchloride hexahydraat.

Het magnesiumsulfaat kunnen we nergens kwijt en moet je normaal gesproken via een 3e deel toevoegen. Maar je kan natuurlijk ook c.a. 15 gr bij je bijvulwater knallen.. lekker makkelijk. Of 30 gr na het verwijderen van 4,4 liter.. (om de 2l stam).
 
Oke Timm duidelijk ,maar voor de meeste abacadarbra net even mn water gemeten
Kh 9
Ph 8.2
Ca 490
Mg 1240 deze omhoog gezet naar 1450
Fosfaat 0.5
Rest erg stabiel de scrubber slaat nu aan begint aardig te kleuren algen moeten nog komen .
En alleen met bijvulwater kalkwasser.
Eigenlijk erg gemakkelijk zo
Vul wel aan met het abc tje en wat baceriien en carbon om de scrubber een zetje te geven .
 
Oke Timm duidelijk ,maar voor de meeste abacadarbra net even mn water gemeten
Kh 9
Ph 8.2
Ca 490
Mg 1240 deze omhoog gezet naar 1450
Fosfaat 0.5
Rest erg stabiel de scrubber slaat nu aan begint aardig te kleuren algen moeten nog komen .
En alleen met bijvulwater kalkwasser.
Eigenlijk erg gemakkelijk zo
Vul wel aan met het abc tje en wat baceriien en carbon om de scrubber een zetje te geven .

Ben daar ook bang voor johan, maargoed, veel makkelijker kan ik het niet maken. Als je Ca oploopt dan doseer je te veel kalkwater, zolang je Ca stabiel blijft is het goed. de kH die zal gaan zakken (durf er gif op in te nemen) kan je los aanvullen met natriumbicarbonaat. Ik heb hier 5 kilo liggen. Als je een stamoplossing nodig hebt geef een gil haha! Koolstof helpt je scrubber verder niet, bacterien concureren met alg om nitraat en fosfaat (zover ik dit heb ervaren dan). Stofvoer erin knallen helpt je scrubber wel dat vervuilt je water goed en wat spiering erin is ook een goeie vervuiler heb ik gemerkt haha. Als die lekker gaat lopen flikker je er het liefst de hele dag voer in om de alg te zien groeien hahaha en maak je je totaal niet meer druk om no3/po4.. genoeg spulletjes voor heel wat jaartjes.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
66c8245168ceb282b01f908eae4c146c.jpg
8ca4b0a49d43c0ec9fb8c12f9e25c509.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scrubber doet t weer goed, had duidelijk meer stroming nodig. Desondanks waardes laag.

No3 1.0
po4 0.03
kH 11.2
Ca 425? (test bijna op)
Mg 1450

Als ik zo naar t glas kijk is de no3:po4 ratio in balans ondanks dat ik wat anders meet.
1 week niet schoonmaken geeft een prima indicatie.
6ab059c9acea18db136b70c70207d155.jpg
890cfa76b61160e5b5ff86845bd36770.jpg
485fda4f1dabbc703a583d2697420e3c.jpg


belicht 13 h
stroming 3000 lph

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Vandaag nieuwe salifert tests besteld.

Kh / Ca / Sr / K / B / I

Ik ga beginnen met het in de gaten houden van deze waardes. De hamvraag is in hoeverre m'n mix aansluit op het in stand houden van deze waardes. Ik verwacht dat de schommelingen nihil zijn. Stiekem ben ik ook wel erg benieuwd hoe het is gesteld met strontium, kalium, boor en jodide. Deze waardes heb ik nog nooit gemeten. De aankomende maanden hoop ik hier duidelijk over te krijgen. Verder nog mangaanchelaat EDTA en natriummolybdaat besteld. Volgens mij heb ik dan de meeste chemicalien in huis

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net even berekend wat ik aan natriummolybdaat dihydraat nodig heb.... volgens balling maximaal 0,0002gr per liter stam.
Als ik 10l stam nodig heb is het nog niet te wegen... dus we maken een stam van 0,2gr.. vervolgens haal ik hier 1 ml uit.. dat is dan 1/1000*0,2 = 0,0002 gram natrium molybdaat dihydraat. Mocht iemand wat willen hebben.. t potje was 8 euro.. en daar zit 100gr in... van die 8 euro kan ik 500.000 liter stamoplossing voorzien van molybdaat... ja zonde, en daarom wil ik t graag delen voor de geinteresseerden. Kan ook een flesje van Triton kopen a 16 euro.. maja voor de helft van de prijs krijg ik wel 500.000x zoveel denk ik dan maar.
 
