Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gramma Loreto

jessicapilon

ZeewaterForum gebruiker
In mijn 85 liter bak hebben wij de Gramma dus gekocht alsmede 2 poetsgarnalen en een zee egel. Nu is deze vis dus maar alleen en we vragen ons af of hier een 2e van bij zou kunnen. Ik las dat 2 een probleem kan geven als het beide mannen zijn maar je leest wel mer dus wat is jullie mening?
 
Beste Jessica, deze Gramma's zijn zeer agressief tegen soort genoten, alleen in een grotere bak met veel holen zij ze met meerdere te houden.
Voor jouw bak blijft het bij 1.
 
Alex

In mijn 60 ltr bakje heb ik 2 Gramma loreto zitten. Dat gaat al 6 maanden heel goed samen. Zijn wel beiden als zeer kleine vissen ingebracht (Dat is denk ik wel belangrijk). Zie nu wel duidelijk dat 1 Loreto zich tot man ontwikkeld (donkere streep in aarsvin). Weinig agressie onderling (wel al baltsgedrag). Agreesie naar andere holbewoner (E. bicolor) valt mee en is meer schijn. In het begin werd er wel flink geknokt. De 2 Pyama baarsjes worden niet als concurrent gezien.

Belangrijk is genoeg schuilplaatsen.
01034113.jpg
 

Bijlagen

  • Waterfall.jpg
    Waterfall.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 66
Ik weet ook niet of ik een "losse" tweede Loreto zou durven toevoegen
Alex

In mijn 60 ltr bakje heb ik 2 Gramma loreto zitten. Dat gaat al 6 maanden heel goed samen. Zijn wel beiden als zeer kleine vissen ingebracht (Dat is denk ik wel belangrijk). Zie nu wel duidelijk dat 1 Loreto zich tot man ontwikkeld (donkere streep in aarsvin). Weinig agressie onderling (wel al baltsgedrag). Agreesie naar andere holbewoner (E. bicolor) valt mee en is meer schijn. In het begin werd er wel flink geknokt. De 2 Pyama baarsjes worden niet als concurrent gezien.

Belangrijk is genoeg schuilplaatsen.
Bekijk bijlage 478540
 
Afhankelijk van de inrichting (aantal schuilplaatsen) zou ik het wel durven.
 
Dit kan zeker goed gaan zoals jij het hebt aangepakt.
2 tegelijk als jong exemplaar en het geluk dat het 1 man en 1 vrouw is.
 
Mijn inrichting bevat minimaal zoveel steen als op de foto in de 60cm bak maar de een zegt wel en de ander beter van niet dus ik denk dat ik dan geen risico ga lopen.
Weten jullie nog een ander leuk klein visje die erbij zou kunnen in de Shin Mao van 85 liter bruto? Liefst geen Gobie maar dan zal het moeilijk worden denk ik.
Alvast dank voor de reacties.
 
Hoi,
Ik heb in mijn aquarium 2 Gramma's zwemmen. Nooit agressie of vechten. Heb het idee dat het een koppel is.
In april heb ik er zelfs nog een Pseudochromis fridmani bijgezet. Ook dat levert totaal geen problemen op. Zelfs in het begin deden de Gramma's niks. Eerlijk gezegd heb ik een hele poos getwijfeld met het aanschaffen van de fridmani.
 
ik zou het bij ééntje houden.
ik heb er zelf ooit is 2 ingebracht en dat ging lang goed (maanden)
in eens van de een op de andere dag ging de een de ander achterna net zo lang tot deze dood was.
heb erna nooit meer een bij gezet.
 
ik zou het bij ééntje houden.
ik heb er zelf ooit is 2 ingebracht en dat ging lang goed (maanden)
in eens van de een op de andere dag ging de een de ander achterna net zo lang tot deze dood was.
heb erna nooit meer een bij gezet.

Ik heb altijd meerdere loreto's in mijn aquaria gehouden. Nooit geen problemen mee gehad. Zelfs toen ik een melacara aan een groep toevoegde ontstonden er geen problemen.
Ook nu de loreto's van mij zitten al meer dan jaar samen in het aquarium. Ik denk dat het van belang is te zorgen voor genoeg en goede schuilplaatsen.
Ik kan me dan ook voorstellen bij de trend van tegenwoordig om de aquaria zo open en luchtig mogelijk in te richten dat dit problemen oplevert en de vissen voortdurend onder stress staan, omdat ze zich nergens echt terug kunnen trekken en ongezien kunnen zijn.
Dit zou misschien dan wel problemen opleveren.
 
Om op zeker te gaan houden we het eerst bij één en als we later een andere bak zouden nemen dan kunnen we verder kijken.
 
Bovenaan