Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kH / Ca / Mg / Sr / I / K enz overzicht

Er zijn er genoeg, ik zal even via andere fora een topic openen, kijken of ik daar meer reacties krijg. ik hoop dat Randy Holmes wat tips voor me heeft / verbeterpuntjes. Helaas is dat wat geld doet met mensen.

Wat betreft de verbeterpuntjes.. dat zijn er een hoop. Het gaat even duren maar ik heb wat meer informatie waar ik mee uit de voeten kan en het overzicht kloppend kan maken, wordt vervolgd! (gaat even duren)

Verder nog wat extra informatie ontvangen over ijzerchelaat:
Schermafbeelding 2017-08-03 om 19.38.43.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot nu toe 0 reacties van "kenners", jammer ik dacht dat hobbyisten elkaar hielpen...

Schaar mezelf niet onder de kenners Tim maar wil met alle liefde reageren.
Ik kom hier zo af en toe voorbij maar, waarschijnlijk omdat ik niet geheel thuis ben in deze materie, raak ik het spoor wat bijster... ;)

Kun je eens in het kort zeggen wat je nu uiteindelijk van plan bent? Wil je een aantal gecombineerde "basis-oplossingen" maken?
Geloof me, ook ik probeer zo goedkoop mogelijk klaar te zijn, daarom ben ik ook absoluut van de zelfbouw en het zoeken naar meer betaalbare alternatieven.
Deze hobby is wat mij betreft al duur genoeg...

Wat ik doe, ik voeg gewoon dat toe waarvan ik denk dat er een tekort is.
Ik maak stamoplossingen met stoffen die ik hier in grootverpakking heb gekocht. Ik ben er vrij zeker van dat dit exact hetzelfde is zoals je het van een merk kunt kopen.
Heb dit natuurlijk ook "op mijn manier" uitgeprobeerd en tekorten toegevoegd naar aanleiding van de uitkomsten van een bekende calculator. Deze keer met mijn eigen groter ingekochte stoffen en daaruit blijkt dat de correctie perfect in de pas liep.

Verder doe ik weinig aan berekeningen, nogmaals, omdat ik hier niet in thuis ben. Ik doe regelmatig een meting met m'n iDip, die overigens nu zeer goed lijkt te werken, en pas gewoon, desgewenst, m'n dosering aan.
Het maakt daarom voor mij niet uit of een stamoplossing verzadigd is of whatever, voeg ik gewoon wat meer toe...;)
Natuurlijk begrijp ik dat dit voor commerciële toepassing niet bruikbaar is.

Zo heb ik ook een mix gemaakt van Natriumbicarbonaat en Natriumcarbonaat en ben net zo lang aan het klooien geweest totdat het voor mij werkte.
Daarbij vaak KH en PH gemeten en de dosering en onderlinge verhouding steeds aangepast totdat ik het resultaat kon meten zoals ik dat wil hebben.
Ik kijk gewoon wat eruit komt en pas daar de input op aan, om maar even zo te zeggen...:biggrin:

De besparing door zo in te kopen loont zich werkelijk. De componenten waar ik onzeker over ben of (nog) niet mee wil rommelen, die koop ik gewoon van een hier alom bekend merk, werkt goed voor mij.
Maar, aan de hand hoe zich e.e.a. hier ontwikkelt, kijk ik in de toekomt wel of daar ook nog wat te besparen valt.
 
Laatst bewerkt:
Arne. Kan jij iets vertellen over de verhouding carbonaat en bicarbonaat? Voeg jij nog iets toe aan deze stamoplossong?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Schaar mezelf niet onder de kenners Tim maar wil met alle liefde reageren.
Ik kom hier zo af en toe voorbij maar, waarschijnlijk omdat ik niet geheel thuis ben in deze materie, raak ik het spoor wat bijster... ;)

Kun je eens in het kort zeggen wat je nu uiteindelijk van plan bent? Wil je een aantal gecombineerde "basis-oplossingen" maken?
Geloof me, ook ik probeer zo goedkoop mogelijk klaar te zijn, daarom ben ik ook absoluut van de zelfbouw en het zoeken naar meer betaalbare alternatieven.
Deze hobby is wat mij betreft al duur genoeg...

Wat ik doe, ik voeg gewoon dat toe waarvan ik denk dat er een tekort is.
Ik maak stamoplossingen met stoffen die ik hier in grootverpakking heb gekocht. Ik ben er vrij zeker van dat dit exact hetzelfde is zoals je het van een merk kunt kopen.
Heb dit natuurlijk ook "op mijn manier" uitgeprobeerd en tekorten toegevoegd naar aanleiding van de uitkomsten van een bekende calculator. Deze keer met mijn eigen groter ingekochte stoffen en daaruit blijkt dat de correctie perfect in de pas liep.

