Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amersfoortse 60x60x60 kubus

OJB

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal!

Na me netjes te hebben voorgesteld zal ik hier een dagboek bijhouden van mijn bak. Deze draait ongeveer een half jaar maar ik zal bij het begin beginnen.

Ik wilde een bak op mijn werkkamer hebben en ben na een zoektocht naar een geschikt model en maat uitgekomen bij een op maat gemaakte bak van Aqualife. Een kubus van 60x60x60 cm. De afwerking is van zwart lacobel glas wat het geheel een strakke uitstraling geeft.

nieuwe bak.jpg

Nadat de bak in het najaar van vorig jaar geleverd was heb ik de bak zoals die hierboven op de foto staat uitgepakt en eerst gevuld met zoet water om de waterdichtheid te testen. Vervolgend heb ik de bak na 48 uur weer leeg gemaakt. Bak was waterdicht maar ik had helaas een "klein" foutje gemaakt... Bij het vullen had ik per ongeluk wat water in de overloopkamer gemorst met als gevolg dat het (goedkope) laminaat dat eronder lag krom trok... Kleine tegenvaller maar eigenlijk een "blessing in disguise" bedacht ik me. Ik zal in de toekomst vast wel vaker water morsen en als het laminaat van een klein beetje al krom trekt... Kamer dus helemaal leeg gemaakt, muren opnieuw geschilderd en een nieuwe, waterdichte PVC laminaat vloer gelegd.

Tijdens de kerstvakantie kon ik dan eindelijk beginnen met de opbouw van het aquarium:

het begin.jpg
20161222_121940.jpg

De sump is 45x45x40 cm met 4 vakken en een osmosevak. De ruimte is vrij beperkt dus dat was even puzzelen. De 2 afvoerbuizen komen uit in het 1e vak rechtsachter. De hoofdafvoer (met kogelkraan) komt in een gafzak. Het water loopt daarna over in het 2e vak linksachter. In dit vak zit een Marine Pure block. Vervolgens loopt het aan de onderkant door naar het grote centrale vak waar de verwarming en de afschuimer in staan. De afschuimer is een Deltec SC1351, groot genoeg voor dit formaat aquarium. Daarna loopt het water via de onderkant door naar het vierde vak waar een Eheim compact 2000 alles weer terug pompt het aquarium in. In het osmose vak linksvoor kan 10 liter water dat door een Tunze Osmolator 3155 in het opvoervak gepompt wordt indien nodig.
Links aan de wand zitten de controllers voor de Osmolator en de Maxspect Gyre XF230. Aan de rechterkant de controller van de afschuimer en tegen de achterwand de temperatuurmeter waarbij de sensor vlak bij de uitstroom van de afvoer hangt. De voedingen van de verlichting en pomp hangen aan de achterzijde van de achterwand zodat de warmte die ze produceren gelijk weg kan. Alle stekkers zitten aan de voorzijde in 2 stekkerdozen ingeplugd met aparte schakelaars zodat ik alles makkelijk aan en uit kan zetten:

Sump basis gereed.jpg

Inmiddels is er nog wat apparatuur bijgekomen. 2 timers voor de verlichting aan de rechterzijde. Aan de bovenkant is er een Eheim Reeflex UV 350 opgehangen waarbij een Eheim 300 pompje voor de doorstroom zorgt. Er hangt inmiddels ook een koeler aan (Aquamedic Titan 500) wat ook weer voor meer slangen zorgt. Na een tijdje vond ik dat er toch wel veel zout "stof" op de apparatuur kwam dus heb besloten de sump af te dekken met een Acryl plaat. De aanzuig voor de lucht van de afschuimer zit er uiteraard boven. Mocht er een ongelukje gebeuren met de apparatuur aan de wanden kan er ook niks in het water vallen:

Sump nu.jpg

Nou, dat is voor nu wel even genoeg dacht ik. Morgen zal ik verder gaan met de bak zelf.
 
Nadat alles in de sump klaar was kon ik me richten op het aquarium zelf. Zoals gezegd een kubus van 60x60x60 cm met aan 3 zijden optic white glas. De achterkant is van zwart lacobel. Ik wil proberen om die schoon te houden, zo'n zwarte achterkant geeft een mooi diepte effect.

