Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nano zee aquarium +/- 40L

smoky

ZeewaterForum lid
ik heb hier nog een paar kleine zoet water aquariums staan 1 van 30,1 van 40 en 1 van 60 liter(die van 40 heeft wel mijn voorkeur) . 1 van deze zou ik graag om willen bouwen naar zout en dan puur voor koraal (er zou echt wel iets van een garnaal of iets degelijks inkomen) maar ik wil het puur voor de koraal dus).ik ben dus helemaal nieuw in de zout water (ik heb wel eens een brakwater bakje gehad)nou is mijn vraag wat heb ik nodig.

1. een filter(kan ik deze ook van de zoet water gebruiken)?en hoe deze vullen
2.heb ik voor deze grote ook aan afschuimer nodig?
3.moet ik ook een stromingspompje gebruiken of kan ik er ook een zwaardere filter in doen?

ik zat te denken om hier alleen levend steen in te doen omdat het een niet zn grote aquarium is, of is dat niet verstandig?

als ik hier nog iets mis dan hoor ik het graag.

mvg ray
 
Ik zou beginnen met zout water en een goed brok levend steen.
Dit dient dan als biologisch filter, je kan ook later een pluk Chaeto overwegen.
Verder netjes elke week je water wissel uitvoeren en goed de water waardes bij houden.

Een oppervlakte afzuiger doet goed en een kleine nano stromings pomp.
Verder aan te raden is een automatisch top up systeem anders moet je elke dag zelf bij vullen.

Wat ik weet heeft een skimmer niet echt veel zin/nut op zo'n kleine bak waar geen vissen in gaan.
Kost tevens een hoop onnodig geld.

Kijk eens in mijn dagboek, ik hou een 30ltr dennerlee.

Succes

martijn
 
Levend steen is zeker een goed idee.
Je koralen zullen wel iets van nitraat en fosfaat nodig hebben, dus ik zou er toch ook eens over denken om er een tweetal klein blijvende rustige visjes in te zetten.
Als je op tijd je water ververst, niet teveel voert en je nitraat en fosfaat goed in de gaten houdt, hoef je niet perse een afschuimer te hebben.
Zelf heb ik een Tunze 9004 op een bakje van zo'n 50 liter met nu 3 visjes en die schuimt toch nog best flink wat af.
Hoeveel stroming je nodig hebt hangt af van de koralen die je wilt gaan houden, met alleen leders heb je flink minder stroming nodig dan wanneer je ook sps koraal in je bakje wilt zetten.

Zelf merk ik wel dat het zonder doseerpomp best lastig is om de water waarden goed te houden nu de koralen een beetje beginnen te groeien.
 
thnx alex;)


bedankt voor de antwoorden ik zal me nu at meer gaan inlezen en jullie dagboeken eens bekijken er zullen wel wat vragen bijkomen maar dat komt later wel :cool:

mvg ray
 
zo mijn bakje staat nu nog alleen met filter en zoutwater. morgen wou ik gaan kijken naar een wavemaker(maar dat hoeft niet gelijk met indraaien als het goed is?) nou moet ik het een weekje laten draaien en dan kon ik er levend steen in gaan doen. bij de winkel zeiden ze dat ik er alvast zand in moest doen, maar hier lees ik dat je met zand moet wachten tot na de algen periode ivm het schoonmaken. mijn zout waarden heb ik nou op 1.020 staan.

als iemand nog tips heeft voor mij van hoe en wat en wat ik niet moet vergeten graag dit wordt mijn eerste zout water bakje en ben best wel een leek , ik lees veel nu hier op het forum maar maar tips zijn altijd welkom zodat ik een goed begin heb.

mvg ray
 
Ik heb net ook het boek van tanne besteld aangezien ik hier er goeie reacties over lees. Ik hoop dat ik hier veel aan heb:cool:
 
Ik zou niet weten waarom je een week zou wachten met het inbrengen van levend steen.
Als je water goed is, dan kan het steen er gewoon in.
Met zand zou ik wachten tot de ergste zooi van het levend steen af is gekomen, dat is veel makkelijker van het glas af te zuigen dan van het zand.

Een stromingspomp heb je wel meteen nodig, zonder stroming gaat het opstarten niet goedkomen.
 
Ok dat zeiden ze vanmiddag in de winkel dat ik het eerst een week met alleen zand erin moest laten draaien ik heb ze toen ook gezegd dat ik dus had gelezen dat je met zand moest wachten tot de alg periode over is en dat wuifde hij een beetje weg en over de stroming pomp zei hij ook dat dat wel later kon .vandaar dat ik het hier nog even wou navragen. Dus beter om morgen wat levend steen en een stromingspomp te kopen?
 
zo mijn bakje staat nu nog alleen met filter en zoutwater. morgen wou ik gaan kijken naar een wavemaker(maar dat hoeft niet gelijk met indraaien als het goed is?) nou moet ik het een weekje laten draaien en dan kon ik er levend steen in gaan doen. bij de winkel zeiden ze dat ik er alvast zand in moest doen, maar hier lees ik dat je met zand moet wachten tot na de algen periode ivm het schoonmaken. mijn zout waarden heb ik nou op 1.020 staan.

