Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

500L Cube RoelHG

RoelHG

RHG-Designs
Beste mensen,

Zoals jullie weten heb ik de bouw van mijn 1000Liter bak moeten stoppen maar ook aangegeven dat ik niet nog een start ga maken met een zoutwater bakkie.

Vandaag is dan ook de dag dat ik mijn Aqua Medic cube heb mogen ophalen en deze zojuist netjes op zijn plek gezet. Het is heel wat kleiner geworden als dat ik daadwerkelijk in het begin in gedachte had maar eens moet je een start maken en alles van de zoutwater wereld leren kennen en onder de knie krijgen dus daarom het begin met een kleine cube om te zien of alles goed gaat. Desalniettemin is het een prachtig exemplaar en ga ik er hopelijk veel plezier van hebben.

Ik zal even een paar foto's schieten van het bakkie en deze plaatsen. Daarbij ga ik eens heel goed nadenken hoe ik het eea ga aanpakken en wat ik eventueel ga vervangen voor een upgrade. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Tot snel!!
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

En wat foto's zoals beloofd!

bf398c1cfa1522652d850d33090a3bb2.jpg


a957c8e90c3b28ceae881970db05c0bd.jpg


070e3177d4110a0632f479d0046bb506.jpg


2594bd62d22aaf20a7396f5df552cc83.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Thnx Alex!

Klein vraagje! Ik wil het aquarium even testen op waterdichtheid en dergelijke en de pompen. Kan dit met gewoon kraanwater of wat is jullie advies?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Goed te zien dat je weer verder gaat.

Ik heb toendertijd gewoon met leidingwater getest.
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Succes :biggrin:

Idd leiding water en wat Azijn erin is perfect voor een test.
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Thanks mannen! Ben hem aan het vullen!

Ook echt blij dat ik toch een kleine doorstart kan maken! Wellicht een grotere bak in de toekomst maar dat zien we dan wel [emoji1305]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Yes Yes Thnx!!

Ben wel op zoek naar andere verlichting daar dit nu T5 zijn waar ik een tijdsklok op zou moeten zetten. Iemand een tip voor een mooi setje (Eventueel LED) met een dag/nacht functie erin gebouwd?

Thnx!
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Water kan er weer uit! Bak is helemaal lekvrij en alles draait als een zonnetje......! Deze week zoutwater aanmaken met Osmosewater en alles laten draaien.

Daarbij 2 vragen:

1. Eerst zoutwater erin en daarna levendsteen of wat is jullie advies hierin?
2. Is het zinvol om voor een bak van ongeveer 200liter de Triton methode te gebruiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Steen droog opbouwen werkt het makkelijkste..... mits je een voorraad vat om 200 liter zeewater water aan te maken in huis hebt.

Als je nog je Pacific Sun Kore 5th Ultimate hebt kan je prima met Triton core 7 other methods werken via 4 kanalen, of ATI Essentials via 3 kanalen van de doseerpomp. :biggrin:
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Als je op je gemak een selectie wil maken van de koralen die je wilt houden, vanwege de beperkte ruimte, dan zal het verbruik ook laag zijn. Een beetje calciumhydroxide bij je bijvulsysteem is dan echt alles wat je nodig hebt. In de tussentijd kan je op je gemak kijken welke manier van aquariumhouden bij je past. Om de bacteriemassa en sponzen te stimuleren kan je wat koolstof in de vorm van natuurazijn mengen met kalkwater. Look-a-like bak hierzo;
374330053a9e6a6ac5bfcd4f31eb6e84.jpg


groetjes, Tim
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Bedankt voor jullie reactie heren en bedankt voor het voorbeeld Tim! Prachtige bak, jammer dat je hem weg moet doen!
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Ik heb daarbij 2 bakjes voor filter materiaal alleen kan niet precies vinden welke 2 filter medium ik het beste kan gebruiken voor een cube van 200L. Kan iemand hierin adviseren?

Bedankt!
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Ik heb daarbij 2 bakjes voor filter materiaal alleen kan niet precies vinden welke 2 filter medium ik het beste kan gebruiken voor een cube van 200L. Kan iemand hierin adviseren?

Bedankt!
Als het water langs deze bakjes wordt geperst, dan zou actieve kool en diakat b of andere fosfaatbinder wellicht een optie zijn. Als je het water deze bakjes makkelijk kan passeren en je hebt ruimte voor een reactor, dan zou ik persoonlijk de bakjes eruit laten. Als je ze toch erin wilt houden, misschien een lampje erboven met cheatomorpha.. of zeosteentjes.. of stuk polyfilter / zakje met seachem purigen.. verder geen idee.

groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Als het water langs deze bakjes wordt geperst, dan zou actieve kool en diakat b of andere fosfaatbinder wellicht een optie zijn. Als je het water deze bakjes makkelijk kan passeren en je hebt ruimte voor een reactor, dan zou ik persoonlijk de bakjes eruit laten. Als je ze toch erin wilt houden, misschien een lampje erboven met cheatomorpha.. of zeosteentjes.. of stuk polyfilter / zakje met seachem purigen.. verder geen idee.

groetjes, Tim

Bedankt voor je antwoord Tim. Ik kan de bakjes er makkelijk uit halen alleen zou dan even moeten kijken of ik plaats genoeg heb voor een reactor. Wellicht een hele stomme vraag maar wat zou hiervan het voordeel zijn ten opzichte van de bakje incl filter materiaal.

Thnx!
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Bedankt voor je antwoord Tim. Ik kan de bakjes er makkelijk uit halen alleen zou dan even moeten kijken of ik plaats genoeg heb voor een reactor. Wellicht een hele stomme vraag maar wat zou hiervan het voordeel zijn ten opzichte van de bakje incl filter materiaal.

Thnx!
Sommige filltermaterialen werken beter als er water doorheen wordt geforceerd (i.v.m pad van de minste weerstand). Voorbeeld:
https://youtu.be/UbLF1zgw8oQ

groetjes, Tim
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Sommige filltermaterialen werken beter als er water doorheen wordt geforceerd (i.v.m pad van de minste weerstand). Voorbeeld:
https://youtu.be/UbLF1zgw8oQ

groetjes, Tim

Filmpje even gekeken en het is duidelijk bedankt! Ik zit alleen wel echt met de ruimte in het aquarium waar nu de bakjes in staan... ben bang dat ik hiervoor geen reactor kan vinden die past. Ik zal eens bekijken of er eventueel externe media reactors beschikbaar zijn zodat ik deze wellicht in de kast eronder kan plaatsen.
 
Re: Aqua Medic Cube van Moi

Filmpje even gekeken en het is duidelijk bedankt! Ik zit alleen wel echt met de ruimte in het aquarium waar nu de bakjes in staan... ben bang dat ik hiervoor geen reactor kan vinden die past. Ik zal eens bekijken of er eventueel externe media reactors beschikbaar zijn zodat ik deze wellicht in de kast eronder kan plaatsen.
Ik heb zelf een mediareactor M van aqua medic en eentje van h2ocean. De multireactor S van aqua medic is erg klein.. en als de pomp stuk gaat boor je gewoon een gat erin en steek je er een andere pomp in (voor meer doorstroming o.i.d.). En als het rubbertje lam is dan bindt je er een elastiek omheen. Is een compact dingetje zonder slangen verder en past bijna overal in.

groetjes, Tim
 
Bovenaan