Als stromingspomp heb ik gekozen voor de Maxspect Gyre XF 230. De verlichting is van JMB. 3 balken van 50 cm en ieder 27w. Twee balken met een wit/blauwe combinatie en de middelste alleen blauw. Alles wordt aangestuurd met 2 timers, ook van JMB.

Verlichting.jpg

Daarna was het tijd voor de inrichting. Na alle opties voor de verschillende soorten steen te hebben bekeken heb ik uiteindelijk gekozen voor real reef rock. De aquascape is belangrijk en ik wilde er echt de tijd voor nemen. Dat betekende dat ik droog wilde opstarten en dat gaat niet met levend steen. Bovendien was ik als beginner ook wat huiverig voor ongewenste plaagdieren. Ik geloof absoluut dat levend steen een grotere bio diversiteit met zich meebrengt wat goed is voor het aquarium. Naar mijn idee is het echter een stuk makkelijker om later alsnog een stuk levend steen in te brengen in het systeem dan om er ongewenste plaagdieren uit te halen. Het idee dat RRR ook minder belastend is voor de oceaan sprak me overigens ook wel aan.

Ik heb meerdere opstellingen geprobeerd en het duurde even voor ik iets had gevonden wat me echt beviel. Ergens op internet las ik de tip om "de regel van 3" toe te passen bij het ontwerp. Met tape heb ik de voorruit afgeplakt met 2 verticale en 2 horizontale banen tape. De regel van 3 is dat er op 3 snijpunten van die lijnen een aandachtstrekker moet zijn om het aantrekkelijk te maken voor het menselijk oog. Voor mij was dit een handig hulpmiddeltje en uiteindelijk ben ik tot deze aquascape gekomen:

regel van 3.jpg

De hele aquascape heb ik buiten het aquarium in elkaar gezet. De hele constructie stond al stabiel van zichzelf maar voor de zekerheid heb ik alles met Nyos reefcement aan elkaar gemetseld. Op de contactpunten van de stenen waar ze het glas raken heb ik een schuimrubber matje gelijmd om puntbelasting te voorkomen. Vervolgens het geheel in het aquarium gezet en met putty op wat kritieke contactpunten de boel helemaal vastgezet. Na het vullen met osmosewater, testdraaien en zout toevoegen was het een kwestie van wachten. Een maand of 2 later heb ik de zandbodem (levend zand) toegevoegd en zag het geheel er zo uit.

Front:
front.jpg

Rechts:
rechts.jpg

Links:
links.jpg

Het geheel raakt nergens het glas wat schoonmaken zou moeten vereenvoudigen. Ook kan de stroming overal makkelijk langs en tussendoor. Er zijn meerdere schuilplaatsen voor vissen. Het hoogste gedeelte zit op ongeveer 20 cm van de oppervlakte recht onder de lampen. Uiteindelijk wil ik hier graag SPS koralen gaan zetten. Het plateau eronder is gereserveerd voor LPS soorten en de rest voor softkoralen. Voor een eerste keer aquascapen ben ik niet ontevreden!

<strike></strike>
 
Ziet er goed uit zeg! [emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Na een paar maanden gewacht te hebben tot alles tot rust gekomen was en mijn water laten testen was het eind maart tijd voor de eerste levende have. Sindsdien voeg ik om de paar weken iets toe als ik een leuk koraaltje of vis zie.

De bak staat er nu zo bij:

Front.jpg

Linksonder wil ik een button eilandje maken. Er zitten nu diverse soorten op waaronder LOTR. Gekocht met 6 poliepen en inmiddels verdubbeld. Ik heb een paar zachte koralen waaronder Xenia, een paddenstoeltje en een duivelshand (volgens mij). Ook een paar LPS stukken waaronder een trachyphyllia en 2 soorten Euphyllia's. Het eerste SPS stekje wat erin is gegaan is een roze Hystrix. Eerlijk gezegd denk ik dat het daar wat te vroeg voor is maar dit stekje was niet zo duur en ik wil het gebruiken om wat mee te experimenteren met het plaatsen op verschillende plekken in het aquarium. De eerste 2 weken stond het bovenop recht onder het licht maar dat was wat teveel van het goede, het werd in rap tempo bleker. Inmiddels staat het alweer een tijdje op de plek zoals op de foto en komt de roze kleur meer terug. Verder staan er wat hele kleine stukjes koraal in de bak die ik meekreeg bij mijn laatste aankoop. Zijn eigenlijk niet eens stekjes te noemen zo klein maar ook hier wil ik puur kijken hoe ze op verschillende plekken in het aquarium reageren.

boven links.jpg

boven rechts.jpg

Verder zitten er op dit moment 2 slakken, een poetsgarnaal en een heremiet kreeftje in als opruimers. Erg leuk om te zien hoe de vissen inmiddels de poetsgarnaal weten te waarderen en er soms echt even voor gaan liggen!

Mijn visbestand bestaat momenteel uit 2 clowns, een Salarias en de laatste aanwinsten, een Centropyge Potteri en een Centropyge Acanthops. Ik heb beide dwergkeizers tegelijk uitgezet dus er was nog geen territorium vastgesteld. Ik weet dat er een risico is dat ze af en toe een hapje van koraal nemen maar als het bij af en toe een klein hapje blijft vind ik dat niet zo'n probleem.

Nemo.jpg

nieuwste aanwinsten.jpg

En dat is de bak tot zover! Zodra er weer wat te melden is zal ik het hier plaatsen.
 
Mooie bak heb je. En ook de inhoud zie er al netjes uit;)
 
Heel mooi en fris en super dat je maar om de paar maanden er iets bij plaatst, rust en weinig veranderingen / wisselingen maken je bak alleen maar stabieler en uiteindelijk mooier :p
 
Tegenslag vandaag... helaas de Potteri overleden... :(

Geen idee waarom, Na introductie in de bak was hij eerst wat schuw, kwam de dagen erna toch steeds meer te voorschijn en begon steeds meer te eten. Ook niets te zien op het lichaam. Gisteren lag hij plotseling op de bodem en vandaag is hij overleden..:confused:

Rest van de vissen zien er kerngezond uit dus geen idee wat er met de Potteri is gebeurd. Doodgaan van vissen hoort erbij natuurlijk maar wil toch graag leren van eventuele fouten.
 
De Potteri is in het begin een moeilijke vis die hoge eisen stelt aan waterkwaliteit en moeilijk is op vervangend voer te krijgen.
Hoe lang had je deze vis nu? At hij ook al bij de verkoper?
 
Ik had hem 9 dagen. In de winkel heb ik hem niet zien eten. Bij mij in de bak werd hij de laatste dagen juist minder schuw en at steeds meer mee met de rest maar niet zo agressief als de rest. Hij was ook niet mager.

Op zaterdag heb ik een 10% waterwissel gedaan met natuurlijk zeewater. Een dag later lag hij op de bodem en maandag was hij dood. Zou die waterwissel er iets mee te maken hebben?
 
Zeker bij lastigere vissen wil ik bij de winkelier zien dat het visje eet.
Dan zie ik ook meteen of hij direct reageert en alert hij is.

De waterwissel heeft niet direct invloed hierop, mits dat de waardes goed waren.
 
Weer een tijd voor een update!

De bak draait eigenlijk best goed. Afgelopen weken heb ik me vooral geconcentreerd op het zo stabiel mogelijk krijgen van de bak. Zo probeer ik nu zo min mogelijk met mijn handen in de bak te zitten. In de overloop heb ik met behulp van stekkenrooster een stellage gebouwd waar ik filterwatten op heb liggen. Heeft dezelfde functie als de filtersok in de sump alleen kan ik hier veel makkelijker bij. De noodoverloop is uiteraard vrij en ik hou een hoekje open zodat als de noodafvoer om wat voor reden verstopt zou zitten en de watten verzadigd zijn de boel nog steeds niet kan overstromen.

20170803_221645.jpg

Ik meet wekelijks CA, KH en PO4 met Hanna checkers. Niet de goedkoopste meters maar als kleurenblinde heb ik niets aan al die andere testsetjes die met verschillende kleuren werken... Nitraat laat ik af en toe meten bij Diebo in Nieuwegein. Lange tijd bleef mijn Nitraat en PO4 op zo goed als 0. Mijn "test" Hystrix en andere stekjes SPS vonden dat prima, mijn buttons niet echt. Helaas een stekje buttons verloren. Doormiddel van heel veel voeren uiteindelijk een waarde gekregen van Nitraat en PO4 en vanaf daar kon ik teruggaan werken naar PO4 van 0,03. Dat is inmiddels gelukt, buttons gaan weer beter! Ook CA en KH kan ik handmatig op de goede waardes houden.

Ik heb besloten om de Triton methode te gaan hanteren. Ik heb geen ruimte voor een wierenfilter in de sump maar op de één of andere manier kan ik met mijn huidige set-up de PO4 op peil houden. Vanwege de beperkte ruimte in de sump heb ik gekozen voor een kleine doseerpomp van Coralbox. Deze kan ik via wifi met mijn telefoon aansturen. Gezien de beperkte ruimte in de onderkast kon ik geen geschikte doseercontainers vinden en heb dus zelf iets gemaakt. Zag op YouTube een tutorial over het maken van doseercontainers door gebruik te maken van Voss waterflessen. Deze vier flessen passen exact in de kleine ruimte die ik nog over had. Erg tevreden mee zo!

20170803_220157.jpg

Het technische gedeelte van de bak is nu wel klaar denk ik. Mocht ik in de toekomst nog problemen krijgen met Nitraat en/of fosfaat kan ik nog een kleine reactor in de sump plaatsen.

Inmiddels heb ik er ook 2 extra visjes bij, Nemateleotris Magnifica oftewel pijlvisjes.

Ook een paar stekjes koraal erbij waaronder een Duncan, rode montipora, paarse stylo, een acro en ronde en groene oortjes.
20170803_140606.jpg

20170803_140915.jpg

Acro.jpg
 
Heel mooi allemaal en goed opgelost.
Ik zie wel dat je eiwit afschuimer heel nat staat, deze kun je nog fijner afstellen.
 
Goed bezig! Ik heb dezelfde doseerpomp (ook vanwege ruimtegebrek). Bevalt tot nu toe prima!
Mijn doseercontainers zijn van plastic waterflessen van het merk "Volvic". Vierkant, en met een drinktuutje waar precies een doseerslang doorheen past. Helaas niet van glas, maar ze passen wel precies in de ruimte tussen de muur en het aquarium.

Ga zo door :cool:
 
Laatst bewerkt:
Afschuimer moet ik idd nog iets beter afstellen. Hij was eerst te droog. Bubbels knapten niet in de opvangcup waardoor er schuim via de ventillatiegaatjes aan de bovenkant uitkwam terwijl de beker nog helemaal niet vol zat. Nu idd weer iets te nat..
 
Goed bezig! Ik heb dezelfde doseerpomp (ook vanwege ruimtegebrek). Bevalt tot nu toe prima!
Mijn doseercontainers zijn van plastic waterflessen van het merk "Volvic". Vierkant, en met een drinktuutje waar precies een doseerslang doorheen past. Helaas niet van glas, maar ze passen wel precies in de ruimte tussen de muur en het aquarium.

Ga zo door :cool:

Gebruik jij eigenlijk de meegeleverde terugloopventielen bij de pomp? Ik niet en tot nu toe houdt dat ding prima de vloeistof vast in de opvoerlijn.
 
Gebruik jij eigenlijk de meegeleverde terugloopventielen bij de pomp? Ik niet en tot nu toe houdt dat ding prima de vloeistof vast in de opvoerlijn.

Ik heb ze geplaatst tussen de pomp en de doseercontainer. De eerste paar dagen zonder geprobeerd, maar dan liep de vloeistof langzaam weer terug, en waren de slangetjes aan het einde van de dag leeg... (en werd er niks gedoseerd). Nu ik de terugloopventielen ertussen heb gezet draait alles als een zonnetje :cool:
 
Bij mij zitten er alleen wat luchtbelletjes in de uitgaande slang. Vind ik niet zo'n probleem want hij kan nooit meer lekken dan ik als invoer heb geprogrammeerd. De flessen staan iets lager dan de het niveau waarop de slangen in de sump uitkomen. Benieuwd hoe ze het over langere tijd blijven doen!
 
Bovenaan