Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Andy's RS Reefer 170!

Andy Blom

ZeewaterForum gebruiker
Hey allemaal!

Na de afgelopen weken diversen vragen heb gesteld, Reefer verslagen te hebben gelezen heb ik de knoop doorgehakt en een Red Sea Reefer 170L gekocht. Ik heb hem overgenomen en is compleet precies zoals ik hem zelf ook zou kopen. Alleen de verlichting ben ik nog niet bekend mee en is LED. Maar aangezien ik een LOS, Softkoraal en een mooie button hoek wil maken moet dit genoeg zijn. :)

De techniek:

Red Sea Reefer 170
Blue Marine Maxled 85W
TMC REEFSKIM 500
Jeboa DCS 4000 (Opvoerpomp)
Jeboa RW4 (Stromingspomp)
Eheim 150W Thermocontrol

Vandaag een lampje in de kast gemaakt en een goed stekkerblok erin. Opgehangen aan de achterwand dat MOCHT de sump om een of andere gekke reden overlopen, er geen water in kan vallen.

Ik heb ervoor gekozen deze keee zelf zeewater aan te maken met Red Sea Salt. Ik heb net een osmose apparaat gekocht dus kan die zijn werk goed doen, en scheelt een boel sjouwen. Ik laat nu net de eerste 20L ton vollopen.

Ik heb 18KG vers leven steen klaar liggen in Breda en dit haal ik op zodra ik ready ben. Toch voor levend steen gegaan en tegenstelling tot mijn eerste Blenny (Reel Reef).

We gaan het meemaken! 😄

Even wat foto's bijgevoegd (Hopen dat ze een keer recht staan).

Advies, meningen of een leuk berichtje altijd welkom!

IMG_2755.jpg
IMG_2780.jpg
IMG_2670.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2779.jpg
    IMG_2779.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 114
Veel succes. Ziet er allemaal goed uit!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Ik kan als ik ready ben mn levend steen ophalen.

Ik ben nu als een gek mijn 20L ton osmose aan het vullen. Ik ga osmose per 20L in mijn aquarium gieten. Als ik bijvoorbeeld 60/80L heb en de display bak voor 3/4 vol is (ik laat ruimte over voor het levend steen, daardoor stijgt het watelevel) verwarm ik het osmosewater tot 25c en is het makkelijk berekenen hoeveel zout ik op de 60/80L moet toevoegen. Ik zal dan ook alvast mn stromingspompje laten lopen voor circulatie.

Pas als het steen erin zit vul ik het met aangemaakt zeewater zo aan dat het de overloop ingaat en ook de sump vol loopt en op het gewenste niveau is.

Ik weet dat je nooit met een levende have je zout en osmose mag mengen in je bak, maar aangezien er niks inziet en puur voor het aanmaken is om te gaan starten met de nieuwe bak lijkt me dit het handigste.

Goed plan of overzie ik iets? :eek:
 

Hoi,
Zelf hier een Reefer 170 draaiende sinds zomer 2015.Met een geduldige indraai periode,sterke stroming en goed en efficiente afschuiming heb ik nu een probleemoze bak met een flinke bioload.
Goed nadenken over koraalbezetting en plaatsing vanwege de beperkte ruimte.
Succes,
Ed:cool:
 
De bak is 135 liter kale inhoud en de sump 30 liter inhoud,

Je zou dan ook met honderd liter kunnen beginnen, en op temperatuur en het juiste zoutgehalte brengen dan het levendsteen erin.

Stroming pompje aan en verder rustig aanvullen:biggrin::biggrin:
 
Leuke bak die reefter ga je veel plezier van hebben.
ik vind hem makkenlijk in de onderhoud, en hij is erg stil ook wel prettig.
Denk wel goed na wat je erin wilt hij zit snel vol haha:eek:
 
Thanks voor jullie leuke reacties!

Een aantal vragen voor de Reefer 170 gebruikers:


Het zwarte stuk schuim in het smalle stukje van de sump. Hoe vaak maken jullie dit schoon? Of vervangen voor witte watten?


De gafzak waar het water door naar binnen stroomt, is dit een plek om wat carbon/kool in te plaatsen? Of hier de witte watten voor grove filtering? Of kan dit juist bij het vak van het zwarte filtermateriaal?


