Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

Tim, top dat je doorzet. Het blijft een interessant onderwerp. De beginners kunnen hier echt veel nuttige info vinden gebundeld in 1 topic. Zelfs mensen die al meer ervaring hebben kunnen er hun voordeel mee doen. En inderdaad op de negativo's niet reageren. Zonde van je energie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Dat heb ik ook deels zelf in de hand gewerkt. Maargoed, ik ga gewoon de boel bijhouden. Uiteindelijk is het doel de stamoplossingen zo samen te stellen dat er geen correcties meer uitgevoerd hoeven worden. Dat zal wat tijd kosten maargoed, volgens mij is er verder geen data beschikbaar wat wieren/algen aan % gewicht uit het water opnemen (Triton benaderen heb ik al geprobeerd). Verder is er nog geen methode waarbij je geen correcties hoeft uit te voeren, met stamoplossingen specifiek voor je eigen bak wordt dit minimaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Tim kan je mij vertellen waarom je magnesium sulfaat wil gebruiken tov magnesiumchloride?
Ik begrijp dat je saliniteit dan niet oploopt maar wat zijn verder de eigenschappen van sulfaat en door wat word dit Gebruikt?
 
Sulfaat wordt in kleine maten gebruikt als ik mij niet vergis.
Maar het belangrijkste is zodat na en ci in evenwicht blijven.
Correct me if im wrong.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ik heb ook een wierenfilter van 110 liter met chaeto en 2 soorten caulerpa. Met triton moest ik toch veel corrigeren, calcium en magnesium bleven oplopen.
Ik gebruik nu alleen kh oplossing en calcium oplossing en 5ml core7 per dag. Heb 950 liter volume water. En doe 60 liter water wissel elke 3 weken. Mijn bak gaat super sinds ik het zo doe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Sulfaat wordt in kleine maten gebruikt als ik mij niet vergis.
Maar het belangrijkste is zodat na en ci in evenwicht blijven.
Correct me if im wrong.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Ik vul enkel het aandeel sulfaat aan wat wordt verwijdert per saliniteit correctie. Verder wordt het net als natrium en chloride niet verbruikt. Verder zit daar een deel magnesium in, de rest zit bij de calciumchloride mix.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Vandaag even magnesiumsulfaat toegevoegd. Dit is het alternatief voor het natriumchloride-vrij zout (epsom zout). Ik begon met 10l stam. ik zit nu iets onder de 8. In principe zou ik dus 4.2l eruit moeten halen maar ditmaal sla het over en voeg ik de 30.4 gr MgSO4 los toe.
bdf4f05fb5602ded3d88af6dcc9f8728.jpg
f333d1f4ec53af7b946d95e92f92e0c8.jpg
173099b70bcf1304f679b1be5901ad29.jpg


Verder de mangaanstamoplossing gemaakt. Gebaseerd op die van marcpardon. 2:1 citraat:stof zag ik bij randy voorbij komen en leek me aardig overeen te komen. Verder heb ik zoveel toevoegd dat ik dagelijk 1ml kan doseren voor de 1 ppb. Lijkt mij niet dat citraat mangaan voldoende bindt.. anders zou vloeibare fosfaatverwijderaar.. (ijzer met mono natriumcitraat) ook niet werken om po4 te binden met ijzer. Maargoed, ik hoop dat er met de tijd iemand is met een chemische achtergrond die dit wil delen.

Het recept van Marc alleen dan net een andere hoeveelheid specifiek voor mijn bak:


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
04a39f0291bda3756632c943458fb077.jpg
a74bd4b764e3cfbef0ca533fa249b17f.jpg
e850234bfc3811554726ae59d69dbe5e.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op verzoek bij deze een overzichtje van de elementen.
Schermafbeelding 2018-02-02 om 21.38.05.png

