Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nano zee aquarium +/- 40L

smoky

ZeewaterForum lid
ik heb hier nog een paar kleine zoet water aquariums staan 1 van 30,1 van 40 en 1 van 60 liter(die van 40 heeft wel mijn voorkeur) . 1 van deze zou ik graag om willen bouwen naar zout en dan puur voor koraal (er zou echt wel iets van een garnaal of iets degelijks inkomen) maar ik wil het puur voor de koraal dus).ik ben dus helemaal nieuw in de zout water (ik heb wel eens een brakwater bakje gehad)nou is mijn vraag wat heb ik nodig.

1. een filter(kan ik deze ook van de zoet water gebruiken)?en hoe deze vullen
2.heb ik voor deze grote ook aan afschuimer nodig?
3.moet ik ook een stromingspompje gebruiken of kan ik er ook een zwaardere filter in doen?

ik zat te denken om hier alleen levend steen in te doen omdat het een niet zn grote aquarium is, of is dat niet verstandig?

als ik hier nog iets mis dan hoor ik het graag.

mvg ray
 
Ik zou beginnen met zout water en een goed brok levend steen.
Dit dient dan als biologisch filter, je kan ook later een pluk Chaeto overwegen.
Verder netjes elke week je water wissel uitvoeren en goed de water waardes bij houden.

Een oppervlakte afzuiger doet goed en een kleine nano stromings pomp.
Verder aan te raden is een automatisch top up systeem anders moet je elke dag zelf bij vullen.

Wat ik weet heeft een skimmer niet echt veel zin/nut op zo'n kleine bak waar geen vissen in gaan.
Kost tevens een hoop onnodig geld.

Kijk eens in mijn dagboek, ik hou een 30ltr dennerlee.

Succes

martijn
 
Levend steen is zeker een goed idee.
Je koralen zullen wel iets van nitraat en fosfaat nodig hebben, dus ik zou er toch ook eens over denken om er een tweetal klein blijvende rustige visjes in te zetten.