Verder doe ik weinig aan berekeningen, nogmaals, omdat ik hier niet in thuis ben. Ik doe regelmatig een meting met m'n iDip, die overigens nu zeer goed lijkt te werken, en pas gewoon, desgewenst, m'n dosering aan.
Het maakt daarom voor mij niet uit of een stamoplossing verzadigd is of whatever, voeg ik gewoon wat meer toe...;)
Natuurlijk begrijp ik dat dit voor commerciële toepassing niet bruikbaar is.

Zo heb ik ook een mix gemaakt van Natriumbicarbonaat en Natriumcarbonaat en ben net zo lang aan het klooien geweest totdat het voor mij werkte.
Daarbij vaak KH en PH gemeten en de dosering en onderlinge verhouding steeds aangepast totdat ik het resultaat kon meten zoals ik dat wil hebben.
Ik kijk gewoon wat eruit komt en pas daar de input op aan, om maar even zo te zeggen...:biggrin:

De besparing door zo in te kopen loont zich werkelijk. De componenten waar ik onzeker over ben of (nog) niet mee wil rommelen, die koop ik gewoon van een hier alom bekend merk, werkt goed voor mij.
Maar, aan de hand hoe zich e.e.a. hier ontwikkelt, kijk ik in de toekomt wel of daar ook nog wat te besparen valt.

Hoi Arne,

Ik ben ermee bezig. Wat ik wil maken is 1 overzicht waarmee je zelf kan "rommelen" om het aan te passen naar het verbruik in jou bak. Zoals tussen de 5% en 10% mol mg t.o.v. ca.. hoeveel de saliniteit oploopt en water je dan zou moeten verwijderen.. en hoeveel magnesium sulfaat er dan verdwijnt en je weet aan kan vullen. Het verhaal van 1 kH is ongeveer 6,2 Ca en 0,45 mg..of toch 1kH is 7,2 Ca als er bijna geen mg verbruik is. bijvoorbeeld 1:50 strontium:ca verhouding.. e.d. vind ik gaaf om uit te zoeken. Voorbeeld waar ik mee aan het kloten ben.. je kan namelijk zelf de stamoplossingen bepalen.. zolang je maar rekening houd met de oplosbaarheid van de grondstoffen. Ik probeer het voor mijzelf vooral simpel te houden en makkelijk om aan te passen.. ik wil gewoon de kH meten en aan de hand daarvan weten wat ik ongeveer moet doseren.. kwestie van het recept aanpassen naar mn bak in de loop der tijd.. meten -> aanpassen.. meten -> aanpassen.. ik hou van gemak en wil gewoon het naadje van de kous weten. Ik heb namelijk geen zin in dat mn testje onnauwkeurig is en ik dikke fouten maken met los doseren.. sowieso een hekel aan meten.. vandaar deze aanpak. Zal absoluut niet super nauwkeurig zijn.. maar ik wil aardig in de buurt komen.
Schermafbeelding 2017-08-04 om 11.48.56.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb even een ingeving. Ik ga de verhoudingen, zover bekend, omzetten in percentages voor mg/l (en dus gr/l) rekening houdend met de 7,2 (ca/mg) op 1kH regel vuistregel. Mg verbruikt bepaald Ca verbruikt. kH is stabiel en bepaald Ca verbruik. Ik ga het zo maken dat je voor je eigen bak zo veel mogelijk met percentages werk.... bijvoorbeeld.. ik heb 100 mg/l calcium verbruikt en 2 mg/l magnesium.... dat is dan 2%.. 2% vul je in de tabel en daar komt dan de verhouding voor de stamoplossing uit.

Dus bij de tabellen krijg je naast mg/l percentages die je invult.. bijvoorbeeld 2% voor strontium (bekende 1:50 mol volgens Balling & Anthony28), 5 tot 10% voor magnesium (waarbij automatisch een percentage voor calcium uit komt.. samen 7,2... volgens Jimmy54) percentage kalium t.o.v. calcium (3,6% volgens Randy). en verder is dit ook goed te doen om zo zelf een verhouding calciumbicarbonaat & calciumcarbonaat samen te stellen (85% & 15%.. of 100% bicarbonaat). zolang de combinatie maar op 2800 kH uit komt zodat 1kh op 7,2 ca/mg combi zoveel mogelijk gelijk blijft. En verder de jodide verhouding van 0,5 gr op 84 gr uit mn hoofd ook volgens Jimmy54.. verder is het volgens mij rond de 840ml water (incl alles uit de beker van afschuimer) verwijderen op 1l van deze oplossing (4,2l per 5l balling classic sessie..volgens mij ook 84gr kH per liter). Maargoed.. wordt het één toch minder of meer verbruikt t.o.v. het ander, en kan dit reproduceren.. dan pas je het percentage aan.

