Een abonnement op "Ons zeeaquarium"? Klik Hier
Resultaten 1 tot 2 van de 2
    Ingeschreven
    19-09-2006

Standaard Bij welk ziektebeeld hoort dit (witte aanslag onder kieuwdeksel)

Herkent iemand de witte aanslag onder de kieuwdeksel? Behoort dit bij een ziekte of heeft het een andere oorzaak?

Ik ben voor de 2e keer kort (+/- een week) na aanschaf een Naso elegans verloren met beiden deze aanslag onder een van de kieuwdeksels. De vis waarvan deze foto is vertoonde een dag ervoor een soortgelijke aanslag diep in de bek gelegen en op de dag van het overlijden was op 1 flank in minimale mate hier en daar een witte stip te zien. Het eerder overleden exemplaar had enkel zo'n witte slijmvlek in een van de kieuwen en had geen zichtbare witte stip. Beide vissen wilden geen vervangend voer aannemen en zijn kort na aanschaf dus overleden met ditzelfde euvel onder de kieuwdeksel.

Mijn verdere visbestand is gezond en daarom zou ik graag willen weten wat dit is, want mogelijk ligt de oorzaak in mijn aquarium ondanks dat de rest van de vissen gezond is, maar mogelijk ligt het bij de winkelier of een nog eerder stadium.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Verslag van al mijn ervaringen + belevenissen v.a. september 2006 (nieuwe start januari 2017)
    The Never Ending Story (continues...)

Mijn methode: aquarium zonder sump, geen afschuimer, Eheim buitenfilter met watten + wanneer nodig fosfaat en/of silicaatverwijderaar, 5% water verversen per 2 wkn, zout Tropic Marine bio active en/of pro reef, leidingwater, geen toevoegingen op Ca en Mg na.

Het (inmiddels beŽindigde) dagboek van 11 liter:
    Ocean Eleven, klein - kleiner - kleinst

Ingeschreven
    19-09-2006

Standaard Re: Bij welk ziektebeeld hoort dit (witte aanslag onder kieuwdeksel)

Hallo gast,
    Om dit forum te bekijken moet u zich registreren of u moet inloggen!
    Verslag van al mijn ervaringen + belevenissen v.a. september 2006 (nieuwe start januari 2017)
    The Never Ending Story (continues...)

Mijn methode: aquarium zonder sump, geen afschuimer, Eheim buitenfilter met watten + wanneer nodig fosfaat en/of silicaatverwijderaar, 5% water verversen per 2 wkn, zout Tropic Marine bio active en/of pro reef, leidingwater, geen toevoegingen op Ca en Mg na.

Het (inmiddels beŽindigde) dagboek van 11 liter:
    Ocean Eleven, klein - kleiner - kleinst

Gelijkaardige Onderwerpen

1. tot welk soort hoort dit visje?
    Door sammyv in forum Vissen & Zeepaarden
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 01-05-11, 15:34
  2. witte aanslag
    Door JohanH in forum Waterwaarden & Waterchemie
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 26-02-08, 16:41
  3. Witte aanslag op stenen