De mangaanoplossing zit in een semi-transparante fles. Ik merk dat deze na een paar dagen een beetje gelig verkleurde. Of dit goed is of dat het cheleren niet goed is gelukt durf ik niet te zeggen, ik blijf het verder gewoon doseren.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-02-02 om 21.31.07.png
    Schermafbeelding 2018-02-02 om 21.31.07.png
    27,9 KB · Weergaven: 35
Ik vind het knap dat je zo bezig bent ,ben je niet bang dat je een overdoses kan krijgen met een backfire ?
Soms zie je door het bos de bomen niet ,ik zelf doe kh -mag - calcium .
En dagelijks een paar druppels jodium het schijnt da t dat snel vervliegt . Verder de water wissel in principe om de 4 wk 20 procent .
En het abc tje elke week .
Nu met jouw wieren lamp en cheaoto wel de bioreactor verwijderd .
 
Ik vind het knap dat je zo bezig bent ,ben je niet bang dat je een overdoses kan krijgen met een backfire ?
Soms zie je door het bos de bomen niet ,ik zelf doe kh -mag - calcium .
En dagelijks een paar druppels jodium het schijnt da t dat snel vervliegt . Verder de water wissel in principe om de 4 wk 20 procent .
En het abc tje elke week .
Nu met jouw wieren lamp en cheaoto wel de bioreactor verwijderd .

Nee, dat is uitgesloten Het is allemaal naar ratio gemixt. Wel heb ik diverse foutjes gemaakt.. en ontdekt gelukkig (mangaan/boor/jodide waren niet helemaal goed berekend en had met het mixen strontium verwisselt met magnesium). Daar had het wel goed fout kunnen gaan ja... maar ik vertrouw erop en ga geen triton test doen. Wel ga ik nog een Sr/K/I/B test kopen met de tijd uit nieuwsgierigheid en om hopelijk een idee te krijgen wat de scrubber extra eruit trekt. Maar verder maak ik me niet druk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Vandaag de waarder gemeten;
kH 9.5
Ca 420
Mg 1480

Mg klopt; ik heb een flesje van seachem leeggekiept wat ik nog had liggen (moest toch op) Verder blijft Ca achter, ondanks het verhogen van de doseerhoeveelheid. Het is mij duidelijk dat de 18.5Ca op 2.8 kH niet van toepassing is op mijn bak, blijkbaar is de verhouding hier meer richting de 20Ca op 2,8kH en is het Mg verbruik nihil. Dit komt wel overeens met de theorie, maar had niet verwacht dat dit zo duidelijk merkbaar zo zijn. Ik heb nog 6l stamoplossing over en daarom besloten een correctie op de Ca vloeistof toe te passen waardoor de doseerverhouding verschuift naar 20Ca op 2.8 kH. C.a. 25gr calciumchloride anhydraat toegevoegd. Echter zit ik nu met een overschot van 45gr magnesium chloride wat nu "teveel" in de doseeroplossing zit. Maargoed, het zij zo, ik maak dit op en ben wel benieuwd of daarna het Mg verbruik 0 is.

Verder is er weer 2 liter stam verbruikt en de saliniteit was ditmaal gestegen naar 36. Dus 4.38l water verwijdert om daarmee de saliniteit te corrigeren. Deze daalde naar 35. Verder weer wat magnesiumsulfaat toegevoegd bij het bijvulwater en nu is het weer even afwachten wat de Ca doet. De doseerhoeveelheid van Ca verander ik niet (er wordt meer Ca dan kH vloeistof toegevoegd), eerst wil ik Ca weer langzaam terug naar de 440 a 450 hebben.

