Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Glasanemoon

Senior Forumlid
Hoi allemaal,

Vandaag is mijn ontdekkingsreis begonnen! Ik ga in dit dagboek mijn ervaringen bijhouden over mijn eerste zeeaquarium. Ik heb een aantal jaar een zoetwateraquarium gehad, maar toch altijd met een schuin oog naar zeeaquaria gekeken. Na ruim een half jaar van inlezen, ben ik uiteindelijk ook op dit forum terecht gekomen. Het boekje van Tanne heb ik meerdere malen uitgelezen met als aanvulling vele Youtube video’s (o.a. Reef Tank Guide van BRS, een aanrader!!).
Nu is de aanbetaling gedaan en wordt de bak eind juni / begin juli geleverd. In de tussentijd zit ik natuurlijk niet stil en ben ik de nodige voorbereidingen aan het treffen.

Om jullie even een kijkje te laten nemen in hetgeen dat ik allemaal heb aangeschaft, hieronder een lijstje:
Aquarium: Red Sea Reefer 350
Verlichting: 2xAqua Illumination Hydra 26 HD
Afschuimer: Vertex omega 150
Opvoerpomp: Tunze Silence 1073.050
Stromingspomp 1: Tunze Nanostream 6095
Stromingspomp 2: Tunze Nanostream 6055
Verwarming: Eheim thermocontrol 250W
UV-Lamp: Aqua medichelix max 18W
Wervelbedfilter: Blue marine wervelbedfilter 80
Overige: Seneye Reef

Ik hoop dat de opvoerpomp voldoende is, wat denken jullie?

Qua testsetjes heb ik gekozen voor salifert, het gaat dan om de CA, MG, NO2, NO3, SI & NH3. Voor de KH & PO4 heb ik gekozen voor een Hanna checker. Voor het maken van zout gebruik ik Tropic Marin zout en meet ik de juiste waarde met de D-D refractometer en met de zoutdobber van Tropic Marin.

Ik ga mijn bak opstarten met levend steen en daarnaast bacteriën toevoegen van ‘microbelift specialblend’. Wat betreft zand heb ik gekozen voor Fiji zand 1-2 mm. Ik twijfel daarbij nog over de hoogte van zand in mijn bak (2 cm? Iemand tips?).
De bak gaat eerst een dagje draaien op kraanwater om alles af te spoelen en te testen.

Ik hoop dat ik gebruik kan maken van jullie tips & wijsheden, zodat deze bak een succes wordt!

Wordt vervolgd….

Gr. Gerben
 
Gerben,
Ik weet hoe grondig je dit moment hebt voorbereid. Kijk nu al uit naar dit dagboek een ga het zeker volgen
Heel veel succes.
René
 
Hoi Gerben,
Geen ervaring van mijn kant met de afschuimers maar ik ga je zeker volgen!topjes
 
Gerben veel succes met je eigen onderwaterwereld!

Persoonlijk vind ik de opvoerpomp te zwak. 3000l/h daar hou je ongeveer 1500l/h van over op 1.5m en naar mijn inziens is dat te weinig. Persoonlijk zou ik gaan voor een 5000l/h pomp, hoe meer water de sump bereikt des te meer water er gezuiverd kan worden.

Wat betreft de bacteriën zou ik een combinatie van Nite-Out II & Special Blend doen. Waarbij je Nite-Out voor 100% van de aanbevolen dosering toevoegt en Special Blend voor 50%.


Veel succes!
 
Gerben veel succes met je eigen onderwaterwereld!

Persoonlijk vind ik de opvoerpomp te zwak. 3000l/h daar hou je ongeveer 1500l/h van over op 1.5m en naar mijn inziens is dat te weinig. Persoonlijk zou ik gaan voor een 5000l/h pomp, hoe meer water de sump bereikt des te meer water er gezuiverd kan worden.

Wat betreft de bacteriën zou ik een combinatie van Nite-Out II & Special Blend doen. Waarbij je Nite-Out voor 100% van de aanbevolen dosering toevoegt en Special Blend voor 50%.


Veel succes!

Dennis,

Dankjewel voor je tip. Ik ga inderdaad een andere opvoerpomp gebruik, denk aan de Red Dragon Mini 3500 (volgens mij heb jij die ook?!). Betreft de Nite-Out II & Special Blend, waarom zou je dit doen? Ben wel benieuwd naar de beweegreden. Ik start natuurlijk al op met levend steen dat vol bacteriën zit. Daarnaast ben ik van plan het licht de eerste twee weken uit te laten.

Gr. Gerben
 
Altijd leuk de opstart, lekker knutselen en bezig zijn met het inorde maken van je droom bak.
geniet ervan.:biggrin:
 
Toppie!
Lekker knutselen :eek:
 
Toppie!
Lekker knutselen :eek:

Altijd leuk zo'n opstart van een nieuw zeeaquarium.
Je bent nu al goed bezig!
Veel succes en plezier.

Dank heren, is echt leuk een beetje knutselen (lees knoeien).

Vandaag de kast gemaakt voor het osmoseapparaat. Morgen in de grondverf en dan hopelijk maandag het apparaat testen. Ondertussen nog opzoek naar een manier om het water op te slaan (jerrycan / ton of iets dergelijks) + een manier om ca. 35 liter zoutwater per keer aan te maken. Ik denk in een soort van emmer, want ik moet het ook verwarmen + beluchten.
 
Lekker geknoeid :p
Heel veel plezier met de bak en als ik het zo lees komt dat dik in orde
Als je door de opstart bent moet je maar eens een gil geven ik heb niet zo veel staan meer om te stekken maar een paar zal toch moeten lukken, net een deel weggegeven en roosteren is lekker kort bij :)
 
Bovenaan