Hoe is jullie ervaring met het AT systeempje? Werkt het goed? Heb hem nog niet kunnen testen omdat er nog geen water in zit. Het wieltje half opendraaien? Als het drijvertje naar beneden zakt gaat het kraantje open?
 
Ja zo heb ik het gedaan zwarte filter spons eruit, carbon/kool in een knie kousje van de vrouw en in de sump hangen.

Bijvul werkte goed de eerste 3 maanden en toen vaak verstopt laatste keer na het schoonmaken het kraantje er tussen uit gehaald
slang rechtstreeks op de vlotter gedaan sinds dien geen problemen meer gehad.
 
Ik heb zelfs bij de zwarte spons nog een zeer fijne blauwe er extra bij gedaan.
ik heb hier ook de uitgaande slang van de uv-c Opliggen.
Deze doe ik 1 x in de week uitspoelen.
 
De reep zwart schuim zou ik laten zitten. Het fungeert voornamelijk als bellenvanger. De luchtbelletjes van bijvoorbeeld een afschuimer worden hiermee tegengehouden.
Verder geen watten gebruiken, zijn alleen maar onnodige vuilverzamelaars. Bovendien heeft jouw aquarium 1 of 2 gafzakken. Deze houden het water prima schoon en helder. Maak ze wel meerdere malen per week goed schoon middels uitspoelen. Gooi ze regelmatig in de wasmachine en was de zakken uit met azijn. Uiteraard geen wasmiddelen gebruiken!
De kool in een apart netje doen, vaak zit bij de kool een netje in de verpakking. De gafzak moet je leeg laten, alleen water door laten stromen.
 
IMG_2791.jpg

As we speak... bak vullen met osmose water. Ik laat hem helemaal vol lopen op niveau. Ook de sump etc. Ik laat de afschuimen UIT staan en al het filtermateriaal haal ik er even uit. Ik laat alles doorlopen en verwarm het op 25c en ga het zout erbij mengen. Stromingspompje in de display zet ik wel extra aan voor circulatie. Als het levend steen komt pomp ik er even 20 of 40L uit en 2 vaten en vul ik bij wat ik nog aan moet vullen aangezien het steen liters weg snoept. Wat ik over hou geef ik weg, zal een liter of 20 Max zijn. Voor mij even de makkelijkste en minst hoofdkrakende manier. 😇
 
Goed om te vermelden dat ik na het vullen, zout toevoegen en op temperatuur laat komen de bak zeker 24 uur laat draaien zodat het zout goed oplost en alles lekker is doorgestroomd.
 
De bak is gevuld met osmose water (inc. Sump) en de afvoer knop en opvoerpomp afgesteld. Ik heb alleen 1 grote vraag:

Op de reefer staat Display 130L en Sump 35L

Ik ben gestopt op ongeveer 150/145 liter en de bak+sump waren toen op de goede waterhoogte en afstelling. (Ben even verder gegaan maar dit was echt teveel)

Klopt dit?:confused:

(Ik merk net ook op dat de leidingen wat vochtig zijn. Hoop niet op een lek bij de verbindingen)
 
Als een bak een tijdje droog heeft gestaan kunnen de rubbers bij de aansluitingen wat droog worden. Inderdaad kan je dan wat vocht zien. Even goed in de gaten houden. Na paar dagen is het meestal over en droog.
Ik bedoel hier dus geen druppels aan de buizen, dan wijst dit meestal op een lekkage. Maar ik zou het nu even afwachten en de plek droog houden.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Als een bak een tijdje droog heeft gestaan kunnen de rubbers bij de aansluitingen wat droog worden. Inderdaad kan je dan wat vocht zien. Even goed in de gaten houden. Na paar dagen is het meestal over en droog.
Ik bedoel hier dus geen druppels aan de buizen, dan wijst dit meestal op een lekkage. Maar ik zou het nu even afwachten en de plek droog houden.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Thanks! Ik hou het in de gaten. Een 'lek' zou wel erger moeten zijn. We wachten het af.

Heb jij toevallig antwoord op mijn onderstaande vraag of de liter inhoud die een stukje minder is dan dat ik had verwacht en aangegeven is? Of worden bakken vaak verkocht onder de totale LxBxH berekening, niet kijkend naar het warenniveau om de bak te draaien? :confused:
 
Bovenaan