589b690b3269804fca53799c62255bde.jpg
97d6eeea6d069bd3471aee5876f3e7ae.jpg
92acef24a593e9384d8cd6b10e1b44c8.jpg
55322191d84040ca9293f5aee05b9c4c.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Mg was toch prima ?
Hoe hoog wil je deze dan ,rond de 1450 is prima
 
Mg was toch prima ?
Hoe hoog wil je deze dan ,rond de 1450 is prima
Klopt haha maar t punt is dat deze niet echt zal zakken als de verhouding inderdaad 20Ca op 2,8kH is.. dus die 1480 gaat nog wat stijgen (zit mg in de ca mix wat ik er niet uit kan halen). Rond 1450 is inderdaad hoog zat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Oke vandaar zat al te denken ......:cool:
 
Holy crap!! Randy heeft wat nieuws waar "we" (de mix-het-zelvers onder ons) weer mee kunnen spelen. Bij deze het linkje naar het topic.

https://www.reef2reef.com/index.php?threads/357080/

Hiermee kan je een behoorlijk geconcentreerde kH oplossing maken. Ik heb verder nog niks gelezen erover maar ik denk ik zet het hier gelijk neer. Heel gaaf, kan ik binnenkort weer opnieuw gaan rekenen. Of hoeverre dit overeenkomt met de geconcentreerde Triton oplossing is de vraag, maar het zou me niks verbazen.

Het goedje is natriumhydroxide... oef... daar waar natronloog (gootsteenontstopper) van wordt gemaakt.. dat is echt link spul. Maargoed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is gewoon caustic soda. timm brandt je handen niet ,een beetje teveel en teveel problemen ,
Alles overboord en kalkwasser je eigen tip ,en de beste voor de gewone man kost een drol ,geen hoofdpijn meer en zorgeloos draaien .een beetje abc tje erbij en een top bakkie .:cool:
 
Het is gewoon caustic soda. timm brandt je handen niet ,een beetje teveel en teveel problemen ,
Alles overboord en kalkwasser je eigen tip ,en de beste voor de gewone man kost een drol ,geen hoofdpijn meer en zorgeloos draaien .een beetje abc tje erbij en een top bakkie .:cool:
Yeah daar doen we t voor; maar ik denk wel dat een geconcentreerde kH oplossing t leven makkelijker maakt. Mn 16l jerrycan is nu voor 1/3 er doorheen.. het liefst vervang ik dit zo min mogelijk en dat kan dus nu. Maargoed, eerst even inlezen en herberekenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Dan moet je wel heel veel vertrouwen in je doseer pomp hebben. 1x een foutje en je hele bak is om zeep.
Denk dat voor mij veiligheid in dit iets belangrijker is dan gemak.
 
Dan moet je wel heel veel vertrouwen in je doseer pomp hebben. 1x een foutje en je hele bak is om zeep.
Denk dat voor mij veiligheid in dit iets belangrijker is dan gemak.
Dat is het geval met elke stof die je in de bak doseert.. alleen klinkt natriumhydroxide wat gevaarlijker. Verder is dat precies de reden dat ik na slechte ervaringen met jebao/grotech weer terug ben gegaan naar kalkwater en 2x IKS heb gekocht voordat ik elementen los ging doseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ja hier geef ik je deels gelijk in. Ik heb bijv een probleem gehad waarbij 1 van de doseerslangen is leeggelopen. Nu was dit calcium maar als dit deze natriumhydroxyde oplossing was geweest was alles kapot geweest.

Er zit idd een groot verschil in de doseerpompen daar ben ik nu dus zelf ook achter en zal dit dus ook geen 2e keer meer kopen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Ok nu de berekening klopt weet ik wat ik moet doseren. 1 mol natriumhydroxide is 2800 kH (in 1 liter). Ik ga rond de 700gr calciumchloride in een liter oplossen.. er komt nog het e.e.a bij dus zal niet de maximale 740 op een liter gebruiken. Verder pas ik hier de kH oplossing ook aan.. zal ongeveer 60 gram worden. En daarmee, 1.5x sterker zijn (zoals randy al ergens suggereerde). De dosering zal ik wel spreiden over de dag ipv in 1x doseren.

Voor 2800 kH is dus dit allemaal hetzelfde.. enkel de pH boost en oplosbaarheid wordt steeds iets groter.
84 gr natriumbicarbonaat
53 gr natriumcarbonaat
40 gr natriumhydroxide

Omdat ik sneller door mn voorraad heen ga dan gedacht heb ik toch oren naar een wat meer geconcentreerde oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan