Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opvoerpomp

joelleWx

Senior Forumlid
Ik heb even een vraagje ik heb een red sea max 130 liter met 1 originele red sea opvoerpomp die het niet goed doet. Daarom heb ik 2 stromingspompen, nou is er gister 1 mee opgehouden dus is er nu te weinig stroming.

Ik wil een Opvoerpomp kopen van 900l/h-150l/per minuut zou dit kunnen in mijn bak van 130l of is dit te veel van het goede.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Slecht idee dus 2 vissen zijn dood en me koralen staan der niet best bij :(


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoeveel stroming heb je nu in je bak? 20-30x de inhoud van je bak (zonder de opvoerpomp) word vaak aangehouden als minimum. Dit vooral om het water goed te circuleren in je bak, en er voor te zorgen dat het water niet stil staat tussen het levend steen. Daarnaast zorgt water beweging voor zuurstofuitwisseling via het oppervlakte.

De opvoerpomp zelf (om het water door je sump heen te pompen) hoeft niet zo sterk te zijn, 8-10x per uur kan prima.

Dus zorgen dat je 2500+ l/u aan stromingspompen hebt, en 900+ l/u aan opvoerpompen.

Ik heb zelf op een Lido 120, een SW-2 (2500 l/u) en een RW-4 op 50% (2000 l/u), en daarnaast nog een opvoerpomp op 800 l/u.
 
Bovenaan