Maargoed.. misschien klinkt t nog warrig maar dit is echt super simpel om zo zelf de 2 stamoplossingen samen te stellen... en te finetunen voor je eigen bak. (zeker omdat Mg nogal verschilt) Verder ga ik voor de dosis van 1l per element een kolom ernaast maken met wat 1ml per liter aquariumwater toevoege... dan is dat wat helderder.. daarnaast een kolom met aquarium inhoud en daarnaast een kolom met de totale dosis (inhoud bak X wat 1ml per liter toevoegd).

en nog even het magnesium sulfaat kijken i.v.m water verwijderen.. en ijzer/mangaan bekijken maar dat komt later..

:cool:

....en ...laat mij er niet achter komen dat een boefje er met dit idee vandoor gaat :p :p :p !

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vwb ionenenbalans......ons zeeaquarium 2014 januari nr 19.

stuur mij anders een pb met jouw gsm nr dan stuur ik via whatsapp screenshots van dat artikel

vwb Ca verbruik versus KH...in dat artikel staat 6,4 mg Ca en 0.38 gram Mg.
 
Laatst bewerkt:
vwb ionenenbalans......ons zeeaquarium 2014 januari nr 19.

stuur mij anders een pb met jouw gsm nr dan stuur ik via whatsapp screenshots van dat artikel

vwb Ca verbruik versus KH...in dat artikel staat 6,4 mg Ca en 0.38 gram Mg.
Dat voor de suggestie. Als het goed is heb ik een pb gestuurd :eek: . Over een kleine 2 weken ga ik ermee verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Daar ben ik weer. Volgens mij is mn schema zo redelijk af.. ik heb ervoor gekozen kalium, strontium en magnesium als percentage te nemen. Iets ingewikkelder is dat magnesium verbruik direct invloed heeft op het calciumverbruik en daarmee dus de berekeningen zelf. Het is geen vast gegeven dat x hoeveelheid calcium wordt verbruikt met x hoeveelheid kH. Citraat van Jimmy54:

"Een voorzichtige schatting van het magnesiumverbruik t.o.v. het calcium is ongeveer 10%, en dat is 0,05 x 24,305 = 1,2 mg/l magnesium op 20 mg/l calcium (0,05 mmol magnesium is 10% van 0,5 mmol calcium.) Het magnesium heeft daar 2 x zoveel of 0,1 mmol/l HCO3 bij nodig en dat staat gelijk aan 0,1 x 2,8 = 0,28 KH. Strikt genomen zal in dit geval bij een verbruik van 20 mg/l Ca2+, de KH dalen met ± 3,1 en niet met 2,8. Een daling van de KH met 2,8 zal dus in plaats van een verbruik van 20 mg/l calcium in werkelijkheid uitkomen op 18 mg/l (0,45 mmol) met 1,1 mg/l of 0,045 mmol magnesium."

Dit heb ik nog niet meegenomen in de automatische formules. Ik kan wel magnesium van 10 naar 5% zetten en vervolgens calcium aanpassen totdat het geheel op de wenselijke 20ppm op 2,8KH uit komt (hierbij weegt magnesium al 2x zo zwaar zoals uitgelegd door Jimmy.. stukje wat begint met "magnesium heeft daar 2 x zoveel"). Verder heb ik ook nog niet meegenomen het "verlies" van stoffen bij het verwijderen van water om de saliniteit te corrigeren. Dit ga ik ook nog meenemen.. maar ik wil eerst dit 100% goed hebben. Waar zijn de percentages opgebaseerd:

Kalium ppm t.o.v. Calcium ppm is 3,6% (Randy Holmes) is in mol ongeveer 12%. Verder strontium 1:50 verhouding (Balling) is al in mol en wordt dan 2%. Verder is er nog magnesium waarbij het "gemiddelde" verbruik 10% (Jimmy54). Deze 10% slaat ook op molverhouding dus dat is mooi. Dus als het goed is klopt dit redelijk.. dat durf ik wel voorzichtig te zeggen. De formule om het aantal ml te berekenen wat moet worden gedoseerd is dus dynamisch. Voor de 10% magnesium heb ik nu de juist factor gebruikt, maar stel Mg verbruik is 5% t.o.v. calcium dan verandert de berekening ook.. daar ga ik nog aan werken. Verder heb ik de A en D gekleurd bij calcium.. slaat op anhydraad of dihydraad.. mij is verteld dat anhydraad nogal water aantrekt en al snel zwaarder wordt.. afwegen wordt dan niet meer betrouwbaar.. (vraag me af of je het zwaarder ziet worden op de weegschaal) dihydraad wordt daarom overal in gebruikt.. zit al meer water in.. en zal niet zo snel zwaarder worden.
Schermafbeelding 2017-08-19 om 14.42.45.jpg
Schermafbeelding 2017-08-19 om 15.07.17.jpg

