Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nano zee aquarium +/- 40L

Een zoetwatertest is niet altijd bruikbaar voor zeewater.
De pH-test moet geschikt zijn om hoge pH-waarden te meten. Deze zijn namelijk nauwkeuriger dan algemene pH-test.
Bovendien moet je letten op de houdbaarheidsdatum van de test. Een testset die over de datum heen is, levert onbetrouwbare resultaten.
 
Trouwens domme vragen bestaan niet!!!
Het is dom als je vragen hebt en deze dan niet stelt.
 
ok. nogmaals bedankt.


ik zat net in mijn bakje te kijken en nou zag ik iets uit mijn levend steen kruipen het was net een worm maar dan wit met stekels(meer punten) over zijn hele lichaam. moet ik die eruit hal of is hij niet gevaarlijk, ik heb er wel een foto van gemaakt maar het lukt me niet om ze met mijn mobiel hier te plaatsen .

mvg ray
 
Ik heb het vermoeden dat het een witte birstelworm is . Kan die kwaat? Als ik hem weer zie zal ik hem proberen te verwijderen.
 
Ik zit me een beetje te vediepen van wat er in kan het bakhje is dus 44.5Lx 29,5b x29,5 = 38l maar zouden er zeesterren en of garnalen en evt kleine visjes in kunnen ? Ik weet het ik moet nog een tijd wachten maar er in verdiepen kan altijd
 
Ik zit me een beetje te vediepen van wat er in kan het bakhje is dus 44.5Lx 29,5b x29,5 = 38l maar zouden er zeesterren en of garnalen en evt kleine visjes in kunnen ? Ik weet het ik moet nog een tijd wachten maar er in verdiepen kan altijd

Voor een zeester is hij wat te krap denk ik, maar een garnaaltje zoals Thor amboinensis moet zeker kunnen.

Qua visjes kan je denken aan bijv. Gobiodon okinawae, of Trimma soorten.

De worm die je had gevonden was een borstelworm. Goede opruimers!
 
ok thnx,

dan valt de zeester al af en evt een zee egel dan?
zal me eens verdiepen in de visjes die jij opnoemt.

heb net ook een test set besteld nou wachten tot hij binnen is kan 7 dagen duren
 
ok thnx,

dan valt de zeester al af en evt een zee egel dan?
zal me eens verdiepen in de visjes die jij opnoemt.

heb net ook een test set besteld nou wachten tot hij binnen is kan 7 dagen duren

Toch niet een JBL testset?

Voor water testen gebruik ik zelf Salifert voor alle tests. Fosfaat testen kan met salifert, maar is nauwkeuriger met een Hannah checker (maar in de opstart heb je die echt niet nodig).

Qua zee-egel is Mespilia globulus heel leuk, deze blijft klein en duwt geen stenen om.
 
Jawel de jbl voor zeewater. Is die niet hoe dan??
 
Als je de fosfaattest van JBL hebt besteld, dan zou ik deze omruilen voor de vernieuwde test van Red Sea. Deze is heel nauwkeurig en heeft een nieuw kleurenschema gekregen. Dit is heel goed afleesbaar. Bovendien is vloeistof anders dan van de voorgaande test.
Je moet echt vragen voor de nieuwe test. Red Sea heeft zijn hele lijn vernieuwd en aangepast.
 
Ik heb het setje geannuleerd zal eens kijken naar de setjes waar jullie het over hebben. Er zitten trouwns 2 borstel wormen in mij bak 1tje van rond de 10 cm kan dat geen plaag worden ?
 
Ik heb het setje geannuleerd zal eens kijken naar de setjes waar jullie het over hebben. Er zitten trouwns 2 borstel wormen in mij bak 1tje van rond de 10 cm kan dat geen plaag worden ?

Brandwormen zijn nuttige opruimers. Er zijn grote soorten die wel schadelijk kunnen zijn.
 
mijn bakje draait nou 1 week, met levend steen en ik heb vandaag voor het eerst de waarden getest

ph 8.0
kh 12.5
no2 0
nh4 0.15
zout op 1.025
temperatuur op 25

zou iemand mij ook kunnen uitleggen hoe ik hier foto's plaats vanaf mijn mobiel

mvg ray
 
mijn bakje draait nou 1 week, met levend steen en ik heb vandaag voor het eerst de waarden getest

ph 8.0
kh 12.5
no2 0
nh4 0.15
zout op 1.025
temperatuur op 25

zou iemand mij ook kunnen uitleggen hoe ik hier foto's plaats vanaf mijn mobiel

mvg ray

heb je een iPhone? Dan als volgt, eerst de foto in je tel. album bewerken door te kantelen, opslaan, en weer terug kantelen en opslaan. Vraag niet waarom.
Anders komt deze op een of andere rare reden op z'n zijkant hier te staan.

Dan hier boven naast het wereldbolletje staat een soort van fotijstje, hier kan je de foto selecteren van je tel. en uploaden.

Succes
 
20170706_174350.jpgeven kijken of het lukt.

Wat vind je van de wsterwaarde voor de 1ste week?
 
Ik dacht dat deze 4 testen tijdens de opstart belangrijk zijn, en dat deze Ca-, Mg-, NO3- en PO4-testsetjes later wel kon aanschaffen die heb ik dus nog niet maar als die nu ook noodzakelijk zijn schaf ik die nou ook aan.
 
Bekijk bijlage 479490even kijken of het lukt.

Wat vind je van de wsterwaarde voor de 1ste week?

Voor een eerste week zien de waardes goed uit. Aan de ammonium -waarde kun je zien dat de bak aan het rijpen is. Uiteindelijk moet deze waarde 0,0 zijn. Ben benieuwd of je nog een hogere NO2-waarde te zien krijgt.
Blijven meten.
 
Bovenaan