Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bij welk ziektebeeld hoort dit (witte aanslag onder kieuwdeksel)

MarjanH

it's a way of life...
Herkent iemand de witte aanslag onder de kieuwdeksel? Behoort dit bij een ziekte of heeft het een andere oorzaak?

Ik ben voor de 2e keer kort (+/- een week) na aanschaf een Naso elegans verloren met beiden deze aanslag onder een van de kieuwdeksels. De vis waarvan deze foto is vertoonde een dag ervoor een soortgelijke aanslag diep in de bek gelegen en op de dag van het overlijden was op 1 flank in minimale mate hier en daar een witte stip te zien. Het eerder overleden exemplaar had enkel zo'n witte slijmvlek in een van de kieuwen en had geen zichtbare witte stip. Beide vissen wilden geen vervangend voer aannemen en zijn kort na aanschaf dus overleden met ditzelfde euvel onder de kieuwdeksel.

Mijn verdere visbestand is gezond en daarom zou ik graag willen weten wat dit is, want mogelijk ligt de oorzaak in mijn aquarium ondanks dat de rest van de vissen gezond is, maar mogelijk ligt het bij de winkelier of een nog eerder stadium.
 

Bijlagen

  • IMG-20170618-WA0002.jpg
    IMG-20170618-WA0002.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 45
Onderstaande reacties ontving ik op fb (my reef) en daardoor begrijp ik het e.e.a. nu beter en daar kan ik ook verder mee.

Reactie 1:

Zeker omdat je er een foto van hebt, is het wellicht een idee om het Bassleer voor te leggen. Kost dan wel een "halve vis", €25, maar wellicht dat je wat wijzer wordt. Als het iets blijkt te zijn dat met de aangekocht vis meegekomen moet zijn, dan sta je met zijn oordeel waarschijnlijk heel wat sterker bij het het claimen van de schade.
http://www.bassleer.com/wp-content/uploads/2015/08/Aanvraagformulierconsultatie.doc

Reactie 2:

typisch geval van kieuwrot en het gevolg van massa import. Zeker gevoelige individuen, die eigenlijk niet in een behoorlijke conditie waren om te verschepen, krijgen dit al wel eens. Gevolg van chronisch lage zuurstofgehalten en/of hoge stikstofwaarden. De eerste klop krijgen ze in de zakjes of bakjes tijdens verschepen, daarna belanden ze met een hoop in quarantainebakjes of verkoopbakjes en krijg je net hetzelfde effect. Blijf daarom weg van verkoopbakken waar stroming zwak is, algen bloeien en de vissen als sardienen in een doosje zitten (ook al schuilt er op de achtergrond een groter volume water achter). Wat je hier ziet zijn afgestorven filamenten en wellicht al een bacteriële en/of fungale infectie erop.

Kieuwrot behandel je ook niet zomaar, je kan het wat vergelijken met koudvuur. Necrose vergiftigt het gehele systeem. In vroege fase kan je het proberen op te vangen met overmatige beluchting van het water en grote en frequente verversingen van het water. Maar zodra er infectie optreed is het eigenlijk al ver over and out.
 
Bovenaan