Laat maar weten wat ik fout doe.. ik hoor het graag..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en... af... Ca bepaald Mg verbruik binnen de 2,8 kH. wordt nu automatisch berekend incl. de dynamische berekening voor het te doseren aantal ml. Ik ben al met al heel erg tevreden hiermee. :cool::cool::cool::cool:. correctie op de saliniteit komt later wel.. het finetunen van de calculator, ijzer/mangaan e.d. plaats in ik mn eigen dagboek, aangezien niemand reageert op dit topic.
 
maar menig leest mee
timm...vraag ga je steeds uit bij aanmaak van je vloeistoffen van volledige saturatie...verzadiging 100%
 
Ben inderdaad een van de die meeleest.
Maar ik kom nog steeds niet echt uit je berekeningen, maar zal aan mij liggen daar ik meer praktisch ben ingesteld. Dus bezig en dan erachter komen welke verhoudingen ik voor mijn aquarium zou moeten nemen.
Wel gaat mijn voorkeur uit naar zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar doseren (zoals ik nu ook doe).

Maar goed. We spreken elkaar binnenkort wel weer en dan kunnen we onder het knutselen het er mooi over hebben. 😃
 
maar menig leest mee
timm...vraag ga je steeds uit bij aanmaak van je vloeistoffen van volledige saturatie...verzadiging 100%

de kH oplossing staat vast, de Ca oplossing is variabel. Maar van beide blijf je evenveel doseren ongeacht de samenstelling van de Ca oplossing. Bij Ca is 20,41 = 2,8 kH, 2,8 - (X Ca / 20,41) = X kH wat overblijft. 12,15 Mg = 2,8 kH, dus X kH x 12,15 / 2,8 = hoeveelheid mg/l te doseren Mg naast Ca voor 2,8 kH (hoop dat dit duidelijkheid geeft). Je weet ppm, je weet molmassa en aandeel mg en zo reken ik terug naar de hoeveelheid magnesiumchloride die toegevoegd moet worden aan de oplossing. Dit geeft automatisch het verbruik in % (van de molmassa). Hier een naberekening waarmee 12,15 Mg = 2,8 kH en 20,41 Ca = 2,8 kH wordt gecontroleerd. (kwestie van de ander op "0" zetten..).

Voordeel van deze aanpak:
- je doseert van beide stoffen ten alle tijden evenveel.
- voordat je de Ca mix aanmaakt meet je het Ca verbruik en kH verbruik thats it. Verder doseer je naar kH verbruik (tenslotte evenveel van beide oplossingen)
- makkelijk rekenen.. 1 ml kH oplossing = 2,8 kH.. 1 kH = 1 ml / 2,8 kH = 0,36 ml verhoogt de kH met 1 per liter aquariumwater (en 1 ml Ca oplossing een evenredige hoeveelheid Ca en Mg). Dus stel je waardes zijn nog niet in orde.. en je wil de kH direct corrigeren met 0,5 punt voor 100l aquarium: 0,5 punt x 0,36 ml x 100 liter water = 18ml doseren voor een stijging van 0,5 kH

Schermafbeelding 2017-08-21 om 22.21.32.jpg
Schermafbeelding 2017-08-21 om 22.20.55.jpg

de kH oplossing is bijna verzadigd en de Ca oplossing bij lange na niet.. daar kan je bijna 10x zoveel in oplossen, maar dat zou een verschil van 10ml nu.. 1ml bij een verzadigde oplossing zijn en een stuk minder nauwkeurig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben inderdaad een van de die meeleest.
Maar ik kom nog steeds niet echt uit je berekeningen, maar zal aan mij liggen daar ik meer praktisch ben ingesteld. Dus bezig en dan erachter komen welke verhoudingen ik voor mijn aquarium zou moeten nemen.
Wel gaat mijn voorkeur uit naar zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar doseren (zoals ik nu ook doe).

