Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat te hoog

joelleWx

Senior Forumlid
Mijn nitraat is sinds dag 1 dat ik mijn aquarium heb ( 1 jaar geleden ) al veelste hoog 25mg tot 100mg het is nooit lager geweest. Ik heb van alles geprobeerd azijn, NoPox, bioballen, actieve kool maar het blijft hoog

Mijn koralen staan er prachtig bij en mijn vissen doen het goed maar ik wil wel dat mijn nitraat zakt. Ik heb 2 x een bacterie bloei gehad door NoPox en daardoor ben ik veel vissen verloren.

Mijn vraag is wat kan ik nou het beste doen ik heb het zojuist gemeten en het zit nu op 100mg

Ik heb een red sea max 130 liter
2 opvoer pompen
2 stromingspompen
Een goeie Eiwitafschuimer die goed schuimt ik weet alleen de naam 1,2,3 niet
Een extra filterpomp in mijn overloop
Uvc lamp

Vissen:
2 anemoons vissen
1 konings gramma
1 juweel kardinaalbaars
1 groene kogelvis

Koralen:
Lederkoralen
Buttons
Spijkerpoliepen
Oortjes
Aardbeikoraal
Calustrea
Gorgoon
Druifjes koraal

Ik voer mijn aardbei koraal elke dag diepvries voer

En mijn vissen krijgen iedere dag wat anders ( vlokken of diepvries voer )

Om de 14 dagen ververs ik 15% water




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
4da0891a61832b86e63020cf0204f54e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb hetzelfde probleem, ook een nitraat van 50 .
Ik heb ook al van alles gedaan en niets hielp.

Zit nu op 10ml vodka en een werfelbed met pellets , mocht dit weer tot niets leiden ga ik een totale waterwissel proberen 450liter.
Ook breng ik op dit moment een paar weken nieuw vers levend steen , een week of 4 3kilo per week.

Mocht dit geen baat hebben zit ik er echt aan te denken om te stoppen met deze bak, en ga dan opnieuw starten met me 2meter bak.
 
Extra filter in de sump zeg je. Wat is dit voor filter? Zonder verdere informatie zou ik zeggen eruit met dat ding. Grote kans dat die de nitraat levert.
Grote waterwissen meerdere keren achter elkaar... misschien extra bacteriën toevoegen (als levend steen of uit een flesje) wil ook helpen..

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-J120FN met Tapatalk
 
Extra filter in de sump zeg je. Wat is dit voor filter? Zonder verdere informatie zou ik zeggen eruit met dat ding. Grote kans dat die de nitraat levert.
Grote waterwissen meerdere keren achter elkaar... misschien extra bacteriën toevoegen (als levend steen of uit een flesje) wil ook helpen..

Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-J120FN met Tapatalk

Dat is een Filter Pomp met actieve koolstof 600L / u. Bedankt voor je informatie ik kan hiermee aan de slag!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat is de nitraatwaarde van het verse water dat je gebruikt voor de waterwissel?
Heb je voldoende levend steen in het systeem? Bedoel echt levend steen? Dit is belangrijk voor de biomassa en de denitrificerende bacteriën.
Hoe hoog is je fosfaatwaarde? Fosfaat en nitraat horen in evenwicht te zijn. Heb je bijvoorbeeld te weinig of geen fosfaat, krijg je de nitraatwaarde moeilijk omlaag.
Dit zijn zo maar een aantal vragen. Het is nu veel belangrijker om te weten wat de oorzaak van het het hoge nitraatgehalte is. Dan kun je ook gericht gaan werken.
 
Wat is de nitraatwaarde van het verse water dat je gebruikt voor de waterwissel?
Heb je voldoende levend steen in het systeem? Bedoel echt levend steen? Dit is belangrijk voor de biomassa en de denitrificerende bacteriën.
Hoe hoog is je fosfaatwaarde? Fosfaat en nitraat horen in evenwicht te zijn. Heb je bijvoorbeeld te weinig of geen fosfaat, krijg je de nitraatwaarde moeilijk omlaag.
Dit zijn zo maar een aantal vragen. Het is nu veel belangrijker om te weten wat de oorzaak van het het hoge nitraatgehalte is. Dan kun je ook gericht gaan werken.

Ik koop het water altijd in mijn dierenwinkel en eerlijk gezegd heb ik dit nooit getest. Ik ga dalijk weer een waterwissel doen en dan ga ik de water waardes meten. Ik heb meer dan 14 kilo aan levend steen. Mijn fosfaat zit sinds dag 1 op 0.5 deze heeft nooit geschommeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou dat water uit de dierenwinkel toch eens testen en ook op fosfaat.
Ik kocht in het begin ook het water in de winkel. Ben ik een keer goed mee op de koffie gekomen.
Sindsdien maak ik mijn water zelf zal ik maar zeggen.
Levend steen heb je meer dan voldoende. Kan het daar niet aan liggen.
Ben benieuwd naar de waardes van het osmosewater.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
 
Ik zou dat water uit de dierenwinkel toch eens testen en ook op fosfaat.
Ik kocht in het begin ook het water in de winkel. Ben ik een keer goed mee op de koffie gekomen.
Sindsdien maak ik mijn water zelf zal ik maar zeggen.
Levend steen heb je meer dan voldoende. Kan het daar niet aan liggen.
Ben benieuwd naar de waardes van het osmosewater.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Ik heb het gemeten fosfaat is 0 mg en het nitraat is 10 mg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goed idee. Let wel op dat er nog wel een extra di filter achter moet om op 0 ppm uit te komen.
Via een van de sponsors is hier goedkoop aan te komen.
 
Dat is dus al je 1ste probleem. Zou gaan nadenken om het ergens ander te halen of zelf te maken.

Inderdaad, nu dus eerst een osmoseapparaat aanschaffen en zelf water gaan aanmaken. Het belangrijkste onderdeel van je aquarium, namelijk het water, moet je zelf onder controle houden. Ook al is de leverancier nog zo'n aardig persoon. Dan beginnen met meerdere waterwissels achter elkaar verdeelt over meerdere dagen.
Ook dan blijven meten. Meten is weten!
 
Bovenaan