Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstellen

Soundshadow

ZeewaterForum lid
Goedendag,

Ik wil me even voorstellen :)

ik ben Janno 29 jaar jong en ik ben nieuw hier op dit forum.
Heb al ruim 10 jaar een aantal zoetwaterbakken.
Ik heb altijd al over willen stappen naar zout maar nooit van gekomen.

Nu was het toch maar eens tijd dus heb ik een blue marine reef 60 aangeschaft.
eerst wat oefenen en ervaring opdoen en dan kunnen we altijd nog wat groter :p

3 weken geleden het bakje gevuld en 2 weken geleden levend steen erin gedaan.
nu is het geduld hebben!

Ik heb al een piekje gehad maar dit is al wel erg vroeg denk ik.
mijn nitraat is wat aan de hoge kant (5.0 mg/l) maar ga vanavond een kleine waterwissel doen.
 
Goedendag,

Ik wil me even voorstellen :)

ik ben Janno 29 jaar jong en ik ben nieuw hier op dit forum.
Heb al ruim 10 jaar een aantal zoetwaterbakken.
Ik heb altijd al over willen stappen naar zout maar nooit van gekomen.

Nu was het toch maar eens tijd dus heb ik een blue marine reef 60 aangeschaft.
eerst wat oefenen en ervaring opdoen en dan kunnen we altijd nog wat groter :p

3 weken geleden het bakje gevuld en 2 weken geleden levend steen erin gedaan.
nu is het geduld hebben!

Ik heb al een piekje gehad maar dit is al wel erg vroeg denk ik.
mijn nitraat is wat aan de hoge kant (5.0 mg/l) maar ga vanavond een kleine waterwissel doen.

Veel succes en plezier met je aquarium. Neem de tijd en heb geduld in de opstartfase.
 
Welkom Janno!

Heb je wat foto's van je eerdere bak(ken)?

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Er is zeker veel info te vinden, ook de vele dagboeken kunnen een leuke inspiratiebron zijn voor je. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat:
https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Veel aquariumplezier gewenst :)
 
Welkom Janno!

Heb je wat foto's van je eerdere bak(ken)?

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Er is zeker veel info te vinden, ook de vele dagboeken kunnen een leuke inspiratiebron zijn voor je. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat:
https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Veel aquariumplezier gewenst :)



Ik kan hier zeker goede info vinden!
Het is alleen soms lastig omdat er altijd verschillende meningen zijn :p
Ik zal even kijken of ik nog wat foto's heb van mn andere bakken maar die zijn wel zoetwater hoor...
 
Ik kan hier zeker goede info vinden!
Het is alleen soms lastig omdat er altijd verschillende meningen zijn :p
Ik zal even kijken of ik nog wat foto's heb van mn andere bakken maar die zijn wel zoetwater hoor...
Ik ben benieuwd naar je foto's!

Wat betreft de meningen, inderdaad zijn er meer wegen die naar Rome leiden... Kijk goed wiens advies je volgt, ervaring en de gezondheid van zijn/haar bak zeggen veel.

Met een minimum aan werk (zeg 5 minuten dagelijks, half uurtje per week en eens per maand een uurtje) staat er bij mij dit:

 

Bijlagen

  • 18278418_1494267033980179_1843973828944992760_o.jpg
    18278418_1494267033980179_1843973828944992760_o.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 10
Prachtig hoor!

ik zal zo eens een foto van mn bakjes erop zetten.
ik vroeg me alleen af of ik in mijn reef 60 al een poetsertje erin kan zetten?
hij draait nu zo'n 4 weken en de waardes zijn volgens de winkelier al goed voor een schoonmaak ploegje
wat vinden jullie hiervan?

NO2 4.0
NO2 0
PO4 0
KH 8
NH3 0
MG 1800
PH 8.2

Ik test met Colombo
de NO2 en MG zijn hoger maar maakt volgende de winkelier niet zoveel uit..
 
Je hebt 2x NO2 staan. Als je NO3 4 is dan is dat prima. Als het je NO2 dan niet.

Ik weet niet precies wat je met een poetjertje bedoelt. Een poetsvis lijkt me niet geschikt, een 'opruimploeg' daar kun je al wel mee beginnen.

Heremietje(s) en turboslakken. Een kleine mespilla globulus egel is ook wel leuk. Zelf zou ik in een kleinere bak een salarias niet doen, maar bijv een bleniella chrysospilos inzetten als algeneter.

Neem vooral de tijd om je bak goed te laten rijpen voordat je hem teveel belast. Kleine stapjes werken het best.
 
Je hebt 2x NO2 staan. Als je NO3 4 is dan is dat prima. Als het je NO2 dan niet.

Ik weet niet precies wat je met een poetjertje bedoelt. Een poetsvis lijkt me niet geschikt, een 'opruimploeg' daar kun je al wel mee beginnen.

Heremietje(s) en turboslakken. Een kleine mespilla globulus egel is ook wel leuk. Zelf zou ik in een kleinere bak een salarias niet doen, maar bijv een bleniella chrysospilos inzetten als algeneter.

Neem vooral de tijd om je bak goed te laten rijpen voordat je hem teveel belast. Kleine stapjes werken het best.


klopt het zou NO3 moeten zijn typfoutje :p

met poetsertje bedoelde ik een opruimertje zoals dus een hermiet kreeftje of een turboslak.

ik ben niet van plan om er al vissen en koralen in te doen maar er begint al goed alg in te komen.
maar erg mooi is het niet naast mn andere bakken :p
vandaar mijn vraag over het öpruimploegje.

Maar iig bedankt voor de info!
 
Bovenaan