Maar goed. We spreken elkaar binnenkort wel weer en dan kunnen we onder het knutselen het er mooi over hebben. 😃

Ja ik heb net een reactie gegeven met een berekening, wellicht is dit iets duidelijker? Maar dit is super praktisch.. je meet Ca en kH verloop.. dat bepaald de hoeveelheid Mg.. en verder meet je daarna alleen nog kH en pas als je weer een nieuwe mix aanmaakt kijk je of Ca verloop nog hetzelfde is of iets gestegen (en Mg verbruik is gedaald). Verder doseer je van elke vloeistof exact hetzelfde.. praktischer kan niet. Deze verhoudingen zijn door Jimmy54 ontdekt, verder 1:50 Sr door balling en K verhouding Randy Holmes.. dit zou in theorie moeten kloppen. (mist nog wel correctie op het verwijderen van water om de saliniteit te doen dalen.. maar dat komt nog)
 
Zat gisteren het balling weer eens door te lezen, waarin alle verhoudingen van sporenelementen staan beschreven. Komt aardig op hetzelfde neer qua theorieën, alleen houd balling de elementen ook meer uit elkaar. Maar werkt ook met het ca/kh verhaal.
 
Zat gisteren het balling weer eens door te lezen, waarin alle verhoudingen van sporenelementen staan beschreven. Komt aardig op hetzelfde neer qua theorieën, alleen houd balling de elementen ook meer uit elkaar. Maar werkt ook met het ca/kh verhaal.
link ?
 
die kende ik inderdaad ook al
 
Sterker nog, wat ik doe is in principe het werk van Jimmy54, Randy Holmes, Anthony28, Balling enz gebruiken om er zo mijn eigen versie van te maken. Jimmy54 heeft balling classic verbeterd en NaCl vrij zout weg gelaten. Bij elke methode waar elementen worden toegevoegd, DSR, Triton, enz enz.. moet je water verwijderen (het zij via de afschuimer / water wat je weg geeft met een stekje / waterwissel met een lagere saliniteit. of handmatig.. of een combinatie hiervan) Aangezien ik zonder afschuimer zal de saliniteit sneller oplopen dus ga ik handmatig water uit de bak halen. Ik hoef alleen Magnesiumsulfaat toe te voegen aan mn osmosewater (1l stamoplossing = 15gr), in theorie gaat mn oplossing 2 weken mee bij 0,5 kH verbruik.. en ik verbruik 1 ton met 30 l osmose in een week.. dus dat is dan 30gr bij mn osmosewater mikken en klaar. Ik kan dan elke dag 150ml verwijderen. of ehh wekelijks 1050 ml of ehh 2 wekelijks 2,1 liter.
Om dit te bewijzen hierzo mn versie met correctie op de saliniteit, met daarnaast de versie van Jimmy54.. verschil zit m vooral in afrondingen (nihil).. verder is dit verschil niet meetbaar met hobby testjes.
Schermafbeelding 2017-08-22 om 14.51.13.jpg
Schermafbeelding 2017-08-22 om 14.51.02.png

In het rood zie je hoeveel water er verwijdert moet worden. en hoeveel dagen je ermee doet. Het idee blijft gewoon 2-part doseren.. alleen dan met een twist; magnesiumsulfaat bij t bijvulwater & ijzer/mangaan combi los doseren.. wat betreft dat laatste.. dat moet ik nog wel even uitvogelen. Maar in principe hoef ik dan geen waterwissels meer te doen.. alhoewel ik toch wel blijf doen al is het maar om af en toe wat detritus uit de sump te hevelen. De waardes van het te compenseren water wat wordt verwijdert is gebaseerd op een ca van 420 (gemiddeld zeewater).

2-part à la Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even de moeite genomen om een eenvoudige voorstelling te maken van de berekeningen. Het enige wat je hoeft te doen is kH verbruik te bepalen en Ca verbruikt te bepalen. Stel het is 1,4 kH en 7 Ca.. dan is dat dus 14 Ca bij 2,8 kH (ik gebruik een ander voorbeeld in de afbeelding). Je zoekt de waardes op die passen bij 14 Ca in de tabel. Die vul je onderaan in. Daar staat de berekening uitgekauwd met als voorbeeld 18 Ca. Ik denk dat iedereen hier wel uit moet komen. Voor het gemak is dit zonder saliniteit correctie.

Schermafbeelding 2017-08-24 om 12.51.25.jpg

calciumbicarbonaat moet natuurlijk zijn natriumbicarbonaat [emoji5] [emoji5] [emoji5] [emoji12]
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2017-08-24 om 12.45.36.jpg
    Schermafbeelding 2017-08-24 om 12.45.36.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan