Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kristal soda / tricel zilver soda / gehydrateerd natriumcarbonaat

T

timm

Guest
Geeft het een naampje. Ik vroeg me af wie dit specifieke product gebruikt om de kH op peil te houden. Ik ben namelijk benieuw of ik dit product alleen kan gebruiken. En zo niet (vanwege te grote pH schommelingen), welke verhouding met natriumbicarbonaat het beste is.

A.u.b. geen reacties met "koop kH+ van dat merk".. wil t zelf samenstellen, maar helaas ligt die informatie niet voor het oprapen. Pb's worden ook op prijs gesteld, als je liever niet openlijk wilt reageren. Een deel van de calciumbicarbonaat in de oven bakken kan ook om zo calciumcarbonaat te krijgen, maar ik zou toch zelf graag het e.e.a willen mengen in een bepaalde verhouding zodat dit altijd hetzelfde is.

Alvast dank voor de input.
 
Na3co heeft een molaire massa van 106g/mol hydraat 7.h20 232/mol 10.h2O 286g/mol om exact te weten welke of totale concentratie van carbonaat te kennen moet je dit bepalen. Dit kan eventueel met een kh testsetje. Een juiste hoeveelheid oplossen met balans en exact aanlengen met een exact volume.

Of de brutte. Methode toepassen 200g oplossen in een liter en toevoegen volgens balling en iedere dag meten en bijsturen...
Niet vergeten proportioneel voeg je meer natrium toe dan bij nahco3. En u pH is veel hoger dus toevoegen in de stroming of anders heb je neerslagen.

Succes!
 
Geeft het een naampje. Ik vroeg me af wie dit specifieke product gebruikt om de kH op peil te houden. Ik ben namelijk benieuw of ik dit product alleen kan gebruiken. En zo niet (vanwege te grote pH schommelingen), welke verhouding met natriumbicarbonaat het beste is.

A.u.b. geen reacties met "koop kH+ van dat merk".. wil t zelf samenstellen, maar helaas ligt die informatie niet voor het oprapen. Pb's worden ook op prijs gesteld, als je liever niet openlijk wilt reageren. Een deel van de calciumbicarbonaat in de oven bakken kan ook om zo calciumcarbonaat te krijgen, maar ik zou toch zelf graag het e.e.a willen mengen in een bepaalde verhouding zodat dit altijd hetzelfde is.

Alvast dank voor de input.
Het wiel opnieuw uitvinden is zonde. Vandaar dat ik een beetje aan het polsen ben wie hier al mee bezig is geweest. Wellicht verstandiger een combinatie te maken i.v.m de pH fluctuatie / kans op calcium precipitatie. Helaas heb ik op mijn vorig topic hierover slechts 1 reactie gehad. Ik ben bang dat dit topic ook uiteindelijk een stille dood wacht.

Via rand holmes fairley lees is een verhouding van 85% bicarbonaat en 15% carbonaat. Maar wellicht zijn er nieuwe inzichten gekomen hierin voor een optimale verhouding. Ik heb namelijk geen trek om 's avonds los carbonaat te gaan doseren omdat mn pH onder de 7.8 valt



groetjes, Tim
 
Ik gebruik het.
Gelet op de oplossingsgericht waarschijnlijk in omgekeerde verhouding...
In dit geval betrof het iemand met een al verhoogde pH waarbij het doseren van carbonaat leidde tot een verlaging van calcium (waarschijnlijk komt dit niet vaak voor.. maar toch). Ik ben wel benieuwd wat jou heeft doen besluiten carbonaat te gebruiken en bicarbonaat niet. Hier is de gasuitwisseling goed, voldoende ventilatie en het refugium zal ook de pH hoog houden.. vandaar dat ik benieuwd ben naar jou redenatie.
cb457d32f6ad9055630df691556bb76a.jpg


groetjes, Tim
 
Bovenaan