als iemand nog tips heeft voor mij van hoe en wat en wat ik niet moet vergeten graag dit wordt mijn eerste zout water bakje en ben best wel een leek , ik lees veel nu hier op het forum maar maar tips zijn altijd welkom zodat ik een goed begin heb.

mvg ray

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bezig bent.
Let wel op je zoutwaarde. Deze is met 1.020 te laag. Breng het zoutgehalte op 1.025. Dat kun je nu rustig doen. Er zit toch nog niets, buiten water uiteraard, in het aquarium.
Heb je er ook aan gedacht dat je het verdampte water dagelijks moet bijvullen met osmose water? Dit moet je echt dagelijks bijvullen anders krijg wisselende zoutwaardes
 
ook wel aan gedacht maar niet dat het dagelijks moest. is het misschien handig dan dat ik een streepje zet tot waar ik het heb gevuld en dit dan dagelijk bijvul? zodat ik altijd de zelfde waterhoogte heb? ik zit ook te twijfelen of ik een osmose apparaat ga aanschaffen of als het mogelijk is om dit kant en klaar te kopen. en met kraanwater is dus geen optie?
 
nope kraan water zou ik niet doen geeft rare dingen in je bak en een osmose apparaatje met silicaat filter is max 100 eurie
zou zeker wel doen met een emmertje zout want geloof me tis altijd op zondag dat je bakkie crasht en dan nergens water te krijgen is. Voor een nood wissel.En ja dat streepje is een goed plan heb ik namelijk ook op mn blenny. Ik vul ongeveer een litertje per dag bij aan osmose water.
Houd wel je zout gehalte in de gaten dat wissel snel op kleine bakjes.

btw osmose apparaat zit sponsor op de site die leuke levert.

groetjes Bob
 
Hoe meet je het zoutgehalte ?
Als je dat met een refractometer doet, dan zou ik naar de promille (‰) schaal rechts kijken en niet naar de sg schaal links.
sg is namelijk temperatuur afhankelijk en als je water niet precies 25 graden is moet je gaan rekenen.

In mijn bakje verdampt zo'n 0,7 liter per dag en ik vul dat automatisch aan omdat op 50 liter 0,7 liter verdamping al een aardig verschil in zoutheid kan betekenen.
Om het zoutgehalte stabiel te houden ontkom je bij een nano bijna niet aan een automatisch bijvul systeem.
Kraanwater kan wel, maar dan heb je een goede kans op kiezel alg door het silicaat in het leidingwater.
Er zijn overigens wel mensen, ook hier op het forum, die gewoon leidingwater gebruiken.
 
Levend steen er meteen in doen, net als de stromingspomp.
Licht opbouwen, eerst 50% of evt. Eerste 2 weken 6uur, dan 2 weken 8uur, dan 10uur.
Zand pas erin na de algen fase. Volgens mij bij mijn bak pas na week of 7 a 8.

Geduld is een schone zaak.
 
Als je het verdampte water niet automatisch bijvult, is het inderdaad handig het waterniveau met een streepje of een andere soort markering aan te geven. Zo kun je gemakkelijk zien hoeveel water je moet bijvullen.
De verlichting zou ik 12 uur per dag laten branden. Je start met 2 uurtjes zonsopgang, 8 uren vol laten branden en dan 2 uurtjes zonsondergang. Ik zou in het begin wel de lichtsterkte nog niet op 100% zetten. Ik zou beginnen met 60% en dan binnen 4 weken naar 100% gaan. De algenfase moet je toch door. Door te gaan rommelen met verlichtingsduur wordt de algenfase alleen maar langer.
 
Bedankt voor de hulp allemaal.

Ik ben net naar dr winkel geweest en ik heb daar bijna 4 kilo aan levend steen gekocht en een jebao sw2 wave maker ik kan hem nog i stellen maar dat is lastiger dan ik dacht maar dat komt goed. Ik he het zout omhoog gebracht naar 1.025 en nou is het afwachten en mij eens goed verdiepen in osmose en kijken van hoe en wat en kijken of het zin heeft om een skimmer aan te schaffen. De maten van mijn bakkie zijn 44.5Lx29bx27hoog een 35L dus


Mvg ray

Ps ik weet alleen nog niet hoe ik een foto van mijn telefoon hier op de site kan zetten
 
Ik ben ook nog opzoek naar eens test setje, welke waarden moet je zeker in huis hebben om te testen ? En maakt het nog uit van welk merk je de water testen Klopt?
 
Klopt moet koopt zijn 😉 is er hier geen edit knopje? Ik kan hem niet vinden.
 
Als je het goed wilt doen, dan heb je verschillende soorten testen nodig.
Tijdens de opstart zijn een NO2- en NH4- test nodig. Met deze testjes kun zien hoe de bacteriën zich ontwikkelen. Na een aantal weken dienen deze dan ook beide 0 Mg/l aan te geven
Vervolgens kun je dan het beste een Ca-, Mg-, NO3- en PO4-testsetjes gaan gebruiken.
Een kH- en pH-testset heb je altijd nodig.
 
Ok bedankt.

Nog een domme vraag maakt het uit of je een ph test voor zoet water gebruikt, zo nee kan je voor de andere waarden ook de zoetwater test
gebruiken( heb hier nog wat liggen namelijk)
 
Bovenaan