Heb deze week ook alle berekeningen van spoorelementen in Excel gestoken.
Nu kom ik een heel ander waarde uit dan U Timm!?

Heb wel Ammonium heptamolybdate tertahydrate H32Mo7N6O28 gebruikt om te berekenen, volgens oplossing F van Reefsecrets klopt het plaatje 690mg
Als ik de gegevens van natriummolybdaat dihydraat bekijk kan dat niet zoveel gaan schelen?
 
Heb deze week ook alle berekeningen van spoorelementen in Excel gestoken.
Nu kom ik een heel ander waarde uit dan U Timm!?

Heb wel Ammonium heptamolybdate tertahydrate H32Mo7N6O28 gebruikt om te berekenen, volgens oplossing F van Reefsecrets klopt het plaatje 690mg
Als ik de gegevens van natriummolybdaat dihydraat bekijk kan dat niet zoveel gaan schelen?

Nou ik wil het als onderdeel van m'n eigen 2-part toevoegen, daardoor is de verhouding net even wat anders. Ik voeg 0,0125 gr kaliumjodide per 1 mol / 1000 meq/l / 2800 kH toe. Balling geeft aan 'de druppels' toe te voegen aan de wekelijkse dosis. Balling gaat dus niet uit van een bepaald verband. Stel ik speel of safe en ga voor de 2.5 kH verloop per dag.. voor mijn 400l bak komt dat neer op 6ml van oplossing E. in die 6 ml zit: 6/1000 * 5 = 0,03gr kaliumjodide (des de meer je doseert des de minder Mo je in verhouding toevoegt.. )
in 1l F. zit 0,375 gr molybdeen. 1 ml is dus 0,000375gr molybdeen = 21 druppels.. 14/21 druppels is 66,66% dus 0,00025 gr molybdeen per 0,03gr kaliumjodide.. dat komt dat neer op 0,00025/0,03 = 0,0083.. 0,0083 * 0,0125 = 0,0001 gr molybdaat.

In natrium molybdaat dihydraat zit 44,644% molybdaat. 0,0001 / 0,44644 = 0,00023 gr natrium molybdaat dihydraat. Maargoed de 0,0002 is dus redelijk conservatief. M'n verbruik zit dik onder de 2.5 kH p.d.. dus de 0,0002 is nog aan de lage kant. Zeg maar 'Je', ik heb de 30 nog niet aangetikt haha. Maar erg leuk dat je reageert! Daar doe ik t voor!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer wat nieuws.. mangaanchelaat is binnen. dat is dan 6% mangaan... van wat? 1 liter is 1.34 kg.. dus er zit 6gr mangaan in of 8.04gr mangaan... dat is dan 6000 of 8040 ppm. Stel ik voeg één druppel toe op mijn 400l bak en 't is 8040 ppm..... dan is dit volgens mij veel te veel..

1 druppel is 1/21/1000 x 8040 = 0.38 ppm.
Dus op 400l 0.38 / 400 = 0.95 ppb. En dan is de aanbevolen hoeveelheid 0.2 ppb? Weer t zo 1 2 3 niet meer maar dan is 1 druppel.. 5x teveel hehe.. of als de aanbevolen hoeveelheid toch 2 ppb is dan kan ik 2 druppels doseren.
bf47db347ef08817c5a813c92f45a97c.jpg


(Edit: 1 druppel is 5x teveel, nsw = 0.17 ppb...

klein rekensommetje.. 1 liter is nog geen €10.. even gecontreerd zeewatermerk zou dan €5460 kosten.. hebben we weer €5450 bespaard.. en scheelt heel wat plastic flesjes, echte Hollander)
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan